Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
FLJ, Frövi
- Ludvika Järnväg
Av Rolf
Sten |
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Frövi - Ludvika järnväg, 98 km., är
en av Västmanlands vackraste linjer och går igenom
bergslagsbygder med stundom storartade landskapstavlor, varjämte
de många industriella anläggningarna i banans närhet
giva en färd å densamma ytterligare intresse.
Från Vanneboda stiger banan längs
en rullstensås genom barrskog och följer därefter
Vedevågssjön över odlad mark. Vid Vedevågs
station ligger Vedevågs bruk, där finsmide i stor
skala förr bedrevs, numera känt för sina fabrikat
av handredskap, färger och fernissor. Även tegelbruk
finnes å platsen. Banan stiger därefter genom en dalgång
av hagmark och odlingar, vilken öppnar sig med en tilltalande
utsikt över Lindesjön och densammas omgivningar. På
en vacker bro över Storån mellan Lindesjön och
Dalkarlshyttans stora masugnar, dit sidospår leder, går
färden vidare till Lindesbergs station i Lindesbergs stad,
som har medeltida anor och är belägen i en mycket naturskön
bergslagstrakt med utsikt över den kringliggande nejden
och omgiven av rätt betydande höjder.
Från Lindesberg följer järnvägen
Storåns slingrande strand, vid vilken åtskilliga
vackra villor äro belägna, samt passerar sjön
Rossvalen och Gusselby station nära Gusselhyttans masugn.
Nu vidtager ånyo en anslående bergslagsnatur, och
färden utmed den långa sjön Rossvalen, omgiven
av vida höjder och åsar med röda gårdar,
åkrar och färgrika ängar, är en av linjens
glansstycken. Utsikten över det 2 km. breda vattnet omfattar
Guldsmedshyttan och de många byggningarna på denna
plats. Vid Rossvalens norra ände ligger Storå station
i ett särdeles vackert läge vid den liknämnda
åns utlopp i sjön samt i stor bergslagsbygd, rik på
järn-, silver- och kopparmalms fyndigheter, bland vilka
Stripa och Stråssa gruvfält äro de förnämsta.
Från Storå utgår Storå - Guldsmedshyttans
järnväg, 4 km., och Stråssa - Storå järnväg,
7,4 km.
Bergslagsnaturen med leende nejder, björkhagar
och av skog täckta berg fortsätter upp genom Svartåns
dalgång, varefter en bördig slätt vidtager och
Vasselhyttans station passeras. Därifrån stiger banan
genom en skogig dalgång och slingrar sig i många
kurvor till Rällså station. Trakten har typisk bergslagsnatur.
Banan följer därefter den stora Bångbrodalen
med härlig utsikt över dalgången. Nästa
station är Bångbro, belägen i storslagen natur.
I dalen nedanför stationen ligger det stora Bångbro
järnverk med masugnar, bessemerverk, gjuteri, mek. verkstad
m. m. Banan fortsätter genom skogen till Bånghammar,
föreningsstation för Bånghammar - Klotens järnväg,
22 km. lång, som med skarpa stigningar och kurvor går
genom vild och sevärd natur.
Snart vittna gruvhus, anrikningsverk och slagghögar
om huvudorten inom detta bergslagsområde, Kopparberg, belägen
i en härlig trakt med åldriga minnesmärken. Här
är förlagd en underavdelning av trafikkomplexets järnvägsförvaltning
med byråer och bostadshus, vilka genom sin storlek och
sitt tilltalande läge draga uppmärksamheten till sig,
ävensom reparationsverkstad. Kopparberg är köping
med livlig rörelse och flera fabriker. Ett 30-tal gruvor
finnas inom socknen.
Järnvägen fortsätter i Hörksälvens
ganska tätt bebyggda dalgång. Övergången
av älven sker vid den vackra Olovssjöns östra
strand, medan Bergslagernas järnvägar framgå
å den västra. Ställdalen är en av dalgångens
vackraste platser. Nära stationen ligga gruvor, masugnar,
trämasse- och pappersfabriker m. m. Banan övergår
ånyo Hörksälven, nu på en hög bro,
och fortsätter i stark stigning i skog och med åtskilliga
vackra naturscenerier. Sedan Ställbergs station vid betydande
järnmalmsfält passerats, uppnås Silverhöjden,
som ligger i ett ståtligt landskap och nära Mossgruvorna.
En 12,7 km. lång bibana utgår till Högfors bruk
och Mossgruvorna. Järnvägen svänger därefter
kring sjön Södra Hörken och passerar under Bergslagsbanan
och når linjens högsta punkt, 288 m. ö. h., varefter
båda linjerna gå ungefär jämnlöpande
till Grängesbergs station vid det berömda järnmalmsfältet,
mellersta Sveriges rikaste, med ett betydande samhälle och
storslagna anläggningar för gruvdrift - ytterst intressanta
och sevärda - en större sprängämnesfabrik
m. m. Härifrån fortsätter Frövi - Ludvika
järnväg genom skärningar till Björnhyttans
hållpl. och Blötbergets station vid de stora Blötbergs
och Fredmundbergsfälten, som även ha att uppvisa mycket
omfattande anläggningar för gruvdrift. Sedan därefter
Gonäs hållpl. passerats, öppnar sig en vacker
utsikt över sjön Väsman, varefter järnvägen
uppnår sin slutpunkt i Ludvika, föreningsstation med
Bergslagernas och Stockholm - Västerås - Bergslagens
järnvägar.
I främsta rummet måste järnvägens
trafikanordningar ordnas för malmtransporternas behov. Den
genomgående persontrafiken är därför icke
synnerligt omfattande. Den ståtliga bergslagsnatur, som
järnvägen genomlöper, och de intressanta platser,
som passeras, göra emellertid färder å järnvägen
lönande.
Bland utflyktsplatserna må framhållas
Siggebohyttan, 12 km. från Linde, med en f. d. bergsmansgård,
en av Bergslagens intressantaste och stämningsrikaste gårdar,
nu lokal för Närkes fornminnesförening, och utflykter
till Guldsmedshyttans, Stripa och Stråssa intressanta gruvfält
omkring Storå. För studier av Bergslagens säregna
kulturförhållanden är Kopparberg i enastående
grad lämpligt som utgångspunkt. Ljusnarsbergs industribygd
har en lokalt fixerad kontinuitet, som är ytterligt sällsynt
och som här framträder i för Västmanlands
gamla bergslager enastående proportioner.
Wedevåg station år 1907. Till höger skymtar
Wedevågs bruk. Till höger i bild är även
i riktning mot Frövi/Vanneboda. Foto: Stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till FLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
flj_beskrivning..html senast uppdaterad 19 december 2003 av Rolf Sten |