Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
Ångloken
littera G vid Statens Järnvägar (Steamengines class G) |
De olika loktyperna
vid Statens järnvägar benämndes från början
bara som snälltågslok, lok för blandade tåg
samt större eller mindre godstågslokomotiv. Genom
åren blev de olika loktyperna alltför många
varför man år 1876 införde litterasystemet med
bokstavsbeteckningar som angav vad det var för typ av lok.
De allra första åren
hade man inga speciella godstågslok utan godset gick i
de blandade tågen men efterhand som godstrafiken ökade
blev man tvungen att börja köra rena godståg.
Leveransfoto av G-lok nummer 144 "GUDRUN" tillverkat
av Nydqvist & Holm i Trollhättan 1873. Tillverkningsnummer
38. Slopades 1910. Såldes till Bröderna Edstrand AB
i Malmö 1914. 1915 såldes loket vidare till Sölvesborg
- Olofström - Älmhult Järnväg där det
fick nummer 1. 1923 omnumrerades det till 6. Skrotat 1935. Foto:
Stig Nyberg. |
|
|
De första G-loken |
Inför behovet av rena
godstågslok inköpte SJ under åren 1862-1864,
till en kostnad av ca 50 000 kr st, 14 stycken godstågslok
från Beyer Peacock & Co. Loken var sex-kopplade, hade
innerliggande cylindrar, vägde i tjänst 23.55 ton och
hade en drivhjulsdiameter på 1.38 meter. Tillhörande
tender var tvåaxlig och hade ett vattenförråd
på 5.4 kbm och ett kolförråd på 3 ton.
När det nya litterasystemet infördes fick dessa lok
littera
F.
Godstrafiken fortsatte att växa
och snart visade det sig nödvändigt att skaffa starkare
godstågslok. Statens Järnvägars huvudleverantör
på den här tiden var Beyer Peacock & Co. och från
dem beställdes en serie sex-kopplade godstågslokomotiv,
baserade på F-loken men kraftigare och tyngre, 29.1 ton.
Även tendern gjordes större och treaxlig. Loken kom
1876 att littreras som G.
Den första serien på 11 lok levererades
under 1866 och fick i nummerserien nummer 78-88. Det första
loket, nummer 78, fick namnet "WERMLAND".
De 11 första loken levererades under hösten 1866 och
kostade 46 126 kronor och 14 öre styck!
|
Lok nummer 88 "Wermland"
under år 1866 |
Tittar vi i Svensk järnvägsstatistik kan vi
konstatera att det första loket , nummer 88, hann under
hösten vara i tågtjänst under 45 dagar och befordra
59 tåg.
Det drog snälltåg i 11,2 mil,
blandade tåg i 406.5 mil och rena godståg i 71.4
mil. Tillsammans med stationstjänst och ensamt lokomotiv
kom det att under sitt första verksamhetsår tillryggalägga
526.4 mil.
Under den tiden förbrukade loket
217 kubikfot ved för påeldning, 60.565 ton stenkol,
detta till en kostnad på 967.97 kronor .
Loket kostade 147.25 kronor i reparation
och förbrukade 37 kg olja samt16 kg talg. Detta kostade
inklusive putsningskostnaden 144.42 kr.
När man bedömer dessa siffror
ska man komma ihåg att längden på Sveriges Statsbanor
var vid utgången av år 1866 "bara" 97.5
mil.
Loktypen blev snabbt populär och var mycket duglig för
sin uppgift och eftersom trafiken gick stadigt uppåt beställdes
ytterligare lok av samma typ. Det var 4 lok som levererades under
år 1867 och dom fick nummer 91-93 och tillverkaren var
densamma som vid föregående leverans.
Under år 1870 levererades ytterligare
2 och dessa fick nummer 103-104.
Nästa leverans skedde 1871 och var annorlunda då en
Svensk verkstad fick tillverka en del av loken. Det var Nydqvist
& Holm i Trollhättan som gjorde 6 lok vilka fick nummer
105-110. Samma år kom 2 lok från Beyer Peacock &
Co. som numrerades 111 - 112.
Under 1874-1875 levererades ytterligare
26 lok av samma typ. Utav dessa levererade Beyer Peacock &
Co. nummer 131-142, 157-162 och Nydqvist & Holm levererade
nummer 143-146 samt 169-172.
Det sist levererade loket, nummer 172 fick för övrigt
namnet "BARD".
Sammanlagt blev 51 lokomotiv byggda 37 stycken i England och
14 i Sverige.
1885-1886 fick loken en nyare typ av
panna varför ven litterat ändrades till Gb för
de som var ombyggda 1885 och Ga för de som ombyggdes 1886.En
del av loken ombyggdes ytterligare under åren 1890-1906
varefter dessa fick litterat Gc
Vid förstatligandet av bandelen
Luleå-Gällivare kom en hel del av G-loken att göra
tjänst som malmtågslok, ofta kopplades både
tre och fyra stycken lok i malmtågen.
Gällivare 1895. Lastat malmtåg klart för avgång
mot Luleå. Dragkraft tre stycken lok. Gc 88 "TYR",
Ga 159 "SKJALF" samt ytterligare en oidentifierad Ga.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. |
|
Utvecklingen gick mot starkare lok och
efterhand började G-loken att slopas. Denna skedde till
största delen under åren 1901-1919. På Malmbanan
ersattes loken av Mb-loken.
Endast ett lok kom att bli kvar till
eftervärlden, lok nummer 93 "JERNSIDA" finns kvar
som museilok och kan beskådas på Sveriges Järnvägsmuseum
i Gävle.
Även den här bilden är från Gällivare.
Året är cirka 1900 och visar ett malmtåg med
lok Gc nummer 111 "FRITHIOF". Loket har fått
namnskylten borttagen och ersatts med en litteraskylt. Utrustning
för luftbroms har monterats. Loket framför är
oidentifierat men är av G-typ. Foto: Stig Nyberg. |
|
|
Tekniska data på
Gc-loken |
Loket |
|
|
|
|
|
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
11.30 ton |
Cylinderdiameter. |
406 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
7.15 ton |
Slaglängd. |
610 mm |
Total vikt i tjänst |
28.80 ton |
Hjuldiameter. |
1380 mm |
Materialvikt |
26.40 ton. |
Hjulbas. |
4470 mm |
Adhesionsvikt |
28.80 ton. |
Med tender. |
9868 mm |
Dragkraft. |
4.750 kg |
Största längd. |
7493 mm |
Största hastighet |
60 km/t |
Största längd med tender |
13458 mm |
Tendern |
|
Panndiameter (invändigt) |
1194 mm |
Hjuldiameter |
1090 mm |
Avstånd mellan tubplåtar |
3125 mm |
Hjulbas. |
3352 mm |
Plåttjocklek i rundpanna |
13 mm |
Största längd |
5925 mm |
Ångtryck |
10 kg/cm2. |
Axeltryck axel 1 |
6.30 ton |
Antal tuber. |
184 |
Axeltryck axel 2 |
5.70 ton |
Total eldyta |
83.45 kvm |
Axeltryck axel 3 |
6.30 ton |
Rostyta |
1.34 kvm. |
Vikt i tjänst |
18.30 ton. |
Pannans vattenrum |
2.40 kbm |
Materialvikt |
9.70 ton. |
Pannans ångrum |
0.90 kbm |
Kolförråd |
3.00 ton. |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
10.35 ton |
Vattenförråd |
6.80 kbm. |
Ritning på G-lok littera Gc
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
© Rolf Sten
g_lok.htm senast uppdaterad 26 augusti
2004-10-30
|