Stockholm - Göteborg
5 timmar
Den här artikeln
var införd i tidningen signalen 1948. Då med anledning
av att de nya så kallade snabbtågen skulle sättas
i drift. Restiden skulle reduceras till 5 timmar. Idag, 50 år
senare rullar den andra genrationen av snabbtåg, X 2000,
på de svenska järnvägarna. Konceptet är
ungefär det samma som 1948.
Efter miljardinvesteringar i infrastrukturen
är nu snabbaste restiden Stockholm - Göteborg strax
under tre timmar.
Snabbtågen från 1948 är sedan nångra år
borta. De flesta är skrotade. Några få finns
kvar hos museiföreningar. Dock är för närvarande
inget körbart.
(Nedanstående
bild kommer också från Signalen. Färglagd var
den inte 1948 utan det har gjorts av Skenbladets redaktör,
50 år senare, med hjälp av Photoshop.)
Så här
skrev tidningen Signalen för 50 år sedan:
Vidstående
bild visar hur SJ:s nya snabbmotortåg kommer att ta sig
ut. - Det skall kunna köra sträckan Stockholm - Göteborg
på 5 timmar.
Sex sådana tåg är under byggnad i Linköping-
Leveransen är avsevärt försenad och någon
exakt tidpunkt för, tågens insättande kan inte
anges. Man väntar emellertid att de skall vara i trafik
redan i år, dock först efter
omfattande prov. Det första
väntas bli levererat i maj månad. Varje tågsätt
består av tre vagnar med mycket hög komfort. De blir
helt olika andra svenska tåg- Tågen är målade
i orangefärg och taket blir i aluminiumbrons. De rymmer
30 resenärer i 2:dra och 148 i 3:dje klass- Särskilda
platsbiljetter erfordras. Sikten blir fri åt alla håll.
Bakom förarrummet finns en glasvägg, så att passagerarna
kan se även framåt respektive bakåt och gavelfönstren
bli så breda att vagnarna- kommer att likna de "observations
cars", som finns i USA- Servering anordnas direkt vid sittplatserna
i salongerna.
Inredningen blir av polerat ädelträ, resgodshyllor
av aluminium och bekväma soffor i svart- och rödrandig
resp- grå- och brunrandig mokett- Fåtöljerna
i 2:dra klass blir svängbara- Sofforna i 3:dje klass får
två sittplatser mot hittills fyra. I varje salong finns
högtalare som ropar ut stationerna.
Topphastigheten blir 135 km, i tim. Snabbmotortågen kan
köra i båda riktningarna- I vardera ändvagnen
finns ett förarrum och i mittvagnen en transformator, som
från kontaktledningen och strömavtagarna förmedlar
energin till ändvagnarnas motordrivna boggier. I ena ändvagnen
ligger 2:a-klassavdelningen, bagagerum och pentry och i de båda
andra vagnarna 3:e-klassalongerna- Pentryt, avsett för bl-
a. varma och kalla drycker, har ett kompressordrivet kylskåp,
och i en 3:e-klassavdelning finns också ett depåkylskåp
för att serveringspersonalen snabbt skall kunna förse
passagerarna med kalla drycker.
Snabbmotortågen kommer att i första hand sättas
in förutom mellan Stockholm och Göteborg från
huvudstaden till Falun och Örebro. Om ett tåsätt
skulle visa sig vara för litet kan flera kopplas ihop och
drivs då vart och ett av sina motorer- Tågsätten
blir då sammankopplade även i manövreringshänseende,
varför det även då bara behövs en förare,
vilken klarar tågsättet.
© Rolf Sten &
Sällskapet Ostkustbanans vänner (OKBv)
s-g5tim.htm senast uppdaterad 15 oktober 1998 av
Rolf
Sten
|