Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Beskrivning
av UGJ och dess omgivning (2004-03-05) |
På nedanstående sätt beskrivs UGJ i Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1876-1926
Uppsala-Gävle järnvägar, Uppsala-Gävle,
114 km.
Den trakt, som Uppsala-Gävle järnvägar genomlöper,
är liksom Uppland i övrigt en av vårt lands tidigast
odlade och bebyggda delar. Trots den förstörelse, som
under seklernas gång träffat allt "gammalt och
fornt", finnas ännu en mångfald rika minnesmärken
kvar, vilka för eftervärlden bära vittne om denna
urgamla kulturbygds stora betydelse för det, som nu nämnes
Svea och Göta riken. Det var i denna kulturbygds medelpunkt,
Gamla Uppsala, som den första kristna uppsvenska domkyrkan
reste sig, och till denna knöts även vårt första
ärkebiskopsdöme.
U p p s a l a-G ä v 1 e, 114 km. På den stora
och bördiga Upplandsslätten går banan från
Uppsala Centralstation, föreningsstation med norra stambanan
och Uppsala-Enköpings järnväg, till Gamla Uppsala
station. Här ligga de tre s. k. kungshögarna, ättehögar,
vilka härröra från 500-talet, och tingshögen,
från vilken konungarna plägade tala till folket. Kyrkan
ligger på ungefär samma plats som det berömda
hednatemplet.
Omgiven av barrskogssträckor fortsätter
järnvägen vidare längs med Fyrisån, förbi
Storvreta station och Lenabergs kalkbruk till Vattholma station.
Öster om denna ligger Salsta slott, byggt på 1670-talet
och bekant ända från 1200-talet som ett stormanshem.
Genom präktiga skogar går järnvägen därefter
förbi Skyttorps och Knypplas stationer fram till Örbyhus,
föreningsstation med bibanan Örbyhus - Dannemora. Vid
Örbyhus har en livlig industri utvecklat sig. Vid Vendelsjön
ligger det åldriga vasaslottet Örbyhus, i vars jordvåning
Erik XIV tillbragte sina sista år.
Vattholma station omkring år 1920. Till vänster
i bild är i riktning mot Uppsala. Foto: Stig Nyberg.
Från Örbyhus går järnvägen
i nordväst genom förut mycket karga, nu till avsevärd
del nyodlade trakter, där genom torrläggningsarbeten
vida myrmarker vunnits för äng och åker, förbi
Tobo och Gåvastbo stationer till Tierps station, föreningsstation
med bibanan Tierp - Strömsberg. Tierps köping har att
uppvisa en betydande industri, av vilken tillverkningen av jord-
och åkerbruksmaskiner intager främsta rummet. Norr
om Tierp fortsätter järnvägen ånyo genom
skogstrakter till Orrskogs station, föreningsstation med
bibanan Orrskog - Söderfors.
Tierp station omkring 1920. Persontåget dras av lok
A nummer 3 "SNÄLL". Bortåt i bild är
i riktning mot Uppsala. Foto: Stig Nyberg.
Från Orrskog sträcker sig järnvägen
åter mot nordväst genom skogsmarker och genom Dalälvens
breda och bördiga dalgång fram till Marma station.
Här vidtaga präktiga barrskogar. Banan närmar
sig ånyo Dalälven och Lanforsen samt går över
Stallforsen på den stora järnvägsbron vid Älvkarleö
station. Ej långt från järnvägsstationen
ligga de praktfulla vattenfall, som här bildas av Dalälven.
Fallen utnyttjas numera av staten, som år 1915 anlade Älvkarleby
kraftverk, från vilket stora delar av mellersta Sverige
erhålla elektrisk kraft. Vattenfallens skönhet, särskilt
under försommaren och även vid hösten, är
det oaktat fortfarande väl bibehållen.
Nästa station är Skutskär. Jämsides
med järntillverkningen ha framför allt under senare
tider andra näringar och industrier uppblomstrat, vilka
satt sin prägel på Upplands ekonomiska utveckling.
För tillgodogörandet av de stora skogstillgångarna
i den norra delen ha sågverk och pappersmassebruk anlagts,
vilkas tillkomst och uppsving gynnats av de många stora
och små vattendragen. Storartade anläggningar för
nämnda ändamål äro fabrikerna vid Skutskär,
dit Stora Kopparbergs bergslags a.-b. flyttat sin sågverksrörelse,
en av de största i sitt slag i Europa, samt anlagt stora
trämasse-, sulfit- och spritfabriker. Här bearbetas
trä från Dalarna, vilket hitflottas på Dalälven
och vidare genom en anlagd kanal till Skutskär.
Skutskär station någon gång runt 1930. Till
vänster i bild är i riktning mot Gävle. Foto efter
gamalt vykort.
En km. norr om Skutskär ligger Harnäs
station med en järnvägen tillhörig hamn. Järnvägen
passerar här gränsen mellan Uppland och Gästrikland
och går nära kusten utefter Bottniska viken till Gävle.
Därefter passeras den av järnvägsbolaget år
1900 anlagda folkparken vid Furuvik. Även vid Älvkarleö
anlades s. å. en dylik folkpark men slopades 1912, då
markområdet genom köp övergick till Vattenfallsstyrelsen.
Snart öppnar sig slättlandet kring Gävle, och
linjen går in till Gävle Södra, föreningsstation
med Ostkustbanan och bibanan Gävle - Bomhus. Därifrån
går den å en bro över Gavleån in till
Gävle Central, föreningsstation med Gävle - Dala
järnvägar.
I detta sammanhang bör ej glömmas
det uppländska lantbruket, koncentrerat till de bördiga
Uppsala-, Vendels- och Tierpsslätterna. Lantbruket utgör
en viktig faktor i den allmänna folkförsörjningen.
Alla dessa faktorer, de kulturella likaväl
som de ekonomiska, vilka här endast kunnat i korthet beröras,
ha varit viktiga betingelser för tillkomsten av järnvägen
mellan Uppsala och Gävle. De ha ock varit av grundläggande
betydelse för banans utveckling under de femtio år,
som järnvägen ägt bestånd, och skola så
förbli. Ihågkommas bör dock, att järnvägen
å sin sida mäktigt befordrat just samma faktorer.
Ty i en järnvägs liv och utveckling råder en
ständig växelverkan mellan orsak och följd.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_12b..html senast uppdaterad 2004-03-05
|