Beskrivning av järnvägen och dess omgivningar. Description of the railway and it´s surroundings. I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen enligt följande: Örebro - Köpings järnväg (Köping -Vanneboda - Frövi), 46 km. Från Köping, föreningsstation med Stockholm - Västerås - Bergslagens järnvägar och stad med livlig industri, går banan till Valskogs station, ändpunkt för den västra grenen av Oxelösund - Flen - Västmanlands järnväg. Järnvägen fortsätter över slätten till Arbogaåns dalgång med horisonten begränsad av en skogklädd bergs sträcka samt vidare till Arboga, vackert belägen vid Arbogaån. Under medeltiden en betydande handelsstad och nu en minnesrik, historisk plats, erbjuder staden, som fortfarande har en del gamla byggnader, mycket av intresse för den resande. Från stationen fortsätter linjen förbi staden till Jädersbruk med gammalt järnbruk, varefter den avlägsnar sig från Arbogaån med den skarpt begränsade skogshöjden i söder, en av Mälardalens många förkastningslinjer, och uppnår Ålsängs station. Därefter följer Fellingsbro station i det betydande samhället med samma namn. Flera industriella anläggningar finnas här såsom gjuteri och mek. verkstad m. m., ävensom folkhögskola. Banan går nu in i jämn skogsmark till Ullersäters station. Nästa station är Vanneboda, föreningsstation med Frövi - Ludvika järnväg. Härifrån fortsätter linjen till Frövi, föreningsstation med statsbanan Krylbo - Örebro. Direkta vagnar framföras mellan Stockholm och Örebro över Köping och Frövi.
Åter till sidans början
okj_beskrivning..html senast uppdaterad 19 december 2003 av Rolf Sten |