Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av Rolf Sten |
|
Persontrafiken
(Passenger traffic) |
Att frakta människor var aldrig
någon affär för bolaget utan fick väl ses
som en service till befolkningen längs banan. Antalet resande
var inte större än att det normalt räckte med
en personvagn i tågen.
Teckningen visar det så kallade arbetartåget. Normalt
bestående av en passagerarvagn dragen av lok nummer 7.
Teckning: Jan-Olov Carlsson.
Samtrafik rådde mellan Statens
Järnvägar och BLJ vilket innebar att en resande längs
BLJ kunde köpa biljett till vilken järnvägsdestination
som helst.
Naturligtvis gällde
även det omvända.
Persontrafiken fick en stigande
tendens under första världskriget men den bröts
efter 1920. Trafiken fortsatte att vara låg ända fram till år
1942 då de så kallade arbetartågen sattes
in mellan Stjärnsund och Långshyttan. Anledningen
till dessa var att det sista valsverket lades ned i Stjärnsund
och samtidigt startades ett nytt bandvalsverk i Långshyttan.
Personalen i Stjärnsund erbjöds nya jobb i Långshyttan,
15 kilometer därifrån. För att erbjuda transportmöjligheter
utgick arbetartågen från Stjärnsund med ankomst
och avgång i Långshyttan 15 minuter före respektive
efter skift bytena klockan 6, 14 och 22. Dessa tåg gick
ända fram till januari 1953 varefter de drogs in. Det var
också under dessa år 1942-1953 som persontrafiken
kom att vara som störst på BLJ.
Till vänster den universialbiljett som användes
från 1953. konduktören behövde bara sälja
och hålla reda på en biljett. Genom att klippa med
tången kunde han få biljetten att gälla för
alla tänkbara relationer inom BLJ.
Nedan en bild av den sista anslagstidtabellen som gällde
för persontrafiken vid BLJ.
Längs ned på sidan återfinns den del av tjänstetidtabellen
som visar arbetartågens tider.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
persontr.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|