I enlighet med Kungl. Maj:ts proposition beslöt 1891 års riksdag, att en statsbana skulle anläggas från Mellansel på stambanan genom övre Norrland till kuststaden Örnsköldsvik. Man skulle använda sig av samma villkor när det gällde markupplåtelse, som man fastslagit för stambanan från Vännäs och norrut. Det innebar att landsting, kommuner och enskilda skulle kostnadsfritt upplåta den mark som behövdes för banans byggande. I skogsmark innebar det 15 meter på varje sida om banans mittlinje. För banbyggnaden av statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik anslogs 1 823 000 kronor, anslaget innefattade även kostnaden för rullande materiel. Banbyggnaden startade i augusti 1891 och leddes av ingenjören A T Roos. Arbetet bedrevs i rask takt och efter en byggnadstid på ett år och tre månader kunde banan, den 1 november 1892, öppnas för allmän trafik. Mellansels station år 1891. Stationshuset är det enda i sitt slag eftersom det timrade huset utfördes "med timret behållande sin runda endast afbarkade yta utåt i de springande knutarna". Byggmetoden blev för dyr varför man inte byggde fler hus på detta sätt. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. I Statens Järnvägars historik från 1906 beskrevs den nya banan så här: .."Banan, som är byggd med en största lutning af 16 och utgår från Mellansels station, öfvergår Moälfven på en bro med 50 meters spännvidd och är sedan förbi Själevad framdragen till Örnsköldsvik. Järnvägens längd mellan ändstationernas stationshus är 28,8 kilometer och från Örnsköldsviks stationshus till hufvudspårets ändpunkt 1,104 meter. Terrasseringen af banan kräfde omflyttning af 316,880 kbm jord och bortsprängning af 4,643 kbm berg. För beredande af vattengenomlopp anlades 94 afloppstrummor samt 2 broar, och för framdragande af vägar anordnades 135 vägöfvergångar i banans plan och byggdes 2 vägportar. Utefter banan finnas 3 stationer och 1 hållplats samt 10 bostäder för banbevakningspersonalen. Banan är belagd med stålräler vägande 27,5 kg pr meter." När man några år efteråt summerade vad banan hade kostat kunde man konstatera att slutnotan blev 1 853 098 kronor och 6 öre. Anslaget hade alltså överskridits med 30 098 kronor och 6 öre. Örnsköldsvik station sedd från öster. Året är 1893 och loken är från vänster SJ Kc 331 "PER" samt SJ Oc 387 (ombyggd 1889 från Aa 59 "SKINFAXE". Foto: Järnvägsmuset. Mer om Örnsköldsvik finns HÄR! Och sedan
msl_osk.html senast uppdaterad 2023-01-06 |