Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
TGOJ,
Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Järnvägen blir ett statligt
bolag
Alltsedan koordineringsavtalet tecknades 1 juli 1953 hade TGOJ
ett djupt samarbete med SJ.
Begreppet TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds
Järnvägar ersattes 1965 med Gränges TGOJ. Järnvägsverksamheten
ingick som en del i huvudbolaget fram till 1974 då TGOJ
fick en egen styrelse.
1 januari 1978 övergick TGOJ till SSAB, svenskt Stål
AB där TGOJ AB var ett helägt dotterbolag fram till
1982. I Begreppet TGOJ AB betydde inte bokstavskombinationen
TGOJ något annat än "TGOJ". Ägarfördelningen
var 50/50 SSAB respektive Statens Järnvägar.
Från 1 juli 1988 övergick ägande och ansvar för
infrastrukturen till Banverket, BV.
1 januari 1989 övergick TGOJ AB att vara ett helägt
dotterbolag till dåvarande Statens Järnvägar.
Från 1 januari 1995 tog SJ över persontrafiken på
de forna TGOJ linjerna som fortfarande hade persontrafik.
Sedan gamla Statens Järnvägar upplösts i SJ AB
och Green Cargo har även TGOJ AB förändrats och
delats i 2 bolag.
Från 1 januari 2003 har den ena delen av TGOJ AB tillsammans
med systerbolagen RPL AB och TrainMaint AB bildat ett företag
- EuroMaint AB. Enligt deras hemsida har: Det övergripande
syftet har varit och är att skapa ett än mer effektivt
företag med enkla och snabba kontaktvägar. Ett företag
där kundens flöden och behov styr.
Den andra delen av TGOJ AB bildade från 1 januari 2003
TGOJ Trafik och Rental. Deras hemsida säger att: Vår
affärsidé är att bedriva regionalt spårbunden
trafik med inriktning på systemtågs- och matarbanetrafik.
Som ett komplement till trafikrörelsen bedriver vi även
uthyrning av fordon och förare. Att erbjuda kunden genomtänkta
logistiklösningar i hela transportkedjan skapar också
maximal kundnytta med hög kvalitet, leveranssäkerhet
och dessutom bra priser - detta är TGOJ Trafiks verksamhet.
TGOJ Trafik och Rental ingår i Green Cargo, tidigare SJ
Cargo Group. De två bolagen är också medlemmar
i Branschföreningen Tågoperatörerna som bildades
i januari 2001.
Järnvägen finns kvar men, TGOJ, Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar har försvunnit
som ett officiellt namn. Historien om TGOJ kommer däremot
att leva vidare som en viktig del i Sveriges utveckling från
ett jordbrukarsamhälle till en högteknologisk nation.
Nedlagd
trafik och upprivna spår
Skogstorp - Skogstorps hamn
Persontrafiken på på den 1 km långa bibanan
Skogstorp - Skogstorps hamn lades ned 1921. Officiellt skedde
det inte förr än 14 oktober 1938. Spåren på
den yttre delen i Skogstorps hamn revs upp omkring 1963. Godstrafiken
på den kvarvarande delen upphörde 27 maj 1990.
Grängesberg - Björnhyttan - Ludvika
Trafiken på linjen Grängesberg - Björnhyttan
- Ludvika har efterhand upphört.
Mellan Grängesberg och Björnhyttan lades all trafik
ned 2 november 1981. På den resterande delen Björnhyttan
- Ludvika lades persontrafiken ned 2 november 1981. Godstrafiken
på den här sträckan lades ned officiellt 1 juni
1986, i praktiken först 15 september 1986.
Malmtrafiken nedlagd
Spåren revs mellan Ludvika och Björnhyttan 1992 -
1996. Björnhyttan - Grängesberg 1997.
Malmlasttrafiken på TGOJ upphörde 1 mars 1990. Sista
malmtåget kördes 19 april.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till TGOJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tgoj_historik_2_nedlagd..html senast uppdaterad 19 december 2003
av Rolf Sten
|