Datum |
|
|
|
Källa |
1948 |
|
Överförd till SJ vid DJ förstatligand |
|
|
1948-07-01 |
|
I tjänst vid SJ VII D Göteborg (fd
GDG-nätet), 35 Ms Gävle, Falun lokstation. Tjänst på de
oelektrifierade Dalalinjerna. |
|
HK |
1948-09 |
|
Klass III Aa i Tillberga. |
|
HK |
1951 senhösten – 1952-06-20 |
|
Klass II Aa plus ombyggnad (ny hytt, nytt
tenderöverrede, ändrat från höger- till vänsterkörning, uppsatt
rökuppdrivare typ Witte mm) i CV Örebro. |
|
HK |
1952-06 – 1960-09-01 |
|
SJ VI D Borås, 25 Ms Borås, Halmstads
lokstation. Tjänst på fd HNJ linjer.Sista åren dock liten. |
|
HK |
1957-07-15 – 1957-10-03 |
|
Klass III Aa Åhaga-Borås (bla nya
hjulringar på samtliga axlar). |
|
HK |
1957-10 – 1960-08 |
|
Tjänst i km per månad: 1957-10 633 km.
1957-11 158 km. 1957-12 204 km. 1958-01 831 km. 1958-02 724 km.
1958-03 121 km. 1958-04 900 km. 1958-05 500 km. 1958-06 Ingen
tjänst. 1958-07 400 km. 1958-08 70 km. 1958-09 Ingen tjänst.
1958-10 300 km. 1958-11 – 1959-01 Ingen tjänst 1959-02 100 km.
1959-03 100 km. 1959-04 200 km. 1959-05 – 1960-08 Ingen tjänst |
|
HK |
1960-09-01 |
|
Överfört till beredskapsreserven. Hade då
gått ca 5 200 km efter klass III Aa 1957. Mao i mycket gott
skick! |
|
HK |
1961-02--03 |
|
Konserverat vid Åhagaverkstaden Borås. |
|
HK |
1961-02-01 – 1970-01-01 |
|
SJ 4 Dd Göteborg, 5 Ms Sävenäs, Uddevalla
lokstation. Uppställt i Strömstads lokstall. |
|
HK |
1970-01-01 |
|
Slopad för skrotning |
|
HK |
1971-04 |
|
Transporterat till Östersund |
|
HK |
1974-04 |
|
Överfört till Järnvägsmuseum och deponerat
hos Eds kommun. Ankom till Ed från Östersund 22 januari 1974. |
|
HK |
1975-76 |
|
Uppsnyggat utvändigt i Ed. |
|
HK |
1981-06-28 |
|
Loket transporterades efter E2 935 från Ed
till Åmål, efter det depositionen flyttats från Eds kommun till
JÅÅJ. |
|
HK |
1982-05-28 |
|
Loket inköpt av JÅÅJ för det facila priset
21.000 kr. |
|
HK |
2001 |
|
Tubbyte pågår i Åmål |
|
DS |