 Retur till föregående sida? Klicka i bilden | Ångloksdata (data about Swedish steamengines)
 av Conny Sernfalk |
| SJ-Ånglok
C7 1814 (BJ 52) (SJ steam engine class
C7) |
Lok |
Tillv. |
Slopad |
Skrot/såld |
Uppdaterad |
1814 C7 |
Nohab 775 1905 |
1967 och 1972 |
1972 Till Järnvägsmuseum och deponerad till
Nohabs ångloksklubb |
2005-09-22 |

Ur BJ:s minnesskrift 1922
Datum |
|
|
|
Källa |
1905 |
|
Lev som Sveriges första överhettarånglok |
|
|
1905 |
|
Inköpspris 54636:- |
|
WS |
1905-09-04 |
|
Provkörd |
|
WS |
1909 |
|
Omlitt från littera A till A1 |
|
|
1910 |
|
Omlitt från littera A1 till C3 |
|
|
1948 |
|
Övertagen av SJ |
|
|
1949-08-13 |
|
I trafik Kalmar med tåg (se foto nedan) |
|
|
1951 |
|
I trafik Växjö |
|
WS |
1950-01-01 |
|
I trafik VII Distriktet |
|
Str 77 |
1953-05-01 |
|
I tjänst vid 10 Ms |
|
SJ |
1956-02-18 |
|
Observerad i Malmö |
|
WS |
1956-06-09 |
|
Planerad uppställning i Duvetorps lokhus |
|
HR |
1967-01-01 |
|
Slopad |
|
WS |
1967-01-16 |
|
Från Duvetorp (lokhus) till Kal. Från Växjö
16 jan 1967 |
|
WS |
1967-02-13 |
|
Under ånga i Kalmar |
|
WS |
1969-07-30 |
|
Uppställd i Älmhults lokstall |
|
KF |
1970-09 |
|
Observerad i Älmhult |
|
WS |
1971-08-03 |
|
Observerad I Älmhult |
|
WS |
1972 |
|
Slopad |
|
|
1972 |
|
Överförd till JVM. Deponerad till Nohabs
ångloksklubb |
|
|
1972-08 |
|
Observerad Alvesta. |
|
WS |
1972-08-21 |
|
Avsänd till Trollhättan |
|
WS |
1972-08-23 |
|
Anländ till Nohabs ångloksklubb Trollhättan |
|
WS |
1973-05-16 |
|
Provtryckt |
|
WS |
1973-07-21 |
|
Under ånga |
|
WS |
2005 |
|
Loket kvarstår i Trollhättan och är delvis
upprustat |
|
MC |
Panndata
? |
|
Pannbyte till SJ 2298 M(ö?) 539 1915
(originalpanna till 1817) |
|
WS |
SJ Original ångpanna
Panna |
Tillv. |
Leverans |
Slopad |
Skrot/såld |
|
|
|
|
|
Pannrevisioner panna
Tenderdata litt K8
? |
|
Tenderbyte till K8 1812. Denna tender är
alltjämt tillkopplad loket |
|
|
|
|
|
WS |
Övrigt
Ej genomgågna handlingar
Fsbr
AFB
Lokläran (bild)
Tåg 2 1967 + Tåg 1 1973
JVT 3 1967 bild och artikel
Foton

Läs mer om det första överhettningsloket
här!

BJ 52. Morrgan Claessons saml.

1949-08-13 Kalmar (med lok A6 1690) Foto Stig Nybergs saml.
Vad hände sedan med loket
Loket som hade tillverkningsnummer 775
registrerades vid Bergslagernas Järnvägar, BJ, som A nummer 52. När BJ
förstatligades 1948 fördes loket över i SJ:s littrerings- och
nummersystem där det kom att bli SJ C7 1814.
Loket slopades 1967 och blev 1972 överfört till
Järnvägsmuseum vilka i sin tur deponerade loket hos NOHABS ångloksklubb
där det idag finns bevarat.

 Retur till "Ångloksdata" innehållsförteckning

© Conny Sernfalk & Rolf Sten 1814_loken..html senast uppdaterad
2006-04-08

|