Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf Sten |
|
De första
B - loken
(The
first steam engines class B) |
I samband med
byggstarten av de Västra och Södra Stambanorna anskaffades
en loktyp avsedd för blandade tåg.
Loken på den här tiden hade
inga litterabeteckningar utan kallades bara för persontågslok,
godstågslok och lok för blandade tåg.
Eftersom SJ ännu inte hunnit
skaffa sig erfarenhet på lokomotiv valde man ett av standardtyp. Det
var den välrenommerade firman Beyer, Peacock & Co i Manchester, England som
fick den äran att bli leverantör av Sveriges Statsbanors första lokomotiv.
Firman var känd för din fina precision i tillverkningen vilken bland annat
gjorde att maskindelar utan vidare kunde skiftas mellan lokomotiv av samma
typ. Nog så värdefullt på den här tiden då reservdelar tog ganska lång tid
att få fram.
|
Historik (History)(1998-04-02) |
|
Lok 14 "Nyköping"
under år 1865 (Engine
No 14 year 1865) (1998-04-02) |
|
Tekniska data på de "första"
B-loken littera Bb (1998-04-02) |
|
Historik ( History) |
Loktypen var som alla andra lok från den här tillverkaren
mycket stilrena och snygga. Loken var fyrkopplade och med axelföljd
1B-2. Det vill säga en löpaxel följd av två
drivande axlar samt en tvåaxlig tender. Loken var försedda
med utvändiga cylindrar och med en drivhjulsdiameter på
1684 mm. De tidigaste loken hade ingen hytt för personalen
något som senare kompletterades med en enkel trähytt.
De sex första loken, med tillverkningsnumren
31-36, levererades under år 1856. Loken "prins Carl",
"prins Oskar" samt "prins August" levererades
till Södra Stambanan där de fick inventarienumren 1-3.
Loken Norden, Sverige samt Göteborg levererades till Västra
Stambanan och erhöll nummer 4-6.
Bilden ovan är tagen i Hallsberg
år 1863. Loket är B nummer 16 "Malmköping"
tillverkat av Nyköpings Mekaniska verkstad år 1861.(Hallsberg
year 1863. The engine is B No. 16) © Foto: Stig
Nyberg.
De första leveranserna av den här
loktypen från svenska verkstäder började år
1861 då Nyköpings Mekaniska Verkstad levererade loket
"Nyköping". Inventarienumret sattes till Västra
Stambanan nummer 14. Två år senare, 1863, levererade
Motala Verkstad sitt första B-lok, "Motala" ,
till Sveriges Statsbanor. Loket fick inventarienummer Västra
Stambanan 27.
År 1868 var det dags för den
tredje svenska tillverkaren, Nydqvist & Holm i Trollhättan,
att leverera loket "Trollhättan" till Sveriges
Statsbanor där det fick inventarienumret 94.
Som kuriosa kan nämnas att de svenska
tillverkarnas första levererade lok fick sitt namn efter
den ort där verkstaden var belägen, Nyköping,
Motala samt Trollhättan.
Södra stambanans lok fick sina
namn efter den tidens tre prinsar, Carl, Oscar samt August.
Västra Stambanans lok fick sina
namn efter banans ändstationer, Göteborg, Stockholm
samt av för mig okänd anledning , Norden. Det sista
kanske med anledning av att vi var i union med Norge och att
det var Nordens första Statsbana som loket kom att trafikera.
Från början erhöll loken
inventarienummer i löpande följd vid Södra såväl
som Västra Stambanan. Detta innebar att det fanns likadana
loktyper med samma nummer på två olika banor. Detta
spelade kanske inte så stor roll så länge som
de båda banorna inte hade någon förbindelse
med varandra.
I slutet av 1864 fullbordades Södra
Stambanan och den kom därvid i förbindelse med Västra
Stambanan i Falköping. Därmed ökade risken att
lok med samma nummer skulle kunna förväxlas varför
man under samma år införde en enda nummerserie på
lokomotiven. Denna förändring gjordes så att
alla loknummer på Södra Stambanan höjdes med
fyrtio. Således fick till exempel lok nummer 1 vid Södra
Stambanan ett nytt inventarienummer, 41.
Sammanlagt levererades 45 stycken lok
av den här typen. 23 stycken från Beyer, Peacock &
Co i England. 5 stycken från Nyköpings Mekaniska verkstad.
8 stycken från Motala Verkstad samt 9 stycken från
Nydqvist & Holm i Trollhättan. Sistnämnda firma
var även den som levererade det sista B-loket, nummer 121
"Sala". Året var 1872, för övrigt året
innan Norra Stambanan nådde fram till Sala. I medeltal
var varje lokanskaffningskostnad 49600 kronor.
När litterasystemet infördes vid
SJ år 1876 fick loken beteckningen "B". Under
åren 1882-1889 fick 19 stycken lok en ny typ av panna varför
deras littera ändrades till "Bb". De lok som fick
behålla de gamla pannorna littrerades "Ba" .
Under 1890 fick Bb:loken underlittera "Bb1" samt "Bb2"
detta på grund av skillnader i lokens pannor.
Loken kom att göra god tjänst
åt sin ägare men efterhand föll de för åldersstrecket.
Under perioden 1886 till 1909 slopades samtliga B-lok vid SJ.
Nummer 1 "Westergötland" var det lok som kom att
tjänstgöra längst innan det "pensionerades".
Det såldes år 1902 till Krylbo- Norberg Järnväg
där det som lok nummer 3 kom att tjänstgöra till
år 1913 då det ställdes av och skrotades.
År 1906 avställdes lok nummer 43,
"Prins August" för Järnvägsmuseums räkning.
Där finns det fortfarande kvar i fullt tjänstdugligt
skick. Det händer i bland att det är ute och "tuffar"
speciellt i samband med olika arrangemang på Sveriges Järnvägsmuseum
i Gävle. Loket är ett synbarligt bevis på den
förste lokleverantörens goda kvalité, Beyer,
Peacock & Co i England.
|
Lok 14 "Nyköping"
under år 1865
(Engine No.
14 year 1865) |
Tar vi ett år och ett lok, ur
Svensk Järnvägsstatistik, kan vi konstatera att lok
nummer 14 "Nyköping", år 1865, var i tågtjänst
167 dagar och i reserv under 363 timmar.
Loket var dragkraft med blandade tåg
i 789,5 mil och med godståg i 1109,9 mil samt i stationstjänst
77,5 mil. Sammanlagt genomlöpte loket 1976,9 mil varav 1899,4
mil med tåg och kom under dessa mil att dra 168 stycken
tåg.
Loket förbrukade 476,7 kubikfot
(1247,6 m3) ved för påeldningarna, 481500 skålpund
(204,674 ton) stenkol för själva eldningen under tågtjänst.
Kostnaden för ved och stenkol var 3117 kronor och 6 öre.
Förbrukningen av Talg och olja varv
674,8 skålpund (286 kg), detta till en kostnad på
817 kronor och 73 öre.
Sammanlagda kostnaden för lokets
reparation och underhåll var 2551 kronor och 93 öre.
Ritningen ovan visar ett B-lok från de första leveranserna
|
Tekniska data på de "första"
B-loken littera Bb (Techinical data) |
Loket |
|
|
|
Cylinderdiameter. |
394 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2, |
7.10 ton |
Slaglängd. |
508 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3, |
6.90 ton |
Hjuldiameter drivhjul. |
1684 mm |
Total vikt i tjänst |
28,00 ton. |
Hjulbas. |
4141 mm |
Materialvikt ton. |
25,70 |
Med tender. |
9144 mm |
Adhesionsvikt ton. |
18,30 |
Största längd. |
7381 mm |
Dragkraft kg. |
3040 |
Största längd med tender |
12714 mm |
Största hastighet km/t. |
60/75 |
Panndiameter (invändig). |
1194 mm |
Tendern |
|
Avstånd mellan tubplåtar |
3083 mm |
Hjuldiameter. |
1000 mm |
Plåttjocklek i rundpanna. |
13 mm |
Hjulbas. |
2743 mm |
Ångtryck kg/cm2. |
10 |
Största längd. |
5282 mm |
Antal tuber. |
150 |
Axeltryck axel 1 |
6,60 ton |
Total eldyta kvm. |
70.41 |
Axeltryck axel 2 |
6,03 ton |
Rostyta kvm. |
1.38 |
Vikt i tjänst |
14,83 ton |
Pannans vattenrum |
2,30 kbm. |
Materialvikt |
7,25 ton |
Pannans ångrum |
1,30 kbm. |
Kolförråd |
3,00 ton |
Axeltryck i tjänst. axel 1, |
8.65 ton |
Vattenförråd |
4,58 kbm |
Retur till sidan" Rullande materiel"
© Rolf Sten
b_loken.htm senast uppdaterad 1998-12-07
|