Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Bibanan Gävle Södra
- Bomhus
(branch line) (2004-03-05) |
Största anledningen till den här bibanans tillkomst
var att industrin i Bomhus behövde transportmöjligheter
året runt. Tidigare var man hänvisade till enbart
sjötransporter vilka på den här tiden bara var
möjliga under den isfria tiden på året.
Korsnäs Sågverks Actiebolag bildas
Per Murén, Göran Fredrik Göransson, Herman Göransson,
August Lundeberg, Daniel Elfstrand, Per Elfstrand, Robert Rettig,
Wilhelm Elfbrink, Gustaf Luth, F O Flensburg, F M Berndtsson,
C L Schoultz, J W Petre, samtliga verksamma i Gävleregionen
bildade tillsammans med falubon Georg de Laval Korsnäs Sågverks
Actiebolag 1855.
Den första industrianläggningen förlades
till Korsnäs strax öster om Falun.
För att säkerställa företagets
behov av rationella transporter engagerade man sig mycket starkt
i tillkomsten av Gävle - Dala Järnväg, GDJ. Via
järnvägen fick man en snabb transportväg till
och från Gävle hamn.
Flytt till Bomhus och Kastet
Som så många andra skogsbolag såg man stora
fördelar om man kunde flytta industrin till kusten.
Korsnäsbolaget beslöt att flytta
verksamheten till Bomhus, strax utanför Gävle. 4 juli
1899 togs det nya sågverket i Bomhus i drift. Då
hade 2000 människor flyttat tillsammans med både maskiner
och byggnader. Det var troligen dåtidens största industriflytt.
Industrin växer
1910 utökades verksamheten i Bomhus genom uppförandet
av en sulfitfabrik för tillverkning av pappersmassa.
Sågverkets produktion lämnade
efter sig en stor mängd med träbaserat avfall. I slutet
av 1800-talet utvecklades en teknik som gjorde det möjligt
att ta tillvara avfallet och förädla det till pappersmassa.
För att ta tillvara avfallet uppförde Korsnäsbolaget
1915 en sulfatfabrik.
1926 tog man ytterligare ett steg i förädlingsprocessen
i och med att man startade den första pappersmaskinen.
I dag är Korsnäsverken en av de största
tillverkarna av sulfatmassa i Sverige. Hela tillverkningen går
till bolagets egen förädling av pappersmassan till
kartong, papper och fluffmassa.
Bibanan byggs
De första planerna på en järnväg till Bomhus
kommer från slutet av l880-talet. I Uppsala - Gäfle
Järnvägars 50-årshistorik från 1924 kan
vi läsa följande:
"Sedan Korsnäs Sågverksaktiebolag år
1899 flyttat sin sågverksrörelse från Korsnäs
vid Gäfle - Dala järnväg till Bomhus blev det
nödvändigt att anlägga en järnväg mellan
sistnämnda plats och Gäfle.
Koncession begärdes för en järnväg
av 1,435 meters spårvidd från Uppsala - Gäfle
järnvägs södra station i Gäfle förbi
Bomhusudden till Lövharsudden. Denna beviljades genom Kungl.
Maj:ts resolution av den 4 september 1891, varefter järnvägsarbetet
omedelbart påbörjades.
Järnvägen Gäfle södra -
Bomhus, som är 5 kilometer lång, öppnades för
allmän trafik den 16 augusti 1892.
I koncessionen stipulerades, att bandelen Bomhusudden
- Lövharsudden skulle vara färdigbyggd senast den 31
december 1895. Förlängning av koncessionen begärdes
för den skull och erhölls till den 31 december 1897.
Då emellertid Gäfle stad frångick planen på
ett tillämnat renhållningsverk vid Lövharsudden,
varigenom förutsättningarna för en lönande
järnvägstrafik för denna sträcka bortföllo,
och då Korsnäs Sågverksaktiebolag över
egen mark anlagt normalspårig järnväg från
Bomhusudden till Lövharsudden, erhöll järnvägsbolaget
genom Kungl. Maj:ts resolution av den 18 augusti 1899 tillstånd
att utesluta sträckningen Bomhusudden - Lövharsudden
ur planen för järnvägsanläggningen.
Vidstående bild visar banans så kallade profil.
Rälsen, som inlades, var 24,8 kg:s stålräls
med vinkelskarvjärn. Vid järnvägens byggnad anlades
ingen station mellan Gäfle och Bomhus. På grund av
den ökade byggnadsverksamheten utefter denna bandel framstod
så småningom nödvändigheten av en hållplats
ungefär mitt på sträckan, varför Kristinelunds
hållplats anlades år 1918 (Detta årtal är
tvivelaktigt då Kristinelunds hållplats finns med
i Tågtidtabellen sommaren 1914. Redaktörens anmärkning.)
Å järnvägen hava inga
förstärkningsarbeten utförts med undantag för
bron över Järvstabäcken, vars överbyggnad
år 1923 utbyttes för att kunna bära belastning
a v 18 tons lokomotivaxeltryck.
År 1918 anlades, i samband med att renhållningsverket
för Gäfle stad lades till Sörby Urfjäll,
ett stickspår till detsamma. För erhållande
av större trafiksäkerhet vid Bomhus station omlades ingångsspåret från
Kastet 1921, samtidigt som förregling av denna ingång
å bangården anordnades
I samband med ombyggnad av Gäfle södra
bangård omlades år 1923 Bomhusbanans ingångslinje
å cirka 700 meters längd."
Så långt historiken.
Tidtabellen till vänster är från 1914.
Banan som kom att benämnas Gävle
- Bomhusuddens Järnväg öppnades för allmän
gods- och persontrafik den 16 augusti 1892. Största tillåtna
hastighet var från början 35 km i timmen. Numera är
högsta hastighet 30 km i timmen. Detta beroende på
att trafiken idag sker som växlingsrörelse.
Persontrafiken fortsatte ända fram till den
15 februari 1930. Anledningen till nedläggningen var att
Gävle Spårvägars linje III till Bomhus och Karskär
efterhand öppnades för trafik under åren 1927-1929.
Stationen Bomhus namnändrades 1 augusti
1933 till Korsnäsverken. Detta namn behölls till 10
juni 1954 då stationen än en gång fick byta
namn, nu till Gävle Östra. 1 oktober 1961 upphörde
Gävle Östra som officiell station.
Idag
Ett av Sveriges mest moderna och hårdast trafikerade industrispår
har blivit elektrifierat. Det är spåret mellan Gävle
och Bomhus, även kallat Kastet, som har försetts med
kontaktledning.
Premiären skedde 7 juni 1996 och hela investeringen gick
på 19 miljoner kronor. För detta fick man, förutom
elektrifieringen, en med två spår utbyggd och 600
meter längre bangård i Bomhus.
Trafiken på industrispåret uppgår till omkring
15-20 heltåg per dygn. Godset består i huvudsak av
träprodukter. Råvaror transporteras till Korsnäsfabriken
och färdiga produkter från fabrikens terminal, Granudden,
i den andra riktningen. Vagnomsättningen uppgår till
omkring 25 000 vagnar per år. Vagnar som nu inte behöver
passera rangerbangården i Gävle. Vilken därmed
har fått behövlig kapacitet över till annan trafik.
Från Bomhus fortsätter spåret
i ytterligare 4 kilometer ut till Karskär/Lövharsudden.
Korsnäsfabrikens egna dieseldrivna växellok sköter
trafiken på detta spår samt inne på industriområdet.
Även trafiken till och från Granuddenterminalen, strax
väster om Bomhus, sköts av Korsnäs.
Av säkerhetsskäl är strömmen avslagen när
inga el-lok är inne på bangården i Bomhus. När
tågen från Gävle anländer får man
stanna strax innan växeln till Granudden och slå på
strömmen samt vid behov lägga om de fjärrmanövrerade
växlarna. Hela spåret mellan Gävle och Bomhus
är säkerhetsmässigt reglerat av dvärgsignaler.
Miljön är vinnaren
Sedan industrispåret byggdes har dragkraften utgjorts av
ånglok och diesellok. När nu spåret elektrifierats
kan man konstatera att den största vinnaren är miljön.
Förutom att de boende längs spåret nu slipper
bullret från de stora dieselloken minskar koldioxidutsläppen
från 177 ton till 14 ton per år. Skulle motsvarande
mängd gods gå med lastbil skulle utsläppet bli
317 ton. Kväveoxidutsläppen minskar från 2,5
ton till endast 21 kilo!
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_09..html senast uppdaterad 2004-03-05
|