Datum |
|
|
|
Källa |
1930 |
|
Inköpspris 147.480:- |
|
WS |
1948-06-01 |
|
I juni 1948 upprättades en förteckning över
var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7.
För BJ M3s 120 gällde följande: Falun |
|
HK |
1948 |
|
Överförd till SJ vid BJ förstatligande |
|
|
1950 |
|
I tjänst vid VII Distriktet |
|
Str 77 |
1952-11—1953-07 |
|
Alla tre E11:orna fanns med på den
inventering som gjordes 1952-11 som underlag för vilka lok som
var möjliga att överföra till beredskapsfordonsparken. Året
efter (juni 1953)kom också en order att 1849 och 1850 skulle
erhålla beredskapsrevision inför formellt överförande till
berdskapsfordonsparken.
Vid den tidpunkten tillhörde loken fortfarande 33 Ms (huvudort
Åmål). Orden ändrades dock juli 1953 då 1849 och 1850 skulle få
pann (och trol.) lokrevision kl. III och därefter tagas i bruk
som driftlok vid 20 ms (huvudort Boden). |
|
CS Fsbr |
1958-09-25 – 1962-07-14 |
|
E11 1850 blev den av som var i tjänst
längst av de tre. Första lgt blev 5650-5651 till Gyo och
tillbaka den 25/9 1958. Kalktåget besegrades första gången 30/9
1958 och sista 15/6 1962. Sista tjänst gjorde loket i fjgt 4941
Mra-Fln 14/7 1962. Notering finns om ett varmgånget tenderlager.
Därefter ställdes loket i reserv.
Under tidsperioden användes loket främst i
lokalgods/kalktågen 9102/9101 resp 4945/4946 men även i
fjärrgodstågen 4932/4931 samt lokalgodståg 9057/9058 |
|
DJ/Pv |
1961-08-30—31 |
|
E11 1850 på foto (se ovan)i Insjön med
"kalken", lgt 4945 Rv-Blg den 30/8-61. Enligt lokjournalen kom
hon som beräknat till Rättvik tidigare på morgonen med lgt 9102
från Falun och drog senare på eftermiddagen "tomkalken" 4946
från Borlänge. Notering från journalen säger att man inte kom
längre än till Gagnef då mittveven gick varm. Lgt 9101 fick
således ett annat lok tillbaka till Falun. Detta omlopp var det
normala många dagar för E11/R-loken.
Reparation företogs i Rättvik dagen efter, och sedan gick
maskinen till Mora i 9058. |
|
DJ |
1962 |
|
Avställd |
|
WS |
1962-1968 |
|
Alla tre E11 loken gick till Östersund
efter tjänsten, men jag har inga noteringar om provkörningar.
Jag har kopior på loklistor över "udda" beredskapslok från -68,
där det står att samtliga 3 lok befanns vara i mycket gott
skick. |
|
DJ |
1964-09-26 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1968-02-15 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1968-08 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1970-05 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1970-08-30 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1970-10-25 |
|
Observerad i Falun |
|
WS |
1975-06-01 |
|
Slopad |
|
WS |
1975 vecka 48 |
|
Avsänt Falun till Kalmar |
|
WS |
1975-11-27 |
|
Anländ Kalmar från Alvesta |
|
WS |
1976-03-02 |
|
Skrotning påbörjad |
|
WS |
1976-03-11 |
|
Skrotad |
|
WS |
Rev. bok Ös 114 och 116