Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Järnvägen
förstatligas, sold
to the Swedish state (2004-03-05) |
OKB startade trafiken på hela sin järnväg i slutet
av 1927. Det visade sig ganska snabbt att de ekonomiska förutsättningarna
inte var bra mest på grund av den stora skuldsättningen.
I augusti 1932 var läget så prekärt att man tvingades
söka ett mindre lån från staten för att
klara de löpande driftkostnaderna. Situation var helt ohållbar.
En statlig kommitté tillsattes för
att reda ut hur det skulle bli med Ostkustbanan i fortsättningen.
Resultatet av kommitténs arbete presenterades i mars 1933.
Rekommendationen var att OKB borde förstatligas.
Man ansåg även att UGJ borde förstatligas vid
samma tillfälle. Redan den 17 mars lades en proposition
till riksdagen om förstatligande av Ostkustbanan och Uppsala
- Gävle Järnväg. I propositionen hänvisades
till tidigare avtal i vilket UGJ medgav statsinlösen i det
fall Ostkustbanan skulle bli förstatligad.
Riksdagen biföll förslaget
och den 1 augusti 1933 tog Statens Järnvägar över
OKB och UGJ och införlivade dessa i sin organisation.
Och sedan
Efter förstatligandet har järnvägen Uppsala -
Sundsvall utvecklats till en av de idag trafikstarkaste järnvägarna
i Sverige.
Gävle Södra läggs ned
Sedan SJ tagit över UGJ beslutade man att lägga ned
stationen Gävle Södra.
All resandetrafik flyttades 1 november 1933 över till dåvarande
GDJ-stationen Gävle Central vilken idag, 2004, är upprustad
till ett modernt resecentrum.
Linjeomläggning
Inför elektrifieringen 1937 gjordes en större linjeändring
mellan Furuvik och Skutskär. Orsaken var bland annat att
man ville slippa ha huvudspåret alltför nära
den omfattande växling som pågick inom industriområdet.
Ytterligare två nya broar
1982 byggdes en ny bro över Dalälven och i samband
med detta rätades linjen ut på en sträcka av
4 kilometer. Den nya bron och linjesträckningen togs i bruk
12 maj 1982.
I samband med dubbelspårbygget över Dalälven
uppfördes ännu en bro vilket togs i bruk 29 september
1997.
Dubbelspår
Den stora trafikökningen på sträckan Sundsvall
- Uppsala och i framtiden förväntad ytterligare ökning
av trafiken gjorde att beslut fattades om byggande av dubbelspår
mellan Gävle och Uppsala.
Under åren 1992 till 1997 har dubbelspår
färdigbyggts och tagits i trafik på större delen
av sträckan.
2004 pågår utbyggnad mellan Bomansberget
och Furuvik, söder om Skutskär till Älvkarleö
samt från Uppsala till en punkt strax söder om Gamla
Uppsala.
De delar som återstår och som ännu
inte har något tidpunkt på när de ska vara klara
är sträckan mellan Furuvik och en punkt strax söder
om Skutskär samt den cirka 2 kilometer långa sträckan
förbi Gamla Uppsala.
Den gamla 40-kilosrälsen är sedan
länge utbytt. Idag ligger det helsvetsad räls på
betongslipers. Rälsvikten är 50 respektive 60 kg per
meter. Största tillåtna hastighet är till största
delen 160 - 200 km/t
Elektrifiering
Den elektriska driften på den 114 kilometer långa
sträckan Uppsala och Gävle togs i bruk 7 december 1937.
7 juni 1996 togs den elektriska driften i bruk på den 9
kilometer långa bibanan Gävle - Karskär (Bomhus).
Fjärrblockering
På sträckan Gävle - Örbyhus togs fjärrblockeringen
i bruk 1 december 1966.
Sträckan Örbyhus - Uppsala fick fjärrblockering
några dagar senare, 15 december 1966.
Örbyhus stationsområde fick fjärrblockeringen
driftsatt 28 maj 1989 och därmed var hela sträckan
Gävle - Uppsala fjärrblockerad. Fjärrstyrningen
sköts från Gävle.
ATC, Automatisk TågControll
Sträckan Gävle - Uppsala fick ATC tagen i drift 6 september
1982.
Trafiknedläggningar
På bibanan Gävle Södra - Bomhus lades persontrafiken
ned 15 februari 1930.
På bibanan Tierp - Strömsberg lades persontrafiken
ned 1 augusti 1931. Godstrafiken lades ned 1 september 1941 även
om vissa tillfälliga transport pågick till 1945.
På bibanan Örbyhus - Dannemora lades persontrafiken
ned 1 november 1951.
På bibanan Orrskog - Söderfors lades persontrafiken
ned 1 januari 1962. Godstrafiken lades ned 1 oktober 1989.
Rivning
- Bibanan mellan Tierp och Strömsberg revs 1945.
- Bibanan Orrskog - Söderfors revs 1993.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_13..html senast uppdaterad 2004-03-05
|