|
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf Sten |
|
F-loken (Fa,
Fb) (Steam
engines class F) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg
Kapitelindelning
|
De första F-loken (The
first F-engines)(1999-11-27) |
|
Lok nummer 73 "THORGNY"
under år 1866 (Engine
No.73 year 1866) (1999-11-27) |
|
Tekniska data på
F-loken (Technical data) |
|
|
|
De första F-loken |
Den snabba ökningen av godstrafiken och den ökande
bristen på dragkraft gjorde att snabba beslut krävdes.
Ordern på en första omgång godstågslokomotiv
lades, år 1863, hos den leverantör som man hittills
använt, Beyer & Peachock. De klarade en snabbare leverans
och dessutom var priset avsevärt lägre.
Samma år levererades fyra stycken lok. De fick inventarienumren
30 "Valunder" och 31 "Braut-Anund" vid Västra
Stambanan och nummer 9 "Wärend" samt 10 "Snapphanen"
vid Södra Stambanan. De två sistnämnda numrerades
om till nummer 49 och 50 vid den gemensamma nummerseriens införande
år 1864. Vid litterasystemets införande år 1876
littrerades loken med bokstaven "F".
Leveransfoto av F-lok nummer 10 (50) "SNAPPHANEN".
Tillverkat av Beyer & Peachock i England 1863. Tillverkningsnummer
361. foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Loken var tenderlok med axelföljden
C-2. Det vill säga tre kopplade och drivande axlar samt
en tvċaxlig tender. Loken var försedda med invändiga
cylindrar och slidskåp och med en drivhjulsdiameter på
1380 mm. Loken hade ingen hytt utan endast en enkel så kallad
"frontskärm". Samtliga lok kompletterades efterhand
med enklare hytter. Priset på de två sistnämnda
loken var 43 608 kr och 52 öre.
Fotot visar F-lok nummer 72 "NJORD" i Liljeholmen
den 2 augusti 1874 fotograferat av Oskar Wahlgren. Loket var
tillverkat av Beyer & Peachock 1865. tillverkningsnummer
624. Sedan leveransen har loket utrustats med en enkel hytt.
Loket fick ny panna 1881 och littrerades då om till Fb.
Loket slopades 1903 och skrotades samma år. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Året därpå, 1864, levererades
från samma tillverkare ytterligare fyra stycken lok. Dessa
registrerades i den nu gemensamma nummerserien som lok nummer
64-67. Året efter, 1865, gjordes den sista leveransen av
sex lok. Dessa numrerades in som loknummer 68-73.
Därmed hade sammanlagt 14 stycken
lok levererats, alla från Beyer & Peachock. Några
ytterligare lok beställdes inte då man redan hade
insett behovet av längre och tyngre godståg och därmed
även behovet av ännu starkare godstågslok.
Under åren 1881 till 1888 försågs
samtliga lok men nya ångpannor av så kallad "Belpaire"-typ.
I och med detta littrerades de om till littera Fb.
Fb-lok nummer 68 "FINNVEDEN" i Örebro 1893.
Loket tillverkades av Beyer & Peachock 1865. Tillverkningsnummer
620. Bilden visar loket i utförande som Fb med panna av
typ Belpaire. Loket slopades 1901 och såldes 1904 till
Gruvgården - Fors Järnväg där det var i
drift som lok nummer 2 fram till skrotningen 1915. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum
Slopning
Loken kom att göra god tjänst. De sista åren
på banor som inte klarade av de nyare lokens axeltryck.
Främst på de norrländska stambanorna.
Under åren 1899 till 1911 slopades samtliga
lok. Några skrotades direkt medan andra kom att "överleva"
ett tag till i och med att de såldes till privatbanor.
Lok nummer 30 "Vaulunder" slopades
år 1910 och såldes vidare, år 1912, via ombud
till Ystad-Eslövs Järnväg där det som loknummer
18 var i tjänst till år 1923 då det skrotades.
Lok nummer 50 "Snapphanen"
slopades år 1900 och såldes vidare år 1904,
via ombud, till Sölvesborg - Olofström - Älmhults
Järnväg där det som lok nummer 2 var i tjänst
till år 1924 då det skrotades.
Lok nummer 31, "Braut-Anund",
var det lok som kom att "överleva" längst.
Loket slopades år 1911 och såldes, år 1912,
vidare genom ombud till Krylbo - Norbergs Järnväg (KNJ).
De lät SJ verkstad i Örebro bygga om loket till tanklok.
Som sådant tjänstgjorde det som KNJ lok nummer 2 ända
fram till år 1934 då det skrotades, 71 år gammalt.
Var det en slump att de tre äldsta F-loken
kom att bli de som blev kvar längst?
|
Lok nummer 73 "THORGNY"
under år 1866 |
Tar vi ett år och ett lok
ur Svensk Järnvägsstatistik kan vi konstatera att det
sist levererade loket, nummer 73 "Thorgny", år
1866, var i tågtjänst 181 dagar.
Drog blandade tåg i 1346,9 mil, snälltåg i 3,6
mil och godståg i 1106,6 mil samt var i stationstjänst
49,6 mil.
Sammanlagt genomlöpte loket 2506,7
mil varav 2457,1 mil dragkraft i tåg. Fördelat på
totalt 197 tåg.
Loket förbrukade 666,0 kubikfot
(18,8 m3) ved för påeldning, 692687 skålpund
(294,3 ton) stenkol för själva eldningen under tågtjänst.
kostnaden för ved och stenkol uppgick till 4854 kronor och
50 öre.
Förbrukningen av talg och olja uppgick
till 641,7 skålpund (272,7 kg). Detta till en kostnad på
485 kronor och 70 öre.
Den sammanlagda årskostnaden för
reparation och underhåll av lok och tender blev 3205 kronor
och 76 öre.
Ritning över F-lok littera Fb
|
Tekniska data på
Fb-loken |
Loket |
|
|
|
|
|
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
7.70 ton |
Cylinderdiameter. |
406 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
6.00 ton |
Slaglängd. |
508 mm |
Total vikt i tjänst |
26.00 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1380mm |
Materialvikt |
23.90 ton. |
|
|
Adhesionsvikt |
26.00 ton. |
Hjulbas. |
4368 mm |
Dragkraft. |
10630 kg |
Med tender. |
9141 mm |
Största hastighet |
60 km/t |
Största längd. |
7263 mm |
|
|
Största längd med tender |
12596mm |
Tendern |
|
Panndiameter (invändigt) |
1127mm |
Hjuldiameter |
1000 mm |
Avstånd mellan tubplåtar |
3089 mm |
Hjulbas. |
2743 mm |
Plåttjocklek i rundpanna |
11 mm |
Största längd |
5333 mm |
Ångtryck |
9 kg/cm2. |
Axeltryck axel 1 |
8.00 ton |
Antal tuber. |
154 |
Axeltryck axel 2 |
8.00 ton |
Total eldyta |
72.51 kvm |
|
|
Rostyta |
1.30 kvm. |
Vikt i tjänst |
16.00ton. |
Pannans vattenrum |
2.10 kbm |
Materialvikt |
7.60ton. |
Pannans ångrum |
1.20 kbm |
Kolförråd |
3.0 ton. |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
7.30 ton |
Vattenförråd |
5.40 kbm. |
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
© Rolf Sten
f_loken..html senast uppdaterad 1999-11-27
|