Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av Rolf Sten |
Godstrafiken
(Goods traffic)
|
Råvaror
till järnframställning |
Godstrafiken var av två slag. Dels
lokal mellan de olika bruksenheterna och dels samtrafik mellan
SJ och BLJ.
Järnhanteringen var den mest transportkrävande
och här var järnvägen inblandad i allt från
råvara till färdig produkt.
Malm transporterades från Rällingsbergs gruva fram
till 1935. Därefter togs malmen från bland annat Smältarmossen
i Garpenberg. Den malmen kom på bil till Dala-Åsbo
där den lastades över till järnvägen för
transport till Långshyttan. Detta pågick fram till
år 1944. Från mer avlägsna gruvor som Bispberg
i Säter och gruvorna i Fagerstatrakten kom det också
malm. Den omlastades till BLJ i Byvalla.
Kalk var också en råvara som behövdes
i järnframställningsprocesserna. Den togs från
ett, år 1836, inmutat kalkbrott i Nordbäcksbo. Transporten
skedde med häst till lastplatsen Villingen, för vidare
befordran till Långshyttan. Hästarna ersattes år
1917 med en linbana till stationen Dala-Åsbo. Linbanan
var i drift till år 1925 då "Tors Hammare"
slog till och antände linbanestationen.
Driften återupptogs aldrig då bolaget, genom
koncernbildning, fick tillgång till kalkbrottet i Valla.
Detta hade varit i drift sedan 1870-talet. Transporterna skedde
med häst till ett upplag vid Byvalla station. Upplaget var
anslutet till SJ via ett normalspårigt stickspår.
Hästarna ersattes med en linbana mellan brottet och Byvalla
år 1922.
När nu Långshyttan också,
1926, tog sin kalk från detta brott lades en tredje skena
in i det befintliga normalspåret till upplaget i Byvalla.
På det viset kunde BLJ vagnar lastas direkt.
År 1947 lades kalkbrottet ned varför
kalken nu fick levereras med SJ och omlastning till BLJ i Byvalla.
Detta pågick bara under ett år eftersom hyttan i
Långshyttan lades ned år 1948.
Ytterligare produkter som behövdes var träkol.
Den träkol som kolades i skogarna längs BLJ kördes
fram till vissa lastplatser där kolet, via så kallade
träkolsbryggor, lastades i speciella träkolsvagnar.
Om dessa inte skulle räcka till fanns det speciella träskrov
som kunde monteras på vanliga flakvagnar.
Via SJ i Byvalla kom det också stora mängder träkol.
För det ändamålet hade man i Byvalla byggt två
parallella spår. Ett SJ-spår,som låg högre
än BLJ-spåret. Detta gjorde att SJ:s träkolsvagnar
kunde lossas direkt i BLJ-vagnarna. Träkolet användes
både i Stjärnsund och Långshyttan.
Efterhand ändrades processerna i järnhanteringen så
att behovet av träkol minskade för att så småningom
upphöra helt. I stället ökade behovet av koks
och stenkol och till detta kunde man använda samma transportapparat.
När valsverket lades ned i Stjärnsund, år 1942,upphörde
transporterna av dessa produkter till denna station. Till Långshyttan
upphörde dessa transporter successivt, när hyttan lades
ned 1948. Värmeugnarna och valsverken började efterhand
att använda olja istället.
Efter nedläggningen av hyttan i Långshyttan
var det slut på både malm- och kalktransporterna
och efterhand upphörde även transporterna av Koks och
stenkol.
Efter detta blev det i stället tackjärn,
från hyttan i Fagersta, som via omlastning till BLJ i Byvalla,
transporterades till Långshyttan och dess elektrostål-
och martinugnar. Dessa transporter kom att fortgå ända
fram till järnvägens nedläggning.
När man nu i stället för kol
och koks började använda olja, i slutet av 1940-talet,
skaffade man två stycken begagnade tankvagnar. Dessutom
togs två träkolsvagnar och byggdes om. Träkorgen
togs bort och i stället monterades tankar på vagnsunderredena.
Oljan kom på SJ-vagnar till Byvalla där
den tappades över till BLJ-vagnar och transporterades vidare
till Långshyttan. Efter några år övergick
man till tjockolja och då den kräver relativt hög
temperatur för att överhuvud taget flyta, lämpade
det sig bättre att göra dessa transporter med bil.
Därmed upphörde oljetransporten på BLJ.
|
Färdiga
produkter |
Hittills har det bara handlat om transporter
till bruksorterna men naturligtvis gick det gods även i
andra riktningen.
Förädlingen av råvaran skedde från början
i två steg. I Långshyttan producerades göt som
via järnvägen transporterades till Stjärnsund
där götet omvandlades och förädlades i brukets
band- plåt och trådvalsverk. De färdiga varorna
lastades på vagnarna och drogs till Byvalla där godset
omlastades till SJ för vidare färd till kunderna.
År 1932 flyttades trådvalsningen
till Långshyttan och år 1942 var det dags för
bandvalsningen att göra sammaledes. Därmed kom hela
förädlingsprocessen att ligga i Långshyttan.
De färdiga produkterna kunde därmed gå direkt
till Byvalla för omlastning.
Omlastningarna i Byvalla har i huvudsak
gjorts för hand. Med tiden kom det tyngsta jobbet att mekaniseras.
Det var omlastningen av de tunga valsade produkterna som var
värst. Därför byggdes, i mitten av 1930-talet,
ett stort plåtskjul över två spår.
Inne i huset byggdes en bockkran med lyftkapacitet
på 1000 kg. Kranen var även rörlig i längsled.
Några ytterligare moderniseringar gjordes inte förutom
att man hade hjälp av en liten traktor med frontskopa, under
de sista åren.
|
Träprodukter |
Om man räknar bort träkolet så
var det ganska stora volymer med sågat virke som transporterades.
Den allra största volymen kom från sågen i Stjärnsund.
Det kunde ibland vara fråga om 300-400 vagnslaster per
år som transporterades till Byvalla för omlastning
till SJ.
Den ursprungliga sågen Stjärnsund
var av gammalt datum. För att höja kapaciteten byggdes
en ny ångsåg år 1896. Den var i kontakt med
BLJ via ett stickspår, till "hamnen", som utgick
från en växel strax öster om stationen.
År 1951 upphörde driften vid sågen. I stället
byggdes en flistugg vid den så kallade hamnen. Detta innebar
att man fick fortsatt användning av de gamla träkolsvagnarna.
Nu för transport av flis till Långshyttan. Dessa transporter
pågick fram till juli 1956 varefter även de upphörde.
De regelbundna transporter som nu
återstod på banan var tackjärn till Långshyttan
och färdiga produkter i den andra riktningen.
Banan var ju under hela sin tid öppen för allmän
trafik vilket även innebar att övriga företag
och privatpersoner längs järnvägen både
kunde sända och ta emot gods. Både vagnslast- och
styckegods. Genom åren kom även det att bli en del
i banans trafikunderlag.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ "Trafiken" |
© Rolf Sten
godstr.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|