Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Krylbo - Örebro
State railway Krylbo
- Örebro
av Rolf
Sten |
Bandelen
Krylbo - Frövi
Banbyggnaden med majoren vid kungl. väg- och vattenbyggnadskåren
A. F. T. Fræenkel som arbetschef påbörjades
år 1898. Arbetet bedrevs snabbt och banan öppnades
efterhand för trafik.
Sträckan Krylbo - Västanfors, 35
kilometer, öppnades för provisorisk godstrafik januari
1899. 1 juli 1900 öppnades den för allmän trafik
Sträckan Västanfors - Frövi, 72 kilometer, öppnades
för allmän trafik 12 december 1900. Mellan stationshusen
i Krylbo och Frövi är sträckan 107 kilometer.
Vid järnvägens anläggning omflyttades 1 165
338 kbm jord och utsprängdes 145,416 kbm berg. För
vattenavrinningen anlades 239 avloppstrummor. För de större
vattendragen uppfördes 17 broar av vilka kan nämnas
bron över Strömsholms kanal med ett fast spann på
60 meters längd och en svängbro med två öppningar
på 13 meter vardera samt bron över Hedströmmen
med ett 30 meter långt spann.
För korsande vägar anlades 208 vägövergångar
i banans plan samt uppförande av 14 vägportar, av dessa
3 för övergång av andra järnvägar och
4 vägbroar.
Som bostäder för banbevakningspersonalen byggdes 24
banvaktsstugor, varav två 2 är avsedda för två
hushåll.
Järnvägen belades med stålräls
som vägde 40,5 kg per meter.
Förutom de befintliga ändstationerna anlades 9 stationer
samt 1 lastplats och 2 hållplatser.
För denna bandels anläggning samt för rullande
materiel till linjen Krylbo - Örebro och för vissa
kompletteringsarbeten på den inköpta bandelen Frövi
- Örebro beviljade riksdagen under åren följande
belopp:
1897 3 000 000
1898 3 800 000
1899 till banbyggnaden och spårutläggning på
Örebro bangård 500 000
1899 för banbyggnaden, för kompletteringsarbeten på
linjen Frövi - Örebro och för inköp av rullande
materiel 537 500
1900 till banbyggnaden 1 670 000 samt för växel- och
signal säkerhetsanordningar 117 000 sammanlagt 1 787 000
Summa kronor 9 624 500
1904 års bokslut visade att kostnaderna för anläggningen
av bandelen Krylbo - Frövi och för inköp av rullande
materiel samt för komplettering av bandelen Frövi -
Örebro uppgick till 9 568 690 kronor 43 öre.
I samband med statsbanan Örebro - Krylbos anslutning
till Krylbo station vid norra stambanan uppfördes 1899-1900
ett nytt stationshus i Krylbo.Stationshuset stod klart vid öppnandet
av den nya statsbanan till Örebro 1 juli 1900. Foto: statens
Järnvägars minnesskrift från 1906.
I Statens Järnvägars minnesskrift från 1906
beskrivs bandelen Krylbo - Frövi enligt följande:
"Denna bana utgår från Krylbo station å
norra stambanan i sydvästlig riktning, som sedermera hufvudsakligen
bibehålles å hela sträckan. Från Krylbo
går banan till Snyten, där den ansluter till järnvägen
Ängelsberg - Kärrgrufvan, öfvergår omkring
2 km öster om Västanfors Ängelsberg - Vansbro
järnväg och strax därefter Strömsholms kanal,
samt är sedermera, efter att hafva övergått Uttersberg
- Riddarhyttans smalspåriga järnväg, framdragen
till Krampens station, hvarest sistnämnda järnväg
medels ett bispår ansluter till statsbanan. Från
denna station är banan utefter en del mindre sjöar
dragen öfver Sällinge till Frövi station, i hvars
närhet den passerar öfver ett mellan Frövi - Ludvika
och Frövi - Köpings järnvägar anlagdt förbindelsespår."
Vad hände sedan? Se stambanan Krylbo
- Mjölby.
Åter till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
delen_krylbo_frovi..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|