Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Trafiken, traffic (2004-03-05) |
Den första tidtabellen bestod av två dagliga blandade
tågpar. Dessa tåg bestod av både gods- och
personvagnar.
Med tiden blev det många fler tåg. De blandade tågen
ersattes av renodlade person respektive godståg.
Gävle - Ockelbo Järnväg, GOJ trafikeras
Planerna på en järnväg mellan Gävle och
Ockelbo var något som stöddes helhjärtat av UGJ
eftersom man såg stora möjligheter att få ökad
trafik. Järnvägsmässigt skulle det bli kortare
att köra Norrlandstrafiken via UGJ. Inför Gävle
- Ockelbo Järnvägs, GOJ, öppnande för
allmän trafik 15 oktober 1884 tecknade UGJ ett avtal med
GOJ om att UGJ skulle sköta både trafikering och administration
av GOJ.
Bilden visar Gävle - Ockelbo Järnvägs, GOJ,
planfria korsning med Gävle - Dala Järnväg, GDJ,
strax innan infarten till Gävle Central. Tåget som
"vadar" är ett ankommande tåg från
Ockelbo draget av UGJ tanklok litt. E. Året är 1916
och som synes var vårfloden ovanligt besvärlig det
här året. På den här platsen är det
idag dubbelspår eftersom Ostkustbanans spår lades
parallellt med GOJ mellan Gävle och Strömsbro.
Ovanpå viadukten syns ett GDJ K-lok som är på
väg att backgående dra in ett persontågssätt
från GDJ personvagnsbangård till Gävle Central.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Ostkustbanan kommer till
Vid Ostkustbanans, OKB, tillkomst 1927 insattes direktgående
snälltåg Härnösand - Stockholm med få
stopp på mellanstationerna. Lokbyten mellan de inblandade
banorna, OKB, UGJ och SJ skedde i Gävle Södra och Uppsala.
Lokaltrafiken söder om Gävle ökade
så starkt att man 1925 satte in motorvagnar i förortstrafiken.
Tidtabellen från 1930 speglar utvecklingen
från starten 1874 med två blandade tågpar per
dag fram till 1930-talets stora mängd med tåg.
Året är 1908 och UGJ fotograferar sin stolthet,
det nya Faluloket nummer 23 med moderna boggievagnar, dåtidens
högteknologi! Bilden är tagen vid det södra koloniområdet
och tåget är på väg in till Gävle
Södra. Strax bortom tågsättets slut, till vänster,
ligger idag Sveriges Järnvägsmuseum. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Samarbete med OKB
Från UGJ:s sida gjordes mycket stora insatser att få
den planerade Ostkustbanan, OKB, mellan Härnösand och
Gävle. Man deltog aktivt i planeringen och i olika kommittéer.
Bolaget var övertygat om att: "Ostkustbanan kommer
att tillföra Uppsala - Gävle Järnvägsaktiebolag
ökade trafikinkomster i sådan omfattning, att bolagets
insatser i företaget kunna anses ekonomiskt motiverade".
Under åren 1901 - 1903 köpte UGJ 2 600 000 kr. 1919
köptes ytterligare aktier för 1 miljon kr. 1923 köptes
dessutom 10000 preferensaktier.
För att kunna slutföra Ostkustbanebygget
begärde OKB i början av 1920-talet att få ytterligare
lån från staten. En del i lösningen för
att få låna mer pengar bestod i att UGJ utfäste
sig att staten vid behov skulle ha rätt att lösa in
UGJ.
Nya Gävle Södra station, gemensam för UGJ och
OKB, 31 oktober 1927. Stationen är festprydd eftersom Ostkustbanans
invigningståg kommer att anlända framåt kvällen.
Bortåt i bild är i riktning mot Gävle Central.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Trafikförbundet Uppsala -Norrland, TUN
UGJ och OKB var tidigt överens om ett omfattande samarbete
mellan de båda banorna.
Samarbetet formaliserades 23 december 1922 då de båda
bolagen kom överens om en gemensam trafikförvaltning
kallad för Trafikförbundet Uppsala - Norrland, TUN.
Avsikten var att TUN skulle träda i kraft samtidigt som
Ostkustbanan öppnades för trafik. Nu tjuvstartade det
hela något då det i TUN ingående trafikutskottet
fick börja sin verksamhet redan 1 juli 1927. I trafikförvaltningen
ingick även GOJ.
Man kom överens om att ha en gemensam
bangård och stationshus vid Gävle Södra. Bangården
genomgick en stor ombyggnad och man uppförde ett nytt stort
stationshus. Det nya huset byggdes på det gamlas plats
sedan detta provisoriskt flyttats en bit norrut
Inom TUN bildade de båda bolagen ett
gemensamt dotterbolag, AB Trafikförbundets verkstäder,
som i Gävle uppförde gemensamma reparationsverkstäder
och förrådsbyggnader.
Efter förstatligandet av UGJ och OKB 1933
upplöstes TUN. Verkstäderna blev ett helägt dotterbolag
till SJ, AGEVE, Aktiebolaget Gävle VagnVerkstäder.
Verksamheten övertogs senare av ABB Maintenance vilka drev
verksamheten till 1992 varefter den lades ned. I dag används
lokalerna av Gävle Järnvägsteknik AB.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_11..html senast uppdaterad 2004-03-05
|