De första planerna (The first
plans for a railway) år (year) |
1873 |
Koncession år (year) |
1896 |
Spårvidd (gauge)
mm |
891 |
Längd
(length)
kilometer |
18,1 |
Banbyggnadsstart (Start
of construction) år (year) |
1888 |
Byggnadskostnad (construction
cost) ksek |
|
Kostnad rullande materiel (cost rolling
stock) ksek |
|
Öppnad intern trafik (open for
internal transport) |
|
Delen (Section)
Jädraås-Wij Bruk |
1889 |
Delen (Section)
Wij Bruk-Ockelbo |
1890 |
Öppnad allmän godstrafik (open for
public goods transport) |
1897 |
Öppnad allmän persontrafik (open for
public passenger traffic) |
1897 |
Persontrafik nedlagt (closed
for passenger traffic) år
(year) |
1948 |
Godstrafik helt nedlagd (closed
for all goods traffic) år (year) |
1970 |
Järnvägen uppriven |
1972 |
Tekniska data
(technical data) |
År
(year)
1889 |
År
(year)
1970 |
Spårlängd i huvudspår (length
maintrack) km. |
18,1 |
18,2 |
Spårlängd i sidospår (length) km. |
- |
- |
Största lutning (gradient) 0/00. |
25 |
25 |
Minsta kurvradie (curve
radius) m. |
148 |
148 |
Rälsvikt (weight
of rail) kg/m. |
14,8 |
20/25 |
Största tillåtna hjultryck (highest
wheelpressure) ton. |
2,3 |
5,1 |
Största tillåtna hastighet (speedlimit) km/h. |
25 |
40 |
Rullande materiel (rolling
stock) |
År
(year)
1896 |
|
Ånglok, tank (Tank engine) |
1 |
|
Ångvagn (steam car) |
1 |
|
Godsvagnar 2 axlar (goods waggons 2 axles) |
18 |
|
Personvagnar 2 axlar (passenger car 2 axles) |
2 |
|
Kopplingsvagn 2 axlar (adapter waggon 2 axles) |
1 |
|