Datum |
|
|
|
Källa |
1927 |
|
Inköpspris 120.850:- |
|
WS |
1927-10 |
|
Leverans som BJ H3s 111 |
|
HK |
1948-06-01 |
|
I juni 1948 upprättades en förteckning över
var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7.
För BJ H3s 111 gällde följande: Åmål |
|
HK |
1948 |
|
Övertagen av SJ vid förstatligandet |
|
|
1950-01-01 |
|
I tjänst VII Distriktet (Huvudort Göteborg) |
|
SJ |
1952-12-19 |
|
Skrivelse inkommer till Fsbr från
byråchefen med förteckning över övertaliga ånglok t.o.m november
1952. 1807 finns med i förteckningen och anges tillhöra 33 ms
(huvudort Åmål). Loket erhöll sista revision kl. I 1934 och kl.
III 1951-07. Loket anges ha gått 7332 km efter senaste A-klass.
Anges även att loket är i gott skick. |
|
Fsbr |
1953-05-01 |
|
Driftlok vid 33 Ms (huvudort Åmål) |
|
SJ |
1953-06-12 |
|
Skrivelse från fsbr till Distriktscheferna:
”Reparation vid huvudverkstäderna av övertaliga ånglok
Nedanstående övertaliga ånglok (däribland
A8 1807, min anm) skola förflyttas till någon av
huvudverkstäderna Ör, Tb eller Ål, där desamma komma att
upprustas till sådant skick, att de vid behov omedelbart kunna
tagas i anspråk som beredskapsdragkraft.
Loken förflyttas från nuvarande
uppställningsplats till resp hvst efter samråd med
verkstadsbyrån.
I redovisningshänseende skola loken efter
insändandet anses överflyttade från vederbörande maskinsektion
till resp hvst, varom anmälan göres i vanlig ordning.
Reparationskostnaderna gäldas av till
försvarsbyråns förfogande ställda medel.
Efter verkställd upprustning komma loken
att placeras som beredskapsdragkraft enligt försvarsbyråns
bestämmande.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric lindgren
tjf”
I skrivelsen anges även att loket tillhör
VII Distriktet, 33 ms. |
|
Fsbr |
1954-04-26 |
|
Brev från Fsbr till Distriktschefen vid II
Distriktet och Föreståndaren för huvudverkstaden Åmål:
”Uppställning av övertaliga ånglok
Då enligt anmälan loken litt A8 1807 och
1809 nu äro reparerade, får fsbr meddela, att nämnda lok skola
placeras vid 33 ms som beredskapsdragkraft.
Översyn av loken bör göras c:a 2 gånger om
året, varvid bl.a uppkomna brister i verkställd
rostskyddsbehandling avhjälpas. Härmed förenade kostnader
påföras tjänsteställe 100, konto 1280, kalkylnr 5.
Loken förflyttas till blivande
uppställningsplats, som skall delgivas fsbr, genom II Dc försorg
efter samråd med hvst Ål.
I redovisningshänseende skola loken anses
överflyttade från hvst till 33 ms, varom anmälan göres i vanlig
ordning.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric Lindberg
tjf” |
|
fsbr |
1959 ca |
|
Uppställd i Smedstad lokhus |
|
HK |
I början av 1960 talet |
|
Uppställd i Åmåls lokhus |
|
HK |
1964 |
|
Uppställd i Åmål (lokhus) |
|
LZ |
1969-04 |
|
Uppställd i Åmål |
|
WS |
1970-08-13 |
|
Uppställd i Åmål |
|
WS |
1971-05 |
|
Uppställd i Åmål |
|
AFB05 |
1971-1972 ca |
|
Flyttad från Åmåls lokhus till Åmåls
lokstall (Nygård) |
|
HK |
1971-08-07 |
|
Uppställd i Åmål |
|
WS |
1972-08-07 |
|
Uppställd i Åmål (rektangellokstallet vid
Nygård) |
|
AFB09 |
1972-09-07 |
|
Uppställd i Åmål |
|
WS |
1973-10-01 |
|
Slopad för skrotning |
|
WS |
1974-01-09 |
|
Observerad i Sävenäs lokstation |
|
WS |
1974 |
|
BJ lok 111 kapades av BJs i Göteborg 1974
på väg till skrotning i Kalmar, det
numera nedlagda Industrimuseet i Göteborg
stod som garant för depositionen som gjordes av SJ så att loket
blev kvar i livet, senare köpte BJs ut loket liksom
lok BJ nr 112. |
|
MC |
1974-01-23 |
|
Deposition från Järnvägsmuseum (se ovan) |
|
WS |
1975 |
|
Såld till BJs och åter ommärkt till BJ H3s
111. |
|
BJs |
1979 |
|
Firades BJ 100 år med jubileumståg Göteborg
- Falun och åter, 2 dagar. 111:an och 112:an drog tåget
tillsammans med andra lok. |
|
BJs |
1981-06 |
|
Deltog BJs i SJ:s 125 års firande på många
platser i landet, 111:an och 112.an drog extratåg Göteborg-
Stockholm, deltog i Kavalkaden i Stockholm, extratåg
Stockholm-Gävle-Stockholm samt Stockholm-Göteborg. |
|
BJs |
1981--2005-04-07 |
|
Sista turen för BJs före avställning var
Göteborg - Storvik (Gävle nåddes inte på grund av snöstorm) -
Göteborg 1981, återtransport av Göta och historiska tåget till
JVM. När loket kom hem så kröktes en kolvstång av is i cylindern
vid växling på Sävenäs. Detta är lagat men loket behöver tubas
om innan det tas i bruk igen. Loket står i lokhus på
Bergslags-Lärje.
morrgan / Järnvägshistoriskt forum 2005-04-16 |
|
MC |