Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
WAJ, Växjö
- Alvesta Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta
WAJ, Växjö - Alvesta Järnväg (Facts about ) (2008-10-12) |
Riksdagen 1859 - 1860 avgjorde frågan om södra
stambanans exakta sträckning. När man nu visste vilken
väg som stambanan skulle dras började genast lokala
intressen att arbeta för sidobanor utgående från
stambanan.
Förhistoria
Stambanan skulle komma att passera Alvesta vilket ledde till
att Växjö stad tog initiativ för byggandet av
en bana mellan Växjö och Alvesta. Man gav1862 uppdrag
till baningenjören J Frosell att göra en närmare
undersökning av möjligheten.
Man bad även major Claes Adelsköld att upprätta
nödvändiga handlingar inklusive kostnadsförslag
för en bana med spårvidden 1067 mm.
Vid ett möte 2 oktober 1862 beslöts
"att på allt möjligt sätt befordra anläggning
av en järnbana för hästkraft" mellan Växjö
och Alvesta.
Adelskölds kostnadsberäkning visade att banan skulle
kosta 324 000 kronor.
En interimsstyrelse tillsattes och en inbjudan till aktieteckning
skickades ut.
Växjö stad beslutade att teckna två tredjedelar
av aktiekapitalet.
4
november samma år konstituerades Växjö - Alvesta
Järnvägsaktiebolag, WAJ. Bolaget första styrelse
bestod av landssekreterare C A Holmberg (ordförande, se vidstående bild), häradshövding
F M Wahlbom, ryttmästare J Aschan, friherre A Koskull, talman
N Persson, löjtnant J Kjellsson, rådman J G Wahlgren,
fabrikör J Swahn, handlarna C A Crantz och A Wittlock samt
hemmansägare N P Persson.
Man sökte statslån på 216
000 kronor. Riksdagens behandling av frågan ledde till
ett krav att banan skulle anläggas för ångloksdrift
och inte med hästar. Under den förutsättningen
beviljades statslån på 434 000 kronor.
I samband med detta insåg bolagsstyrelsen
att järnvägen borde byggas med samma spårvidd
som stambanan, 1435 mm.
Man begärde hos Kunglig Majestät
att få ändra spårvidden till 1435 mm samt att
trafiken på den blivande banan skulle skötas med statens
rullande materiel och personal mot rimlig ersättning. Man
begärde även att bolaget fritt skulle få använda
Alvesta station. Statens järnvägar, SJ, tillstyrkte
detta och framhöll hur viktigt det var att den blivande
banan fick samma spårvidd. 13 november 1863 godkände
K. M: t bolagets begäran.
Bolagsstämman 17 november 1863 beslutade
att banan skulle byggas med den bredare spårvidden.
20 februari 1864 kom man överens med SJ
om hur trafiken skulle skötas
Banan byggs
17 november 1863 startade banbygget i bolagets egen regi. Överingenjör
var Claes Adelsköld och arbetschef löjtnanten i Väg
- och vattenbyggnadskåren A F O Cederberg
3 juli 1865 kunde den 17,5 kilometer långa järnvägen
öppnas för allmän trafik
Man kunde nu konstatera att kostnaden för
järnvägen uppgick till 800 000 kronor. För detta
hade man fått en 17,5 kilometer lång normalspårig
järnväg. Sidospårens längd uppgick till
1,05 kilometer.
Rälsen på banan var av järn och vägde 28
kg per meter.
Största lutning var 10 och minsta kurvradie 278 meter.
Den högsta tillåtna hastigheten var satt till 27 km/t.
Antalet anställda uppgick vid banans öppnande till
20 personer
Trafikering
Trafiken på banan sköttes enligt avtal SJ som med
sin rullande materiel och tågpersonal trafikerade banan.
SJ hade ju i sitt avtal med WAJ medgivit att
bolaget fritt skulle få trafikera stationen i Alvesta.
Detta blev alltmer betungande för SJ vilka genom en rättslig
process med början 12 februari 1897 försökte få
avtalet upphävt. Det kom att bli många turer under
åren men 1922 lyckades man komma överens. 1864-års
överenskommelse upphörde att gälla sista maj 1922.
Från 1 oktober 1909 var det inte bara
SJ som trafikerade banan. Från det datumet sköttes
en del av trafiken av Karlskrona - Växjö Järnväg,
CWJ.
I och med att 1864-års överenskommelse
med SJ upphörde att gälla kom CWJ att helt sköta
trafiken från 1 juni 1922.
I villkoren för WAJ, att bedriva trafik, fanns en bestämmelse att bolaget
skulle äga en del rullande materiel. Denna materiel skulle användas av det
bolag som skötte trafiken på WAJ.
Vi trafikstarten hade WAJ ett antal tvåaxliga godsvagnar. 1874 var antalet
21 stycken.
1884 köptes en ny mindre ångvagn tillverkad på Oxelösund - Flen
Västmanlands Järnvägs, OFWJ, verkstad i Eskilstuna. Den användes i
persontrafiken fram till 1892 då den ersattes av en större ångvagn, (se
nedan). Den fortsatta tjänstgöringen kom mest att bli som
inspektionsdressin. Sedan järnvägen sålts till staten 1941 överlämnades
ångvagnen till Sveriges Järnvägsmuseum 1941.
1892 inköptes en större begagnad ångvagn från Höör - Hörby Järnväg,
HHyJ. Den var tillverkad av Nydqvist & Holm i Trollhättan 1882. Ångvagnen
gjorde tjänst farm till 1920 då den ombyggdes och moderniserades vid Kalmar
Verkstad varefter den åter sattes i tjänst. Den avställdes och skrotades
1939.
WAJ ångvagn i ombyggt skick, året är 1935. Foto: Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Trafikförvaltningen Växjö Järnvägar
I och med bildandet av Trafikförvaltningen Växjö
Järnvägar 1908, vid vilket WAJ var starkt pådrivande,
anslöt sig bolaget till den nya samarbetsorganisationen
Bildandet av trafikförvaltningen var ett sätt för
de anslutna järnvägsföretagen att få gemensamma
funktioner i till exempel administration, inköp och reparationer.
Det här var ett sätt att tillsammans öka sin konkurrensförmåga.
Under åren kom förvaltningen att
omfatta följande järnvägsbolag: Växjö
- Alvesta Järnväg, Karlskrona - Växjö Järnväg,
Växjö - Tingsryds Järnväg samt
Östra
Värends
järnväg från 1922. Åren 1913 - 1932 ingick
även Hönshylte - Kvarnamåla Järnväg
i förvaltningen.
1932 anslöt sig förvaltningen Växjö
Järnvägar i sin tur till trafikförvaltningen Göteborg
- Småland - Karlskrona vilken tidigare bestod av
Göteborg
- Borås - Alvesta Järnvägar. Trafikförvaltningen
upphörde i och med att banorna förstatligades.
Vidstående bild visar trafikdirektören
vid Växjö Järnvägar, C O W Bäckström.
Rälsbyten och utvidgning
Järnrälsen som hade lagts in vid banans byggande slets
mycket snabbt varför man under åren 1883 - 1886 bytte
ut den mot stålräls med vikten 28 kg per meter.
Den alltmer ökande trafiken samt kraven
på att kunna köra fortare med tyngre tåg gjorde
att man åren 1902 - 104 än en gång bytte rälsen.
Den här gången blev det stålräls med vikten
40,5 kg per meter.
Den ökande trafiken gjorde att man på
stationerna
förlängde sidospåren.
Växjö station har vid flera tillfällen utvidgats.
1873 - 1874 i samband med tillkomsten av Karlskrona - Växjö
Järnväg. 1894 - 1895 vid Växjö - Klavreströms
Järnvägs anslutning till stationen. Detsamma år
1897 vid Växjö - Tingsryds Järnvägs anslutning.
På det här viset kom tre olika spårvidder att
förekomma i Växjö, 1435, 1067 samt 891 mm.
Ritningen visar de olika banornas inbördes förhållande
i Växjö. Röd linje: Växjö
- Alvesta Järnväg. Gul
linje: Karlskrona - Växjö Järnväg.
Grön linje: Växjö - Klavreströms
Järnväg. Blå linje:
Växjö - Tingsryds Järnvägs.
Förstatligande
WAJ gav under många år mycket god avkastning till
sina aktieägare. Engagemanget och ekonomiskt stöd till
bland annat Växjö - Åseda - Hultsfreds Järnväg
och Växjö - Tingsryds Järnväg gjorde att
resultatet efterhand blev sämre
1 juli 1941 förstatligades WAJ och överfördes
till SJ:s organisation.
Och sedan
Rälsen på banan har än en gång bytts ut.
Idag är det räls som i huvudsak väger 50 kg per
meter.
Järnvägen elektrifierades i början
på 1950-talet. Den elektriska driften togs i bruk 1 juni
1954.
Automatisk tågkontroll, ATC installerades
på linjen och togs i bruk 17 december 1984. På Växjö
station togs den i bruk 21 december 1990
Stationen i Växjö 1924. De två spåren
till vänster tillhör Växjö - Åseda
- Hultsfreds Järnväg. Persontåget till vänster
kommer snart att avgå mot Åseda.
Persontåget till höger om stationshuset
kommer snart att avgå mot Emmaboda - Karlskrona (bortåt
i bild) och innehåller förmodligen vagnar som ska
både till Kalmar och Karlskrona.
Längst till höger skymtar ett lok
som tillhör Växjö - Tingsryds Järnväg
och kanske det har vagnar kopplade för att snart avgå
mot Tingsryd (bortåt i bild). Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
I Svenska Järnvägsföreningens jubileumsskrift
från 1926 beskrivs WAJ enligt följande:
Växjö-Alvesta järnväg, 18 km.
Banan går från Växjö i västlig riktning
förbi Kronobergs regementes kaserner genom skogstrakt och
passerar Mörrumsån vid Räppe station. Intill
denna har anlagts en hamnbassäng, som är utgångspunkt
för kanalleden Räppe-Asa. Därjämte finnas
stärkelsefabrik, två lådfabriker och såg.
Omkring 2 km. söder om Räppe ligger Bergkvara gods
med en gammal slottsruin.
Räppe station 1902. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Genom mera bebodda trakter, passerande Mörrumsån
på två ställen, fortsätter banan till Gemla
station med flera mindre industrier samt det 4 km. söder
om stationen belägna Gransholms pappersbruk, går därefter
åter genom skogstrakt öster om sjön Salen tätt
förbi Aringsås kyrka och över Lekarydsån
till Alvesta station i ett vid sjön Salen vackert beläget
större stationssamhälle och föreningsstation med
statens och Borås-Alvesta järnvägar.
Bro över Helgaån vid Räppe station. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till WAJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vaj_snabbf..html senast uppdaterad
2008-10-12 |