Ostkustbanan blir allt
kortare
|
Den miljardsatsning
som görs på Ostkustbanan resulterar i att den blir
kortare och kortare.
Det som pågår för närvarande är projekt
Hälsingekusten |
Nedanstående karta
är hämtad ur Banverkets tidning Rallaren
Projekt
Hälsingekusten kommer allt närmare sin fullbordan.
Projektet är ett samarbete mellan Banverket och Vägverket
och omfattar nybyggnad av tre mil järnväg mellan Söderhamn
och Enånger. Europaväg 4 kommer också att byggas
om på motsvarande sträcka.
För järnvägens del byggs bland annat två
tunnlar. Enångerstunneln på 475 meter. Den var klar
sensommaren 1997. Den andra tunneln, Norrala tunneln, 3850 meter
lång stod klar senhösten 1997.
Spårläggning har påbörjats norrifrån.
Spåret byggs för att klara en hastighet på 350
km/t.
I november 1999 kommer både den nya järnvägen
och europavägen att invigas. Skenbladet Internet får
anledning att återkomma.
Den
här bilden är tagen sommaren 1997 vid En- ångerstunnelns
norra mynning i riktning söderut. Viadukten är den
nuvarande europaväg 4. Foto: Rolf Sten
Samma
plats drygt ett år senare, 20 oktober 1998, ser det ut
så här. Spåret är helt klart. Så
är även kontakt- ledningen. Andra delar av den nya
sträckningen är ännu inte färdigställda.
Främst är det kontakt- ledningsarbeten som återstår.
Invigningen av den nya sträckningen är planerad till
november 1999.
Foto: Rolf Sten
© Rolf Sten & Sällskapet Ostkustbanans
vänner (OKBv)
okb_kortare.htm senast uppdaterad 20 oktober 1998 av
Rolf
Sten
|