Datum |
|
|
|
Källa |
1927 |
|
Inköpspris 120.850:- |
|
WS |
1927-12 |
|
Leverans BJ H3s 112 |
|
HK |
1948-06-01 |
|
I juni 1948 upprättades en förteckning över
var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7.
För BJ H3s 112 gällde följande: Åmål |
|
|
1948 |
|
Övertagen av SJ isamband med
förstatligandet |
|
|
1950-01-01 |
|
I tjänst VII Distriktet (Huvudort Göteborg) |
|
SJ |
1952-12-19 |
|
Skrivelse inkommer till Fsbr från
byråchefen med förteckning över övertaliga ånglok t.o.m november
1952. 1808 finns med i förteckningen och anges tillhöra 33 ms
(huvudort Åmål). Loket erhöll sista revision kl. II 1939-04 och
kl. III 1949-02. Loket anges ha gått 56565 km efter senaste
A-klass. Anges även att loket är i gott skick. |
|
Fsbr |
1953-05-01 |
|
Driftlok vid 33 Ms (huvudort Åmål) |
|
SJ |
1953-06-12 |
|
Skrivelse från fsbr till Distriktscheferna:
”Reparation vid huvudverkstäderna av övertaliga ånglok
Nedanstående övertaliga ånglok (däribland
A8 1808, min anm) skola förflyttas till någon av
huvudverkstäderna Ör, Tb eller Ål, där desamma komma att
upprustas till sådant skick, att de vid behov omedelbart kunna
tagas i anspråk som beredskapsdragkraft.
Loken förflyttas från nuvarande
uppställningsplats till resp hvst efter samråd med
verkstadsbyrån.
I redovisningshänseende skola loken efter
insändandet anses överflyttade från vederbörande maskinsektion
till resp hvst, varom anmälan göres i vanlig ordning.
Reparationskostnaderna gäldas av till
försvarsbyråns förfogande ställda medel.
Efter verkställd upprustning komma loken
att placeras som beredskapsdragkraft enligt försvarsbyråns
bestämmande.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric lindgren
tjf”
I skrivelsen anges även att loket tillhör
VII Distriktet, 33 ms. |
|
Fsbr |
1953-10-05 |
|
Konserverad |
|
Fsbr |
1953-10-09 |
|
Brev från Fsbr till distriktschefen vid II
Distriktet:
”Reparation av övertaliga ånglok
Med hänvisning till fsbr skrivelse 12.6.53,
dnr Fsbr 186/51, och då hvst Ål anmält att lok litt A8 nr 1808
utgått från hvst efter avslutad reparation kl. V Bb, får fsbr
meddela, att nämnda lok skall placeras vid 33 ms med
uppställning i Åmål (lokstall).
Översyn av loket bör göras c:a två gånger
om året, varvid ev brister i vid hvst verkställd
rostskyddsbehandling avhjälpas.
Härmed förenade kostnader påföras
tjänsteställe 100, konto 1280, kalkylnr 5.
I redovisningshänseende skall loket anses
överflyttat från hvst Ål till 33 ms, varom anmälan göres i
vederbörlig ordning.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, J Alstermark |
|
Fsbr |
1954-09-11 |
|
Brev från Fsbr till Distriktscheferna vid
I, II, IV, V och VIII distrikten och Verkstadsföreståndaren
Örebro:
”Besiktning av beredskapslok
För att erhålla en uppfattning om i vilket
skick de vid hvst reparerade och rostskyddsbehandlade
beredskapsloken befinna sig, särskilt beträffande de lok, som
varit avställda den längsta tiden efter ”förpuppningen”, kommer
besiktning av nedantående lok (däribland lok A8 1808, min anm)
att verkställas av en representant ur vardera Dbr, Vbr och Mbr
med början under innevarande månad efter samråd med vedebörande
miö, som ställer erforderlig personal till förfogande.
För att besiktningarna skola ge önskvärt
resultat torde erfordras att loken transporteras till närmaste
driftverkstad där inspektion av axellager m m äga rum och loken
påeldas samt provköras. Närmare anvisningar härom komma att
lämnas av besiktningsmännen.
Med besiktningen vid maskinsektionerna ev
förenade kostnader påföras tjänsteställe 100, konto 1280,
kalkylnr enl sty skr 15.7.54, dnr Fsbr 231/54, bilaga 1 (ex vid
5 ms kalkylnr 0550).
Besiktningsprotokoll upprättas och insändes
i ett exemplar till vardera Dbr, Vbr och Fsbr.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, J. Alstermark |
|
Fsbr |
1954-10-27 |
|
Dokument (besiktningsprotokoll) från Fsbr
”Besiktning av beredskapslok
Konserverat den 5 oktober 1953
Uppställd oktober 1953
Uppställningsplats: Åmål
Panna: utan anmärkning
Ramverk: Delvis rostigt under vid
draglådan. Ej konserverad.
Maskineri: utan anmärkning
Löpverk: utan anmärkning
Tender: Utv. Utan anmärkning. Under delvis
rostigt, ej konserverat. Koltaget delvis rostigt.
Hytt med armatur: Utan anmärkning
Allmänt: Gott tillstånd
Provkörning: Åmål-säffle-Åmål. H. 3:dje
axel på tendern varmgången. Eljest ingen anmärkning
Erforderliga åtgärder: Loket konserveras i
erforderlig omfattning. |
|
Fsbr |
1959 |
|
Uppställd i Åmåls lokhus |
|
HK |
1964- |
|
Uppställd i Åmål lokhus |
|
L.Z HK |
1968-02-16 |
|
Provkörd Åmål-Tösse ToR. (veckan före stora
provet som slutade i Brålanda). Loket gick rättvänt till Tösse
och back tillbaka. I kroken hängde några O-vagnar med. Händelsen
förevigades på smalfilm och ljudband! |
|
HK |
1968-02-19 |
|
Provkörd Åmål-Brålanda. Från början skulle
loket provköras till Göteborg, men p.g.a antydan till varmgång i
storlagret till fjärde axeln, avbröts körningen och ett ellok
fick ta över provtåget. 1808 kördes tillbaka till Åmål som
ensamt lok. Väl där var varmgången borta.
Tågvikten var 381,9 ton och bestod av
följande vagnar: Abo7a 3642, 4161, Abo11a 3025, 3027 Bo8a 2985,
Bo9a 1057, 4224, 4228, 4230, samt Bfo15 1354
Under körningen Åmål-Mellerud höll tåget en
medelhastighet på 57 km/timme.
En tåglogg från provkörningen finns
sammanställd i Tåg nr 3 1968 |
|
HK UD |
1968-04-14 |
|
Provkörd Åmål-Mellerud t/r |
|
HK |
1968-05-24 |
|
Bilden (se ovan) togs i Åmål på spår 1
dagen före SJKs 10-årsjubileumsresa
Karlstad-Hamar i maj 1968. Loket skulle på
kvällen den 24 maj köras upp till
Kil. Där övernattade det i kolgården för
att dagen efter gå ner till Karlstad.
Eftersom A8 kräver vändskiva med diameter
20 meter, gick loket back
Åmål-Kil-Karlstad.. |
|
HK |
1968-05-25—1968-05-26 |
|
Drog SJK Tåg Karlstad-Charlottenberg-Hamar.
Återresa 1968-05-26. |
|
|
1968-1971 |
|
Sedan A8 1808 tagits ut för provkörning och
SJK-resa 1968, skedde aldrig någon ny konservering av loket,
utan det stod i driftlokdelen av Nygårdsstallet (de fyra spåren
närmast hvst). Sommaren 1971 skickades 1808 på utställning i
Göteborg, men efter hemkomsten till Åmål blev det stående
utanför stallet en längre tid. Härefter flyttades 1808 till till
lokstallet i Nygård temporärt i väntan på den slopning som var
väntad. |
|
HK |
1971 |
|
Uppställd i Åmåls lokstall |
|
AFB |
1971-05 |
|
Observerad i Sävenäs lokstation |
|
AFB08 |
1971-08-07 |
|
Uppställd utomhus i Göteborg |
|
WS |
1972-08-07 |
|
Uppställd i Åmåls lokstall |
|
AFB09 |
1972-09-07 |
|
Uppställd i Åmål |
|
WS |
1973 |
|
Utdragen och såld till Eberstein Flodin för
27.000:-. |
|
HN WS |
1976 |
|
Inköpt av Bergslagarnas museisällskap (BJs).
Åter ommärkt till BJ H3s 112 |
|
BJs |
1979-05-24 |
|
I trafik med extratåg
Göteborg-Halden-Göteborg |
|
HKN |
1979 |
|
Firades BJ 100 år med jubileumståg Göteborg
- Falun och åter, 2 dagar. 111:an och 112:an drog tåget
tillsammans med andra lok. |
|
BJs |
1981-06 |
|
Deltog BJs i SJ:s 125 års firande på många
platser i landet, 111:an och 112.an drog extratåg Göteborg-
Stockholm, deltog i Kavalkaden i Stockholm, extratåg
Stockholm-Gävle-Stockholm samt Stockholm-Göteborg. |
|
BJs |
1982-08—2005-04-07 |
|
Loket använt sista gången i augusti 1982
vid bröllopsresa Göteborg - Prässebo. Avställt på grund av
dåliga tuber. Senare var loket några år på NOHAB i Trollhättan
inne och ute innan det kom tillbaka till Lärje. Vid
hemtransporten varmgång i storlager, behöver komma till sänkgrav
för lagerrevision. Står uppställt i lokhus på Bergslags-Lärje.
Det finns just nu inget planerat om att åtgätda 111:an eller
112.an då Bjs nu går in i en flyttningsfas. BJs bangård med
anordningar skall flyttas 300 meter norrut.
morrgan / Järnvägshistoriskt forum 2005-04-07 |
|
MC |