Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Stambanan
Krylbo - Mjölby
The main line Krylbo
- Mjölby
av Rolf
Sten |
Snabbfakta
stambanan Krylbo - Mjölby
Begreppet "Stambanan Krylbo - Mjölby"
innehåller ett antal järnvägar vilka har tillkommit
vid olika tidpunkter.
Den näst äldsta av dessa är
statsbanan Hallsberg
- Örebro vilken öppnades för allmän trafik
1 augusti 1862.
Statsbanan Hallsberg
- Mjölby byggdes ursprungligen som en enskild järnväg,
Hallsberg
- Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ. Den öppnades
för allmän trafik 15 december 1873 och köptes
av staten 1 november 1879.
Statsbanan Krylbo
- Örebro består av två delar. Den äldsta
är sträckan Örebro - Frövi som ursprungligen
byggdes av Köping
- Hults Järnväg och togs i allmän trafik 26
augusti 1857. Den här bandelen köptes av staten för
att ingå som en del i den blivande statsbanan Krylbo -
Örebro. 1 januari 1900 övertogs trafikeringen av SJ.
Sträckan Frövi - Krylbo byggdes i
statens regi och öppnades i sin helhet för allmän
trafik 12 december 1900.
I och med att sträckan Frövi - Krylbo
öppnades för allmän trafik hade man nu en förbindelseled
Krylbo - Örebro - Hallsberg - Mjölby som avsevärt
förkortade transportsträckan mellan norra och södra
Sverige.
Det är från den här tiden som
begreppet stambanan Krylbo - Mjölby etableras. Hela järnvägens
längd är 253 kilometer.
Vad hände sedan
Under åren som har följt sedan järnvägen
togs i trafik har efterhand moderniserats, allt i takt med ökande
krav på större transportkapacitet och ökande
tåghastigheter.
Rälsen har efterhand bytts till räls
som idag väger mellan 50 och 60 kilo per meter. Träslipers
har till större delen bytts till slipers
av betong.
Den gamla grusballasten har ersatts av makadam.
Bangårdarna har förlängts och byggts ut.
Signalsystemen är idag av modernaste typ.
I dag är banan en viktig transportlänk
för i första hand godstrafiken.
Elektrifiering
Elektrisk drift infördes efterhand. Sträckan Örebro
- Hallsberg fick elektrisk drift 2 juli 1932. Mellan Hallsberg
och Mjölby blev det elektrifierat 12 januari 1933 och mellan
Krylbo och Örebro 1 oktober 1934.
Vidstående bild visar ett elloksdraget godståg
på linjen mellan Motala och Hallsberg någon gång
i slutet av 1930-talet.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Dubbelspår
Delar av stambanan har efterhand byggt ut med ytterligare ett
spår. Mellan Örebro och Örebro Södra blev
det dubbelspår redan 1914. Hallsberg - Säbylund 1
oktober 1919. Säbylund - Mosås 25 oktober 1920. Mosås
- Adolfsberg november 1921. Därmed hade hela bandelen Örebro
- Hallsberg fått dubbelspår.
Mellan Örebro och Hovsta blev det dubbelspår 10 juni
1955. Mellan Hovsta - Ervalla 1 december 1955 och mellan Ervalla
- Frövi 3 juni 1956. Därmed hade hela bansträckan
Örebro - Frövi fått dubbelspår.
På sträckan Hallsberg - Mjölby fick delen Lindgården
- Motala dubbelspår 5 oktober 1997. Avsikten är att
hela sträckan Hallsberg - Mjölby inom några år
ska ha byggts ut med dubbelspår.
Fjärrblockering
Fjärrstyrning av järnvägen har efterhand införts.
Lokal fjärrstyrning infördes på Örebro Södra
1942 och på Skymossen 1960. Första sträckan som
fick fjärrblockering var Krampen - Frövi 12 maj 1968.
Fjärrblockeringen har därefter byggts ut och med införande
av fjärrblockering på Frövi station 8 juni 1998
hade hela stambanan Krylbo - Mjölby utrustats med fjärrblockering.
Automatisk tågkontroll, ATC
ATC började införas 1 juni 1982 på sträckan
Avesta - Fagersta och avslutades 9 november 1997 då Örebro
station försågs med ATC. Därmed hade hela stambanan
Krylbo - Mjölby utrustats med ATC.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_krylbo_mjolby_snabbf..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|