Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av Motala
(Steam locomotives built by Motala)
av
Erik Sundström & Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
MOTALA
I samband med byggandet av Göta Kanal lät kanalbolaget inrätta en mekanisk
verkstad med gjuteri i Motala för tillverkning och underhåll av broar,
mudderverk, kranar m. m. Kanalen invigdes 1832 och 1839 såldes verkstaden
till ett nybildat bolag, Motala Werkstads Bolag, vars chef 1843—1870 var
Otto Edvard Carlsund.
Tillverkningen omfattade fartyg, ångmaskiner
och lokomotiv, och bolaget köpte eller arrenderade varven i Lindholmen,
Nyköping, Norrköping och Oskarshamn, samt Bångbro järnverk.
Bolaget gick i konkurs 1891 och
rekonstruerades utan dotterbolagen. Motala Verkstads Nya AB förenades åter
1920 med Lindholmens Verkstad till AB Lindholmen -
Motala, som 1944 övertogs av Johnsonkoncernen, och ingår numera i
denna som AB Motala Verkstad.
Motalas första kompoundlok och landets
första lok med kolvslider var tillv.-nr 168, och deras första
överhettningslok var tillv.-nr 372, vilket hade Schmidtöverhettare.
Tillv.-nr 740, 741 var byggda efter Nohabs ritningar.
Åren 1865—1876 var loktillverkningen
nedlagd, frånsett det mindre lyckade loket UTSJÖ, där man försökte använda
eldstad av järn för vedeldning.
Tillverknings-
nummer |
Tillverknings-
år |
Axel-
följd |
Spår-
vidd |
Järnvägens
signatur |
Lokets
nummer |
Namn,
Littera
anmärkning |
1 |
62 |
1435 |
C |
ÅJ |
1 |
CARLSUND |
2 |
63 |
" |
1B-2 |
SJ |
27 |
MOTALA B |
3 |
" |
" |
" |
" |
28 |
NORRKÖPING B |
4 |
" |
" |
" |
" |
32 |
KOLMÅRDEN B |
5 |
" |
" |
" |
" |
51 |
SURTUR B |
6 |
" |
" |
" |
" |
52 |
NORNA B |
7 |
" |
" |
" |
" |
53 |
FORSETE B |
8 |
64 |
" |
" |
" |
54 |
URDA B |
9 |
" |
" |
" |
" |
55 |
MIMER B |
10 |
71 |
1067 |
C |
Utsjö J |
|
UTSJÖ B |
11 |
77 |
1435 |
1B-2 |
SJ |
238 |
WENERN D |
12 |
" |
" |
" |
" |
239 |
WETTERN D |
13 |
" |
" |
" |
" |
240 |
MÄLAREN D |
14 |
78 |
" |
C-2 |
" |
244 |
ESBJÖRN Kb |
15 |
" |
" |
" |
" |
245 |
GUNNAR Kb |
16 |
" |
" |
" |
" |
246 |
THORBJÖRN Kb |
17 |
" |
" |
" |
" |
247 |
HJALMAR Kb |
18 |
" |
" |
" |
" |
248 |
ARVID Kb |
19 |
" |
" |
" |
" |
249 |
SIGFRID Kb |
20 |
" |
" |
" |
" |
250 |
LAGE Kb |
21 |
79 |
1435 |
C-2 |
SJ |
251 |
THURE Kb |
22 |
" |
" |
" |
" |
252 |
VALDEMAR Kb |
23 |
" |
" |
" |
" |
253 |
SVANTE Kb |
24 |
" |
" |
" |
" |
254 |
VALFRID Kb |
25 |
" |
" |
(se anm) |
HMMJ |
7 |
|
26 |
" |
" |
C-2 |
SJ |
266 |
BRYNOLF Kb |
27 |
" |
" |
" |
" |
267 |
EVALD Kb |
28 |
" |
" |
" |
" |
268 |
THIODOLF Kb |
29 |
" |
" |
" |
" |
269 |
KETTIL Kb |
30 |
" |
" |
" |
" |
270 |
HAKON JARL Kb |
31 |
" |
" |
" |
" |
271 |
FENRISULFVEN Kb |
32 |
" |
" |
" |
" |
272 |
JERNHÖS Kb |
33 |
80 |
" |
" |
" |
273 |
HAGBART Kb |
34 |
" |
" |
" |
" |
274 |
HALVAR Kb |
35 |
" |
" |
" |
" |
275 |
GIMLE Kb |
36 |
" |
" |
1A |
SWB |
11 |
SUNDBYBERG |
37 |
" |
" |
1B-2 |
SJ |
290 |
ÅKERBO D |
38 |
" |
" |
" |
" |
291 |
KINDA D |
39 |
" |
" |
" |
" |
292 |
YDRE D |
40 |
81 |
" |
" |
" |
293 |
TVETA D |
41 |
" |
" |
" |
" |
294 |
MO D |
42 |
" |
" |
1B |
LTJ |
|
ANNA |
43 |
" |
1067 |
" |
NSB |
1 |
HUGIN (Norge) |
44 |
" |
" |
" |
" |
2 |
MUNIN (Norge) |
45 |
" |
1435 |
1A |
YEJ |
7 |
GUSTAF |
46 |
" |
" |
" |
SJ |
299 |
WÄRTAN Y |
47 |
82 |
1067 |
1B |
NSB |
56 |
SKINFAXE (Norge) |
48 |
" |
" |
" |
" |
57 |
SLEIPNER (Norge) |
49 |
" |
" |
" |
" |
58 |
OD (Norge) |
50 |
" |
" |
" |
" |
59 |
EMBLA (Norge) |
51 |
" |
1435 |
1B-2 |
SJ |
295 |
HILDUR Ca |
52 |
" |
" |
" |
" |
296 |
SKAGUL Ca |
53 |
" |
" |
" |
" |
297 |
BRYNHILD Ca |
54 |
" |
" |
" |
" |
298 |
RAGNHILD Ca |
55 |
83 |
1067 |
1B |
NSB |
55 |
RIMFAXE (Norge) |
56 |
" |
" |
" |
" |
60 |
ASK (Norge) |
57 |
" |
" |
" |
" |
61 |
URD (Norge) |
58 |
" |
" |
" |
" |
62 |
SKULD (Norge) |
59 |
" |
1435 |
1B-2 |
SJ |
318 |
ELSA Ca (se anm) |
60 |
" |
" |
" |
" |
319 |
OLGA Ca (se anm) |
NSB = Norges Statsbaner, tillv.-nr
43, 44 Vossebanen, tillv.-nr 47—50 och 55—58 Grevskabsbanen
Tillv.-nr 25 avser nybyggnad av tender och ombyggnad från axelföljd C till
1B-2
Tillv.-nr 59, 60 levererades utan tender och övertog
tendrar från avställda A-lok
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till ånglok tillverkade i
Sverige innehållsförteckning
© Erik Sundström &Rolf Sten
lok_motala.html senast uppdaterad
2007-10-10
|