Datum |
|
|
|
Källa |
1927 |
|
Inköpspris 120.850:- |
|
WS |
1927-04 |
|
Levererad som BJ H3s 110. Tendern på H3s
110 hade lägre och längre koltag vid leveransen än de andra
H3s-loken. H3s 110 hade fö i likhet med andra BJ-lok nummerskylt
på tenderns bakgavel (finns foto på detta). |
|
WS HK |
1930 talet början |
|
Koltaget på 110 normerades i början av
1930-talet till standardutförande. |
|
HK |
1931 |
|
De markanta gallerplogarna och elljus
uppsattes 1931. Generatorerna var dock inte enhetliga mellan H3s
loken utan av olika fabrikat och placerade olika. |
|
HK |
1948-06-01 |
|
I juni 1948 upprättades en förteckning över
var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7.
För BJ H3s 110 gällde följande: Åmål |
|
HK |
1948 |
|
Övertagen av SJ vid förstatligandet |
|
|
1950-01-01 |
|
I tjänst VII Distriktet (Huvudort Göteborg) |
|
SJ |
1952-12-19 |
|
Skrivelse inkommer till Fsbr från
byråchefen med förteckning över övertaliga ånglok t.o.m november
1952. 1806 finns med i förteckningen och anges tillhöra 33 ms
(huvudort Åmål). Loket erhöll sista revision kl. II 1939-10 och
kl. III 1950-06. Loket anges ha gått 26.000 km efter senaste
A-klass. Anges även att loket är i gott skick. |
|
Fsbr |
1953-06-12 |
|
Skrivelse från fsbr till Distriktscheferna:
”Reparation vid huvudverkstäderna av övertaliga ånglok
Nedanstående övertaliga ånglok (däribland
A8 1806, min anm) skola förflyttas till någon av
huvudverkstäderna Ör, Tb eller Ål, där desamma komma att
upprustas till sådant skick, att de vid behov omedelbart kunna
tagas i anspråk som beredskapsdragkraft.
Loken förflyttas från nuvarande
uppställningsplats till resp hvst efter samråd med
verkstadsbyrån.
I redovisningshänseende skola loken efter
insändandet anses överflyttade från vederbörande maskinsektion
till resp hvst, varom anmälan göres i vanlig ordning.
Reparationskostnaderna gäldas av till
försvarsbyråns förfogande ställda medel.
Efter verkställd upprustning komma loken
att placeras som beredskapsdragkraft enligt försvarsbyråns
bestämmande.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric lindgren
tjf”
I skrivelsen anges även att loket tillhör
VII Distriktet, 33 ms. |
|
Fsbr |
1953-05-01 |
|
Driftlok vid 33 Ms (huvudort Åmål) |
|
SJ |
1955-03-02 |
|
Brev från Verkstadsbyrån till Byråchefen
Försvarsbyrån:
”Beredskapslok
Med hänvisning till eder skrivelse av den
28.2.1955, dnr Fsbr 186/51, meddelas att sedan nu en viss
minskning av linjens reparationsbehov betr ångloken ägt rum, de
beredskapslok som ännu ej tagits i arbete beräknas kunna intagas
enligt följande plan:”
För lok 1806 anges: tagas in till Tillberga
hv april 1955
J Alstermark |
|
Fsbr |
1955-09-28 |
|
Beredskapsanslag: Avställd 1955-09-28. Fick
användas 21 månader innan ny revision. |
|
SJ |
1959 ca |
|
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus |
|
HK |
1960-talet början |
|
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus |
|
WS |
Början av 1960 talet |
|
Uppställd i Åmåls lokstall
(rektangelstallet vid Nygård) |
|
HK |
1968 |
|
När SJK skulle fira 10-årsjubileum 1968
hade man tänkt ta fram A8 1806, första H3s-loket, men det ansågs
i dåligt skick. Bäst skick ansågs A8 1808 vara i, så det blev
detta som valdes istället. |
|
HK |
1971-05 |
|
Uppställd i Åmål |
|
AFB05 |
Ca 1971-1972 |
|
Flyttades loket från Åmåls lokstall till
Åmåls lokhus |
|
HK |
1972-06-17 |
|
Uppställd i Åmål (lokhus) |
|
AFB01 |
1972-08-01 |
|
Uppställd i Åmål (lokhus) |
|
AFB06 |
1972-08-07 |
|
Uppställd i Åmål (lokhus) |
|
AFB09 |
1973-10-01 |
|
Slopad för skrotning |
|
WS |
1974-09-04 |
|
Avsänd från Åmål. Varmgång i Nybro |
|
WS |
1974-10 |
|
Skrotad Kalmar Verkstad |
|
WS |
Skrot se Tåg 1. 1978