Datum |
|
|
|
Källa |
1902 |
|
Leverans till I Distriktet (huvudort Stockholm) |
|
TT |
1902 |
|
Omlitt från Kd2 till Kd |
|
|
1912-05-13 |
|
Vevstake brusten tåg 1151 i Krampen |
|
TT |
1914-01-10 |
|
Injektorerna obrukbara tåg 1151 i Kumla |
|
TT |
1918-04-12 |
|
Byttes hävstångsbromsen mot ångbroms i
Liljeholmen |
|
TT |
1920-01-02 |
|
I tjänsterapporten: Örebro |
|
TT |
1921-12 |
|
Ombyggt med överhettning i Malmö. Omlitt från
Kd till Ka |
|
TT |
1925 |
|
Loket försett med apparater för knorrbroms.
Tendern försett med tryckluftsbroms. Vakuumbromsen bytt mot
vakuumledning. |
|
TT |
1927 |
|
Förenklad AGA Gasbelysning |
|
WS TT |
1930-02-06 |
|
I tjänsterapporten: Mjölby |
|
TT |
1930-09-11 |
|
2 Ms (huvudort Norrköping) Revision kl IIAa M |
|
TT |
1934-06-08 |
|
2 Ms (huvudort Norrköping) revision Ös |
|
TT |
1934-10 |
|
2 Ms rep t.v uppskjuten Ös |
|
TT |
1935-10—1936-03 |
|
2 Ms Revision kl. IV ev IIIBb Ör. Därefter 1 Ms
(huvudort Stockholm) |
|
TT |
1939-04 |
|
1 Ms Revision kl. IIA Ös |
|
TT |
1942 |
|
Omlitt från Ka till K |
|
|
1943-1944 |
|
Ombyggd till vedeldning |
|
WS |
1943-05 |
|
1 Ms Hagalunds lokstation |
|
WS |
1944-07-14 |
|
1 Ms Hagalunds lokstation |
|
WS |
1944-07-18--23 |
|
Ånge lokstation |
|
WS |
1944-07-24 |
|
Nedkopplad Ånge lokstation |
|
WS |
1944-08--09 |
|
Avsänd från Ånge till Borås |
|
WS |
1944 |
|
Till VI Distriktet (huvudort Borås) |
|
TT |
1944-08 |
|
Flyttat från 1 Ms (huvudort Stockholm) till 25
Ms (huvudort Borås) enl. skrivelse 1944-07-22 |
|
TT |
1947 |
|
Omlitt från K till Ka |
|
|
1947-09-13 |
|
21 Ms (huvudort Vännäs) Intogs på vst Östersund
för revision kl. IIAa panna 1658 bytt till 1628. Hytten ombyggd till
sluten enligt skrivelse 18 sep 1947 (strax efter ombyggdes även Ka
690) Ombyggdes för koleldning. Loket aldrig redovisat som koleldat i
str 77. |
|
TT |
1947-09-18 |
|
Revision Ör och ombyggd till sluten hytt. Klar
november 1947 |
|
WS |
1947-11-28 |
|
Utgick loket efter revision kl.
IIAa Ös |
|
TT |
1948 |
|
Flyttat till V Distriktet (huvudort Luleå) |
|
TT |
1950-01-01 |
|
I trafik V distriktet (huvudort Luleå) |
|
Str 77 |
1952-01-01 |
|
I trafik V distriktet (huvudort Luleå) |
|
WS TT |
1953-05-01 |
|
I tjänst vid 21 Ms (huvudort Vännäs). Möjligen
var loket stationerat i Mellansel enligt CHF vars far tjänstgjorde
på loket. |
|
SJ |
1953 |
|
Avställd |
|
CHF |
1953-04-24 |
|
Brev från Fsbr byråchefen till
verkstadsdirektören
”Kostnadsförslag för upprustning av övertaliga ånglok
Med hänvisning till fsbr skrivelse 7.1.1953 dnr
fsbr 186/51, i rubricerade ärende hemställes att genom
verkstadsbyråns försorg besiktning verkställes även av nedanstående
övertaliga ånglok (däribland Ka 730 min anm.) samt att
kostnadsförslag för de lok, som erfordra reparation tillställes
försvarsbyrån.
Eric Lindgren tjf ” |
|
Fsbr |
1955-03-18 |
|
Brev från Fsbr byråchefen till
Verkstadsdirektören
”Upprustning av helt avställda ånglok
För att i samband med uppgörande av
kostnadsstaten budgetåret 1955/56 avseende konto 1280 erhålla en
uppfattning om hur stort belopp, som kommer att erfordras för
reparation och konservering av rubricerade lok, hemställes om
uppgift på hur många dylika lok --- om möjligt även vilka av
nedanstående förteckning (53 lok, däribland Ka 730, min anm.) som
beräknas kunna upprustas vid hvst under tiden 1.7.55 – 30.6.56.
Vid uppgörandet av reparationsplanen räknas med
att till verkstäderna redan inbeordrade lok bliva reparerade i
enlighet med den tidsplan, som av Vbr insändes till fsbr den 2.3.55
dnr Vbr 1a/54.
Enligt av Dbr lämnad uppgift äro nedanstående
på linjen avställda oupprustade ånglok övertaliga och avsedda som
beredskapslok.”
Ka 730 – tillhörande 21 Ms (huvudort Vännäs)
”Fsbr har efter därom gjord framställning
erhållit kostnadsberäkning för lokens upprustning.
Hemställes att önskad uppgift tillställes fsbr
senast 23.4.55
J. Alstermark |
|
Fsbr |
1955-04-02 |
|
Svarsbrev (se ovan) från Verkstadsbyrån till
Byråchefen Försvarsbyrån
”Upprustning av avställda ånglok
Som svar på eder skrivelse av den 18.3.55 dnr
Fsbr 186/51 meddelas att samtliga de i förteckningen upptagna 53
ångloken beräknas kunna upprustas vid huvudverkstäderna under tiden
1.7.55 – 30.6.56.”
J. Alstermark |
|
Fsbr |
1955-09-29 |
|
Brev från fsbr till Verkstadsföreståndaren
Östersund
”Upprustning av avställda ånglok
Styrelsen får härmed uppdraga åt eder att under
innevarande budgetår låta iståndsätta nedanstående lok i sådant
skick, att de vid behov omedelbart kunna disponeras som
beredskapsdragkraft (skola kunna användas c:a ett halvår)”
12 ånglok däribland Ka 730 – tillhör 21
ms (huvudort Vännäs)
”Loken förflyttas efter hand från nuvarande
uppställningsplats till hvst efter samråd med Vbr och resp miö.
I redovisningshänseende skola loken efter
insändandet, som meddelas Fsbr, anses överflyttade från resp ms till
hvst Ös.
Repkostnaderna skola belasta tjänsteställe 100
och påföras konto 1280, kalkylnr 9450.
Meddelande insändes till fsbr efter hand som
loken upprustas, vilka därefter placeras som beredskapsdragkraft
enligt nämnda byrås bestämmande.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric Lindgren tjf” |
|
Fsbr |
1956-05-03 |
|
Brev från Fsbr till Distriktschefen vid V
Distriktet och Föreståndaren för huvudverkstaden Östersund:
”Uppställning av övertaliga ånglok
Då enligt anmälan de vid hvst Ös avställda
ångloken L 967 och Ka 730 nu äro rustade, får fsbr meddela,
att nämnda lok skola placeras vid 20 resp 21 ms som
beredskapsdragkraft.
Kostnader för lokens underhåll påföres
tjänsteställe 100, konto 1280, kalkylnr 2050 resp 2150.
Loken förflyttas till blivande
uppställningsplats, som skall delgivas fsbr, genom V Dc försorg
efter samråd med hvst Ös.
Resp uppställningsplatser skola meddelas fsbr.
I redovisningshänseende skola loken anses
överflyttade från hvst Ös till 20 resp 21ms, varom anmälan
göres av hvst i vederbörlig ordning.
KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric Lindgren tjf” |
|
fsbr |
1957-10-03 |
|
Sammanställning från fsbr.
Anges att Ka 730 tillhörande 21 ms (huvudort Vännäs) har undergått
beredskapsreparation vid hvst under 1956. Loket är uppställt i
lokhus. |
|
Fsbr |
1967-01-31 |
|
Slopad för skrotning inklusive panna och tender |
|
SJ |
1967-09-08 |
|
Observerad Östersund |
|
WS |
1967-09-28 |
|
Observerad på skrotspåret i Östersund |
|
WS |
1967 |
|
Skrotad Östersund |
|
WS |