Return to "rullande" main page
Retur till föregående sida?
Klicka i bilden

 
Ångloksdata
(data about Swedish steamengines)

av Conny Sernfalk



SJ-Ånglok E 900 (SJ steam engine class E) 

  

Lok

Tillv.

Slopad

Skrot/såld

Övrigt

E 900

Nohab 829 1907

1972.

1972 Järnvägsmuseum

Uppdaterad 2005-04-02

Gävle Nynäs 2004-06-12

Gävle Nynäs 2004-06-12 Foto Conny Sernfalk

Datum

 

 

 

Källa

1907

 

Inköpspris (medel): 63 500:-

 

WS

1907-05-03

 

lev till IV distriktet

 

TT

1907-06-06

 

Varmgånget drivhjulslager i Karsjö tåg 1652

 

TT

1910-06-17

 

Varmt vevstakslager Dysjön tåg 3104

 

TT

1912-12-21

 

Samma men tåg 454 i Järpen

 

TT

1913-01-17--18

 

tåg 458 Jämtlands Sikås fjäder sprungen. Dagen efter hände samma sak igen men tåg 1575 i Lit

 

TT

1917

 

Hastighetsmätare uppsatt

 

Jesper

1918

 

Standard AGA-belysning uppsatt

 

Jesper

1924

 

Apparatur för Knorrbroms uppsatt

 

Jesper

1929

 

Apparatur för vakuumbroms nedtagen

 

Jesper

1929-01-01—1934-01-01

 

I trafik IV Distriktet

 

Str 77

1929-05

 

14ms C+rev Ös

 

TT

1930-01

 

14ms IIAa Ös

 

TT

1933-03--04

 

14ms Bb Ös

 

TT

1934

 

flyttat till I D enl str77

 

TT

1935-01-01

 

I trafik I Distriktet

 

Str 77

1935-04--07

 

15ms IIIAa Ös

 

TT

1936-01-01

 

Uppgift saknas

 

Str 77/Jesper

1936

 

tillbaka till IV D där loket levde kvar

 

TT

1937-01-01—1939-01-01

 

I trafik IV Distriktet

 

Str 77

1939-09

 

15ms ej

 

TT

1939-10

 

15ms IIev IIIAa Ör

 

TT

1940-41

 

I tjänst Gävle

 

WS

1941

 

Ombyggd till vedeldning

 

Jesper

1942-01-01—1945-01-01

 

I trafik IV Distriktet

 

Str 77

1943-02

 

15ms ej rep

 

TT

1948

 

Vedeldning nedtagen

 

WS

1950-01-01

 

I drift vid IV Distriktet

 

Str77

1953-05-01

 

Driftlok vid 15 Ms                                                                                   

 

SJ

1959

 

Avställd som driftlok

 

WS

1960-01-04

 

Inkom till Hv Ös som beredskapslok (15 ms). Rep. Klass V/Cc. Utgick 60-03-17 efter bl.a följande åtgärder:

Div. justeringar och rep samt konservering.

Cylindrar med tillbehör, diam: H 512.98 mm V 512.02 mm

 

SJ

1961-04-30

 

Observerad Sundbyberg

 

WS

1961-07

 

Avreg som driftlok (?? Enl. andra data, min anm)

 

RW/SJ

1961-08

 

Anmält som beredskapslok

 

RW/SJ

1963-10

 

Beredskapsrevision

 

RW/SJ

1964-

 

Uppställd i Högsjö lokhus                                                                     

 

AFB

1969-01-29--30

 

Provkörd Stockholm-Eskilstuna

 

SJ /Tåg

1969-02

1969-05

 

Observerad utomhus vid Hagalunds lokstation                                

 

AFB

1969-06

 

Observerad Hagalunds lokstation

 

WS

1970-02-04

 

Uppställd Sundbybergs lokstall

 

WS

1970-05

 

Uppställd Sundbybergs lokstall

 

WS

1970-12

 

Torrluftkonservering beordrad

 

RW/SJ

1971-01-03

 

Uppställd i Sundbybergs lokstall torrluftkonserverad                                                   

 

AFB

1971-09

 

Uppställd i Sundbybergs lokstall torrluftkonserverad                                                   

 

AFB

1972

 

Övertagen av JVM

 

WS

1972-03-15

 

Utdragen från Sundbybergs lokstall till Hagalunds lokstation

 

WS

1972-03-17

 

Transporterad  Hagalund – Gävle med Tåg 9422 (draget av T44 271)

 

WS /JVM

1972-06-03

 

Uppställd i Gävle Södra lokstall (L1) (Järnvägsmuseum)

 

AFB

2004-06-12

 

Uppställd inomhus Gävle Nynäs

 

CS

 

Panndata

1907

 

Levererad med panna 943 (Nohab 829 1907)

 

 

1939-12

 

Pannbyte Ös från ? till 947 (Nohab 833 1907, originalpanna till E2 904)

 

BD

1953-06

 

Pannbyte vid Ös från 947 till 1416 (Motala 591 / 1917, originalpanna till S2 1306).

 

 

 

 

SJ Original ångpanna E 943

Panna

Tillv.

Leverans

Slopad

Skrot/såld

943 E

Nohab 829 1907

Med E 900

1929-06-02

Skrotad 1929-06 Ör

 

Datum

 

 

 

Källa

1907

 

Lev med E 900

 

BD

1917-03?

 

Urtagen

 

BD

1917-09

 

Inlagd i E 988

 

BD

1929

 

Urtagen

 

BD

1929-06-02

 

Slopad för skrotning

 

BD

1929-06

 

Skrotad Ör

 

BD

 

Pannrevisioner

 

 

 

 

 

 

Tenderdata

1907-

 

L 900 är alltjämt tillkopplad loket

 

 

 

Foton

Göteborg Foto Stefan Nilssons saml

Göteborg Foto Stefan Nilssons saml (Järnvägshistoriskt forum 2005-02-26)


To page top

Return to main page
Retur till "Ångloksdata" innehållsförteckning




© Rolf Sten
xx_loken..html senast uppdaterad 2004-11-01