Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
av Rolf
Sten |
Rälsbussar
Följande återblick är ämnad att
ge en övergripande historisk återblick över den
svenska rälsbussepoken. För den som vill fördjupa
sig i ämnet rälsbussar så rekommenderas boken
"Rälsbussar" skriven av Arne Hällqvist och
utgiven av Svenska Järnvägsklubben 1984, ISBN 91-85098-38-8.
Innan vi går vidare ska vi klargöra
skillnaden mellan motorvagn och rälsbuss. Vid Statens Järnvägar,
SJ, etablerades denna definition i och med att rälsbussar
började levereras på 1930-talet. Med motorvagn avses
ett dragfordon - med utrymme för resande och/eller gods
och/eller post- som är försett med för vederbörande
spårvidd normala stöt- och draginrättningar,
så att det kan sammankopplas t. ex. med vanliga trafikvagnar.
Ett motorfordon som ej har normala stöt- och draginrättningar
och därför ej utan vidare kan kopplas till vanliga
trafikvagnar kallas för rälsbuss.
Nu ska vi komma ihåg att med tiden har
de båda fordonstyperna närmat sig varandra. I slutet
av 1950- och början av 1960-talet när motorvagnstågen
Y0a2/X9 levererades skulle man nog definitionsmässigt kalla
dessa för rälsbussar men i praktiken blev benämningen
motorvagn. Den sista nytillverkningen av rälsbussar skedde
1957 - 1960. Fordon som nytillverkats därefter, Y3 och Y1
kom officiellt att kallas för motorvagnar även om begreppet
"rälsbuss" fortfarande lever och är mycket
svårt att tvätta bort
Billigare persontrafik
Vid de mindre privata järnvägarna insåg man tidigt
att man måste förbilliga persontrafiken. Ett led i
detta var att separera gods- och persontrafik. Även om det
blev billigare var det ändå personalkrävande,
två personer på ångloket och en konduktör
i tåget. Dessutom låste man i många fall ett
ånglok som kanske bättre behövdes till godstågen.
Vissa privatbanor experimenterade med att bygga
om personvagnar till motorvagnar. Sala - Gysinge - Gävle
Järnväg, SGGJ, byggde 1926 om tre av sina personboggivagnar
till motordrift, något som blev ett misslyckande, vagnarna
fick återställas till personvagnar (1928). Bilden
nedan visar Personboggivagnen BCo1 ombyggs till motorvagn Mo
BCF1. Foto: Stig Nyberg.
Med
åren tog en del tillverkare upp motorvagnar på sitt
program. Exempel på dessa var Diesel - Elektriska Vagn
- Aktiebolaget, DEVA och Kalmar Verkstad.
SJ skaffade 1912 sina första 2 motorvagnar
1912. Dessa var dieseldrivna och tillverkade av ASEA. Någon
större motorvagnsanskaffning skedde inte vid SJ eftersom
men vid elektrifieringen fick gott om ånglok. Passagerarvolymen
vid SJ-banorna var ofta högre vilket motiverade lokdragna
persontåg.
Vid de privata banorna fanns det i början
av 1930-talet ett 80-tal motorvagnar, både smal- och normalspåriga.
Följande text och bild var införd i Lokomotivmännens
tidning 1932. Bilden är tagen i Västervik 18 mars
1932.
Motorvagnsdrift vid N.V.H.J.
För erhållande av tätare persontågsförbindelser
samt förbilligande av driften för ett persontåg,
som tidigare framförts med ånglok, har förvaltningen
vid rubricerade järnväg från A.- B. Kalmar verkstäder
inköpt en motorvagn, vilken sattes i trafik den l april.
Vagnen är försedd med två motorer, vardera om
40 hästkrafter, vilka äro fristående från
varandra på det sätt, att de kunna arbeta var för
sig. Detta är ju av stor betydelse, då en eventuell
skada med motorstopp inträffar å den ena av vagnens
motorer. Vagnen kan manövreras från båda ändar.
Den väger 11,42 ton och har ett axelavstånd av 5,4
meter. Inredningen är praktisk och trevlig. Uppvärmningen
sker genom motorernas kylvatten. Belysningen är elektrisk.
Vagnen rymmer 34 resande och får framföras med högst
60 km/tim.
G. S.
Rälsbussen blir ett begrepp
På 1920-talet utvecklades landsvägstrafiken. Landsvägsbussarna
blev allt fler och därmed en mycket stark konkurrent till
järnvägarna. För att möta konkurrensen från
landsvägstrafiken sökte järnvägarna nya lösningar.
Bilden visar UWHJ rälsbuss 1922. Släpvagnen är
byggd på ett gammalt personvagns- underrede. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
1922 skaffade Uddevalla - Vänersborg -
Herrljunga Järnväg, UWHJ, en vanlig landsvägsbuss
som byggdes om och försågs med järnvägshjul.
Det är från och med nu som begreppet "rälsbuss"
(från början kallad rälsomnibuss) börjar
växa fram, landsvägsbuss var de ju definitivt inte
längre! Rälsbussarnas huvudlittera kom att bli "Y"
eftersom de saknade normala stöt- och draginrättningar.
Rälsbussepoken kan delas i tre utvecklingsfaser.
- Tvåaxliga rälsbussar med plåtklädd trästomme
- boggirälsbussar med plåtklädd trästomme
- boggirälsbussar med hel stålkonstruktion
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_ett_begrepp..html senast uppdaterad 17 november 2003
av Rolf Sten |