Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
FLJ, Frövi
- Ludvika Järnväg
Av Rolf
Sten |
Rullande materiel
(Rolling
stock)
Det rullande materielet vid FLJ varit mycket varierat
Av bland annat den anledningen presenteras det rullande materielet
i tabellform och endast översiktligt.
Tabellen som visar ångloken vid banan kan innehålla
ett och annat fel, speciellt när det gäller det äldsta
materielet eftersom källdata för detta är mycket
bristfälligt.
Om Du som läser detta ser felaktigheter eller har kompletteringar,
bådet text och bilder, är jag tacksam om Du hör
av dig till Historiskt om Svenska Järnvägar:
Bilden ovan till höger visar FLJ lok 27 Tillverkat
av Motala 1911. Foto: Svenska Järnvägs-
föreningens minnesskrift 1876-1926.
Bilden till höger visar ett av de sista
loken som levererades till FLJ innan uppgåendet i TGOJ.
Loket ingick i en serie på fyra lok som levererades från
NOHAB under åren 1928-1929. Loken numrerades 101 - 104.
Foto: Stig Nyberg
Ångloken vid
Frövi - Ludvika Järnväg
Förklaringar till tabellen nedan:
Nr = inventarienummer (number), Namn/Littera = (Name/Class),
Axelf =Axelföljd, Tillv/nr = Tillverkare/tillverkningsnummer
(manufacturer/manufacturing number, År = tillverkad år
(manufacturing year), Till OFWJ/till TGOJ = År då
loket kom till OFWJ respektive överföres till TGOJ
(year when the engine came to OFWJ or was tranfered to TGOJ),
Före detta/överf till = Före detta ägare
eller överfört till (former owner or transfered to),
Skrot/sl, Slopad=(Scraped/abolish year), Anmärkning
= (comment), t = till (to).
Fairbairn = W Fairbairn & Sons Manchester, Man W = Manning
Wardle England, SS = Sharp Stewart Manchester England, NOHAB
= Nydqvist & Holm Trollhättan. |
Rullande materiel antal: |
År
1873 |
År
1910 |
År
1930 |
Ånglok tank |
10 |
21 |
23 |
Ånglok tender |
|
|
|
Motorvagn Dieselelektrisk |
|
|
|
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 2-axlig |
14 |
14 |
7 |
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 4-axlig |
|
8 |
6 |
Personvagn 3-axlig |
|
|
|
Personvagn 4-axlig |
|
|
|
Resgods- och godsvagnar 2-axlig |
305 |
261 |
238 |
Resgods- och godsvagnar 3-axlig |
|
327 |
394 |
Postvagnar, hela 2-axliga |
|
|
|
|
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
Till FLJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
Till TGOJ |
Överf till |
sl, Slopad |
|
1 |
Harald Eriksson |
C ST |
SS 2071 |
1871 |
1871 |
|
sl 1911 |
1911 t LKAB 7 1925? |
1 |
|
D T |
Falun 173 |
1913 |
1931 |
t TGOJ N 87 |
1964 |
|
2 |
Fredrika |
C ST |
SS 2072 |
1871 |
1871 |
|
sl 1904 |
1904 t 4 1925? |
3 |
Perseverando |
C ST |
SS 2073 |
1871 |
1871 |
|
sl 1914 |
1914 t Fagersta 1 1929 |
4 |
Rosina |
C ST |
SS 2074 |
1871 |
1871 |
|
sl 1912 |
1912 t LKAB 9 |
5 |
Nerike |
C T |
Man W 408 |
1872 |
1872 |
|
sl 1920 |
1920 t LKAB |
6 |
Dalarne |
C T |
Man W 409 |
1872 |
1872 |
|
sl 1928 |
1928 t SSA Köpingebro, 1938 |
7 |
Carl XV |
C T |
Man W 410 |
1872 |
1931 |
t TGOJ y7 |
1937 |
|
8 |
Oscar II |
C T |
Man W 411 |
1872 |
1872 |
|
sl 1922 |
1922 t Nohab 8 sl 1926 |
9 |
|
C ST |
SS 2376 |
1874 |
1874 |
|
sl 1913 |
1913 t Högfors bruk, 1919 t NsHJ 1930 |
10 |
|
C ST |
SS 2377 |
1874 |
1874 |
|
sl 1921 |
1921 t LKAB 1925? |
11 |
|
C ST |
Man W 504 |
1873 |
1878 |
fd BKJ |
sl 1905 |
1905 t Bergv & Ala Vansäter, 1922 |
12 |
|
C ST |
Man W 505 |
1873 |
1878 |
fd BKJ |
sl 1904 |
1904 t ÖKJ 2, 1914 t Guldsmedshyttan, 1946-47 omb t motorlok,
68 |
13 |
|
C T |
SS 4106 |
1895 |
1931 |
t TGOJ U 113 |
sl 1936 |
1936 t Grycksbo |
14 |
|
C T |
SS 4107 |
1895 |
1895 |
|
sl 1928 |
1928 t Oxelösund 2 1951 |
15 |
|
C T |
SS 4180 |
1896 |
1896 |
|
sl 1924 |
1924 t LKAB 15 |
16 |
|
C T |
SS 4181 |
1896 |
1896 |
|
sl 1924 |
1924 t LKAB 16 |
17 |
|
C T |
Man W 1364 |
1897 |
1897 |
|
sl 1919 |
1919 t MVaJ l 1921 |
18 |
|
C T |
Falun 36 |
1904 |
1931 |
t TGOJ U 118 |
|
|
19 |
|
C T |
Falun 37 |
1904 |
1931 |
t TGOJ U 119 |
|
|
20 |
|
C T |
Falun 38 |
1904 |
1931 |
t TGOJ U 120 |
|
|
21 |
|
C T |
Falun 57 |
1906 |
1931 |
t TGOJ U 121 |
|
|
22 |
|
C T |
Falun 58 |
1906 |
1931 |
t TGOJ U 122 |
sl 1952 |
1952 Oxelösund 3 1959 |
23 |
|
C T |
Falun 59 |
1906 |
1931 |
t TGOJ U 123 |
|
|
24 |
|
C T |
Falun 60 |
1906 |
1931 |
t TGOJ U 124 |
|
|
25 |
|
1C T |
Nohab 892 |
1908 |
1931 |
t TGOJ Y3a 125 |
sl 1966 |
museilok bevarat på NBVJ, |
26 |
|
1C T |
Nohab 893 |
1908 |
1931 |
t TGOJ Y3a 126 |
1966 |
|
27 |
|
1C1 T |
Motala 459 |
1911 |
1931 |
t TGOJ Y3 127 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1937, sl 1970, 1975 |
28 |
|
1C1 T |
Motala 460 |
1911 |
1931 |
t TGOJ Y3 128 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1941, sl 1970, 1979 |
29 |
|
1C1T |
Motala 485 |
1912 |
1931 |
t TGOJ Y3 129 |
sl 1957 |
1957 t SJ 813 1939, sl 1970, 1972 |
30 |
|
1C1 T |
Motala 486 |
1912 |
1931 |
t TGOJ Y3 130 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1944, sl 1970, 1972 |
31 |
|
1C1 T |
Motala 517 |
1914 |
1931 |
t TGOJ Y3 131 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1940, sl 1970, 1978 |
32 |
|
1C1 T |
Motala 518 |
1914 |
1931 |
t TGOJ Y3 132 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1942, sl 1970, 1975 |
33 |
|
1C1 T |
Motala 673 |
1921 |
1931 |
t TGOJ Y3 133 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1943, sl 1970, 1975 |
34 |
|
1C1T |
Motala 674 |
1921 |
1931 |
t TGOJ Y3 134 |
sl 1957 |
1957 t SJ S13 1938, sl 1970, 1975 |
101 |
|
D1 T |
Nohab 1793 |
1928 |
1931 |
t TGOJ M3a 101 |
|
museilok GBBJ |
102 |
|
D1 T |
Nohab 1794 |
1928 |
1931 |
t TGOJ M3a 102 |
1975, |
|
103 |
|
D1 T |
Nohab 1873 |
1930 |
1931 |
t TGOJ M3a 103 |
1975 |
|
104 |
|
D1 T |
Nohab 1874 |
1930 |
1931 |
t TGOJ M3a 104 |
1975 |
|
111 |
|
D T |
Falun 234 |
1900 |
1928 |
fd SJ N 577 |
|
|
|
|
|
|
|
1931 |
t TGOJ N 88 |
sl 1946 |
1946 t SNJ 8, 1966 |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till FLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
flj_rullande..html senast uppdaterad 2004-03-07
|