
Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan
|
Statsbanan
Mellansel - Örnsköldsvik
(The state railway
Mellansel - Örnsköldsvik)

Av Rolf
Sten |
 |
Snabbfakta
Statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik |
I enlighet med Kungl. Maj:ts proposition beslöt 1891
års riksdag, att en statsbana skulle anläggas från
Mellansel på stambanan genom övre Norrland till kuststaden
Örnsköldsvik.
Man skulle använda sig av samma villkor när det gällde
markupplåtelse, som man fastslagit för stambanan från
Vännäs och norrut. Det innebar att landsting, kommuner
och enskilda skulle kostnadsfritt upplåta den mark som
behövdes för banans byggande. I skogsmark innebar det
15 meter på varje sida om banans mittlinje. För banbyggnaden
av statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik anslogs 1 823
000 kronor, anslaget innefattade även kostnaden för
rullande materiel.
Banbyggnaden startade i augusti 1891
och leddes av ingenjören A T Roos.
Arbetet bedrevs i rask takt och
efter en byggnadstid på ett år och tre månader
kunde banan, den 1 november 1892, öppnas för allmän
trafik.

Mellansels station år 1891. Stationshuset är det
enda i sitt slag eftersom det timrade huset utfördes "med
timret behållande sin runda endast afbarkade yta utåt
i de springande knutarna". Byggmetoden blev för dyr
varför man inte byggde fler hus på detta sätt.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
I Statens Järnvägars
historik från 1906 beskrevs den nya banan så här:
.."Banan, som är byggd med en största lutning
af 16 och utgår från Mellansels station, öfvergår
Moälfven på en bro med 50 meters spännvidd och
är sedan förbi Själevad framdragen till Örnsköldsvik.
Järnvägens längd mellan ändstationernas stationshus
är 28,8 kilometer och från Örnsköldsviks
stationshus till hufvudspårets ändpunkt 1,104 meter.
Terrasseringen af banan kräfde omflyttning
af 316,880 kbm jord och bortsprängning af 4,643 kbm berg.
För beredande af vattengenomlopp anlades 94 afloppstrummor
samt 2 broar, och för framdragande af vägar anordnades
135 vägöfvergångar i banans plan och byggdes
2 vägportar. Utefter banan finnas 3 stationer och 1 hållplats
samt 10 bostäder för banbevakningspersonalen. Banan
är belagd med stålräler vägande 27,5 kg
pr meter."
När man några år efteråt
summerade vad banan hade kostat kunde man konstatera att slutnotan
blev 1 853 098 kronor och 6 öre. Anslaget hade alltså
överskridits med 30 098 kronor och 6 öre.
Örnsköldsvik station sedd från öster. Året
är 1893 och loken är från vänster SJ Kc
331 "PER" samt SJ Oc 387 (ombyggd 1889 från Aa
59 "SKINFAXE". Foto: Järnvägsmuset.
Mer om Örnsköldsvik finns
HÄR!
Och sedan
Stationerna var från början bara Själevad
och Örnsköldsvik. Moälven station tillkom 1 januari
1893, sedermera namnändrad till Moliden.
Hållplatserna Västerhus och
Översjäla tillkom 16 augusti 1893 respektive 1 april
1905. 15 maj 1929 tillkom hållplatsen Örnsköldsvik
Västra. Detta innebar att från samma dag benämndes
Örnsköldsvik för Örnsköldsvik Central.
Genom åren har ytterligare hållplatser
tillkommit. Från Mellansel räknat: Brandtjäl,
Rösåsberget, Mo kyrka samt Österalnö.
Bland annat på grund av vägomläggningar
och byggandet av ett industrispår från Örnsköldsvik
till Gullänget och Svartby (4 kilometer långt) lades
huvudspåret om mellan Tvillingsta och Örnsköldsvik
station. Den nya sträckningen togs i bruk 1957.
Den ursprungliga rälsen på
banan har efterhand bytts ut så att det idag huvudsakligen
ligger räls med vikten 50 kg per meter.
2 maj 1977 togs en ny spåranslutning
till Mellansels station i drift. Från början gick
banan till Örnsköldsvik ut från Mellansel via
ett eget spår från stationen. I och med omläggningen
går banan till Örnsköldsvik nu ut direkt från
stambanans spår, strax norr om Mellansel.
Numera är banan elektrifierad. Eldriften
togs i reguljär drift den 9 januari 1998.
1986/87 upphörde den lokala persontrafiken.
Den 25 maj 1989 upphörde den sista persontrafiken i och
med att sovvagnen Örnsköldsvik - Stockholm drogs in.
I dag är det bara godstrafik som förekommer på
banan.

Året är 1970 och bilden är tagen från ett dieselelektriskt lok, typ T43,
med 400 ton i "kroken" som kämpar sig uppför motluten. Till höger skymtar
hållplatsstugan "Mo kyrka" och bortanför kurvan kommer Molidens station.
Sedan är det bara den branta backen upp vid sidan av Rösåsberget, som
skymtar i bildens mitt, varefter tåget efter ytterligare några kilometer
äntligen är framme vid slutmålet, Mellansel.
Foto: Rolf Sten

Första tidtabellen för Statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik.
Gällande från den 1 november 1892.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till "
innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
msl_osk.html senast uppdaterad
2023-01-06
 |