Under
vintern återupptogs renoveringen av OKB E 6. Loket har under några år varit
nedväxlat till vagnhallen, då OKB H 24 varit högre prioriterat och behövt
platsen i verkstaden. I väntan på 24: ans
överhettarelement
kunde E 6 åter växlas upp till verkstaden och arbetet med denna fortsätta.
OKB E 6, med tillverkningsnummer 239, är tillverkat av Vagn &
maskinfabriken i Falun 1917. Detta är ett av tolv före detta SJ E lok som
såldes till OKB under åren 1925-1927. Loket hade vid SJ tiden nummer 1330.
Loket återfick detta nummer efter att OKB förstatligades 1933. E 6
återställs till det skick det hade under sin tid på OKB.
En av de nytillverkade lokskyltarna väntar på att målas och
monteras.
I dagsläget är tendern färdigmålad utvändigt. En ny kolbox skall
byggas. Denna enklare
och
lägre typ av kolbox överensstämmer bättre med det utseende loket hade under
OKB tiden.
Loket har blivit grundmålat och fått ett första lager med svart
färg. Den felaktiga gråa nyansen pannplåten fick för något år sedan kommer
åtgärdas genom att pannan målas i samma kulör som H 24:ans panna.
Hytten har skrapats och grundmålats invändigt och håller i
dagsläget på att målas i sin rätta färgnyans.
Locken på tenderns lagerboxar fick de ingjutna SJ bokstäverna bortslipade
under OKB tiden. Dessa ersattes med ett instansat ”OKB”.
Har ni möjlighet så kom gärna ut till Svartvik på tisdagskvällarna och
arbetshelgerna (varje udda lördag) och hjälp till med renoveringen av E 6.
Det är mycket jobb kvar innan loket kan tas i trafik. Bland annat
uppkoppling samt plåt och snickeriarbeten.
OKB E6 i OKBv verkstad i Svartvik.
okb_e6.html senast uppdaterad
2008-03-28 av Rolf Sten
|