Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
ASLJ, Askersund - Skyllberg
- Lerbäcks Järnväg
SB, Skyllbergs bruks Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
1/2
Förhistoria
Redan 1855 planerades att en järnväg skulle dras förbi Askersund. Planer
som av många skäl inte förverkligades. 1871 fick
Hallsberg - Motala - Mjölby
Järnväg (HMMJ) koncession beviljad. Detta gjorde att planer framfördes om en
bibana från någon lämplig punkt nämnda järnväg via Askersund till Karlsborg.
Även detta förslag förkastades. Askersund såg ut att bli utan järnväg
1877 framlades ett förslag på en bana med spårvidden 2,7 fot från Askersund
till Vretstorp på Västra stambanan. Det kom så långt att aktieteckning
igångsattes. Askersund stad tecknade sig för 150 000 kronor. Hela denna
järnvägsplan kom av sig då ett sökt statsanslag på 100 000 kronor inte
beviljades.
1873 öppnades HMMJ för trafik. Skyllbergs bruk låg endast 4 kilometer från
den nya järnvägen. Bolaget förstod snabbt vilka fördelar man kunde vinna
genom att få en järnvägsförbindelse med den nya banan. Bolagsledningen
fattade i mitten av 1870-talet beslut om att bygga en 4 kilometer lång
smalspårig bana med 891 mm spårvidd från Skyllbergs bruk till en lämplig
plats längs HMMJ och där anlägga en ny station, Lerbäck. Banan togs i drift
december 1873 och som dragkraft användes hästar. Banans lutning var
sådan att hästarna drog vagnarna från Skyllbergs bruk till Lerbäck. På
återvägen fick hästarna åka PÅ vagnarna tillbaka till
bruket.
1881 ersattes hästarna av ett ånglok. Loket vägde 6 ton, var tvåaxligt och
byggt av Nydqvist & Holm, NOHAB, i Trollhättan. Loket fick namnet "KÅRBERG".
1885 förlängdes bruksbanan med ett 3 kilometer långt spår mellan Skyllbergs
bruk och spikfabriken i Kårberg.
Bilden till vänster är ett leveransfoto på loket "KÅRBERG" tagen 1881.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Kårbergs spikfabrik på 1890-talet. Ett av ångloken och en av
personvagnarna syns på bilden. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Askersund - Skyllbergs
Järnvägsaktiebolag bildas
I Askersund hade järnvägsplanerna åter väckts till liv. I september 1882 kom
ägarna till Skyllberg, Ax. Burenstam och A W Molin (se bild till vänster) , överens med
borgmästaren i Askersund, H Waldenström (se bild nedan till vänster) att försöka bilda ett bolag som
skulle bygga en järnväg mellan Askersund och Skyllbergs bruk. På deras
uppdrag hade G N Morsing vid Väg- och Vattenbyggnadskåren tagit fram ett
kostnadsförslag på en 11,22 kilometer lång bana mellan Askersund och
Skyllberg Spårvidden skulle vara 891 mm och kostnaden var beräknad till 186
000 kronor,
utan rullande materiel. Inbjudan till aktieteckning utfärdades.
I december hölls ett möte i Askersund med de som tecknat aktier och man beslöt att
konstituera Askersund - Skyllbergs Järnvägsaktiebolag. Till bolagets förste
styrelseordförande valdes H Waldenström. Övriga styrelsemedlemmar var:
rådman J G Sundstedt, major Fr Löwenhielm samt bruksägarna A W Molin,
Skyllberg samt G Lybäck, Vissboda
Koncession söktes och den beviljades 24 mars 1883.
Banan byggs
Byggandet av banan började 1 juni 1883 och den 4 december 1884 fick äntligen
Askersund sin länge efterlängtade järnvägsförbindelse då den 14 kilometer
långa Askersund - Skyllberg - Lerbäcks Järnväg (ASLJ) öppnades för allmän
gods- och persontrafik.
Den övre bilden visar Askersunds station omkring 1885. Den omgivande
bebyggelsen har ännu inte kommit nära stationen. Till vänster om
stationshuset kan man skymta ett tåg och till vänster om detta anar man
vattentornet.
Järnvägslinjen mot Skyllbergs Bruk och Lerbäck gick mot vänster och
omedelbart sedan den lämnat stationen svängde den åt höger i en vid böj
längs sjöstranden. Huset till höger om stationshuset var "afträdet" och till
höger om detta syns godsmagasinet. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Bilden nedan visar Askersunds station 5 år senare och är tagen från
sjösidan. På bilden syns förutom bebyggelsen ett blandat tåg med lok nummer
2 som dragkraft. Man kan tydligt se att bebyggelsen kommit betydligt närmare
stationen under de gångna fem åren jämfört med bilden ovan. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Svensk Järnvägsstatistik från 1884 beskrev den nya banan på följande sätt:
"Linien
Askersund Skyllbergs bruk tillhör Askersund - Skyllbergs Järnvägsaktiebolag,
hvars bolagsordning fastställdes den 24 mars 1883, då äfven byggnadsplan för
anläggningen godkändes och koncession å dennas utförande och trafikerande
meddelades åt bolaget, som dervid äfven berättigades att under vissa villkor
för trafik begagna den redan förut för enskild trafik upplåtna Skyllbergs
bruks aktiebolag tillhöriga bandelen Skylbergs bruks valsverk - Lerbäck,
hvarå koncession ej sökts men hvars byggnadsplan samtidigt blef, efter
deruti vidtagna ändringar, godkänd.
Hela linien Askersund - Skyllberg - Lerbäck, som är smalspårig och från
Askersund leder genom Snaflunda och Lerbäcks socknar i Örebro län i
nordöstlig riktning till stationen Lerbäck vid statsbanan Hallsberg - Motala
- Mjölby, uppläts den 5 december 1884 för allmän trafik vid stationerna
Askersund, Ingelsby (7 kilometer från Askersund), Skyllbergs bruk (10
kilometer från d:o) och Lerbäck (14 kilometer)."
Skyllbergs bruk 1915. Det vänstra tåget dras av lok nummer 5 och det
andra av lok nummer 1 "KÅRBERG". Foto: Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Ägandeförhållandena var från början speciella. Järnvägsbolagets Askersund -
Skyllberg ägde linjen mellan Askersund och Skyllberg. Skyllbergs bruk ägde
linjen mellan Skyllberg och Lerbäck. I en överenskommelse mellan bolagen
trafikerades bandelen Skyllberg - Lerbäck gemensamt av de båda bolagen
samtidigt som det var Skyllbergs bruk som ägde all rullande materiel och som
också utförde trafikeringen på hela banan mellan Askersund och Lerbäck.
Vad hade man fått för pengarna?
1885 redovisar ASLJ att kostnaden för järnvägen inklusive rullande materiel
uppgick till 347 900 kronor. För dessa pengar hade man fått en smalspårig,
891 mm, 14 kilometer lång järnväg inklusive stationer och banvaktsstugor.
Banans största lutning var 25 ‰ och minsta
kurvradie 150 meter. Rälsen på banan var av stål och vägde 14,3 kg per meter
och största tillåtna hastighet var satt till 20 km/t. Den rullande
materielen bestod av 3 lok, 5 personvagnar och 24 godsvagnar.
För drift och underhåll av det rullande materielet uppfördes
i Skyllbergs bruk 1884, vid bangårdens norra ände ett så kallat
parallellstall för fyra lok samt en vagnverkstad. I södra änden av bangården
anlades en 5 meters vändskiva.
Bilden är tagen omkring år 1900 och visar Skyllbergs Bruk.
Stationshuset syns i bildens mitt och man ser även några järnvägsvagnar
framför huset. Linjen till Askersund går åt höger i bild.
I förgrunden ser man taken på en del byggnader tillhörande bruket i
Skyllberg.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ASLJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
aslj_fakta.html senast uppdaterad
2007-06-28
|