Return to "rullande" main page
Retur till föregående sida?
Klicka i bilden

 
Ångloksdata
(data about Swedish steamengines)

av Conny Sernfalk



SJ-Ånglok Kd 456 (SJ steam engine class Kd) 

 

Lok

Tillv.

Slopad

Skrot/såld

Uppdaterad

Kd 456

Nohab 415 1895

 

1927 Såld till ÅmÅJ

1933-34 Skrotad

2005-04-16

 

Datum

 

 

 

Källa

1895

 

Lev som Kd2 456

 

 

1902

 

Omlitt från Kd2 till Kd

 

 

1927

 

Såld till ÅmÅJ (lok 1) för 5500:-. Inköptes för gruståg (för banbyggnaden). Det ommärktes till "ÅmÅJ 1" (målad märkning på hyttsidorna)

 

SL HK

1930

 

ÅmÅJ: 1930 togs Ånglok HNJ 14 in för revision. ÅmÅJ ville då kunna använda Kd 456 som ersättning (främst reserv) och Kd-loket var våren 1930 intaget på SJ lokverkstad i Kristinehamn.

 

SL

1930-08

 

Loket Kd 456 försågs med nya axlar från SJ kd 548 utomhus (uppallat på sliprar) på Åmål Ö i aug 1930.

 

HK

1931

 

Avställd

 

WS

?

 

Revision. Foto finns från revisionen som skedde utomhus vid Åmål Ö

 

HK

?

 

loket drog det sista riktiga ÅmÅJ-tåget Årjäng-Åmål. NWT hade ett för tiden tämligen modernt fotoreportage om denna "sista resa"!

 

HK

1933-1934

 

Skrotad (källa normalspåriga ånglok + WS) Enligt HK skrotades loket vid Åmål Ö 1934. Foton finns på skrotningen

 

WS SJK HK

 

Panndata

 

 

I ÅmÅJ handligar uppges att loket ÅmÅJ 1, fd SJ Kd 456 inköpt 1927, skall ha haft en panna med tillverkning Motala MV nr 495 år 1896. Hur kan detta stämma? Motala hade inte så höga tvnr på lok redan 1896. Fanns det en annan tvnr-serie för ångpannor, eller är numret felaktigt uppfattat?

 

HK

 

SJ Original ångpanna

Panna

Tillv.

Leverans

Slopad

Skrot/såld

 

 

 

 

 

 

Datum

 

 

 

Källa

 

 

 

 

 

 

Pannrevisioner

 

 

 

 

 

 

Tenderdata

1927

 

Tender såld

 

WS

 

Övrigt

 

Foton

 


To page top

Return to main page
Retur till "Ångloksdata" innehållsförteckning




© Rolf Sten
kd_456_loken..html senast uppdaterad 2005-06-07