Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Krylbo - Örebro
State railway Krylbo
- Örebro
av Rolf
Sten |
Bandelen
Frövi - Örebro
"Den 13 november 1852 utfärdade Kungl.
Maj:t oktroj för " Kungl. svenska aktiebolaget för
järnväg mellan Köping och Hult " och genom
nådig resolution den 21 december 1883 medgaf Kungl. Maj:t,
att bolagets ändamål finge anses inskränkt till
att, såsom ägare af järnvägen mellan Örebro
och Köping, å samma järnväg underhålla
regelbunden person- och godstrafik. År 1897 inköptes
denna järnväg af Trafikaktiebolaget Grängesberg
- Oxelösund, som emellertid öfverlät köpet
till ett nytt bolag, benämndt Örebro - Köpings
järnvägsaktiebolag, för hvilket bolagsordning
fastställdes den 23 juli 1897."
1899 års riksdag beslöt att staten skulle köpa
Örebro - Köpings järnvägs
bandel mellan Frövi och Örebro samt bibanan från
Örebro till hamnen i Skebäck och vissa fastigheter
i Örebro. Köpeavtalet fastställdes genom kontrakt
den 28 februari 1899. Köpesumman som inte omfattade någon
rullande materiel uppgick till 3 160 000 kronor. Av summan betalades
160 000 kronor 2 januari 1900. Resterande 3 000 000 kronor betalades
20 december 1907. Vid köpet var det även villkorat
"att Örebro - Köpings järnvägsbolag
skulle utan beröring af Frövi station anordna direkt
spårförbindelse mellan Frövi
- Ludvika järnväg och Örebro - Köpings
järnväg mot att staten den 2 januari 1900 utbetalade
till Örebro - Köpings järnvägsbolag ett belopp
af 98 200 kronor. Slutligen skulle staten öfvertaga Örebro
- Köpings järnvägsbolags åliggande att under
en tid af 50 år, räknadt från den 1 januari
1897, ombesörja trafiken å Örebro - Svartå
järnväg."
1 januari 1900 övertogs järnvägen
av staten och införlivade den i SJ:s organisation.
Frövi station 1900. Bilden är troligen tagen 1900,
det vill säga samma år som SJ övertog bandelen
Frövi - Örebro. Loken på bilden är från
vänster räknat Örebro - Köpings Järnvägs,
ÖKJ, lok nummer 3 "FRÖVI", SJ lok nummer
60 "HÖDER" samt Köping - Hults Järnvägs,KHJ,
lok nummer 10 eller 11. Bortåt i bild är i riktning
mot Örebro. Foto: Stig Nyberg
I Statens Järnvägars minnesskrift från 1906
beskrivs bandelen Frövi - Örebro enligt följande:
"Denna bandel utgår i sydlig riktning
från Frövi station, där, förutom statsbanan
från Krylbo, järnvägar ansluta från Ludvika
och Köping öfvergår strax därefter Fröviån
och är sedan framdragen till Ervalla, intill hvilken station
Dyltaån passeras. Från denna station, vid hvilken
Nora - Ervalla jernväg ansluter till statsbanan, är
banan vidare öfver Dylta och Hofsta dragen fram till Örebro
station.
Banans längd mellan stationshusen vid
Frövi och Örebro stationer är 25,3 kilometer.
Tillhörande grenbanan Örebro - Skebäck håller
i längd 2,030 meter.
Å banan finnas, förutom ändstationerna, 3 trafikstationer
och 1 hållplats, 40 afloppstrummor, 10 broar, 43 vägöfvergångar
i banans plan samt 10 enkla och 1 dubbel banvaktsstuga.
Vid öfverlämnandet till staten var
banan belagd med räler vägande 31,23 kg pr meter, som
numera å en sträcka af 13 km utbytts mot stålräler
af 40,5 kgs vikt pr meter."
För banans inköp beviljade 1899 års riksdag
3 160 000 kronor och för anläggning av föreningsspår
mellan Frövi - Ludvika och Örebro - Köpings järnvägar
vid Frövi 98 200 kronor, sammanlagt 3 258 200 kronor.
Vad hände sedan? Se stambanan Krylbo
- Mjölby.
Ervalla station, fröreningsstation med Nora - Ervalla
Järnväg (Nora Bergslags Järnväg, NBJ). Trafikplatsen
anlades av Köping - Hults Järnväg och öppnades
för trafik 5 mars 1856. Stationen övertogs av SJ i
samband med köpet av bandelen Frövi - Örebro.
Fotot är taget 1892. Foto: stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
delen_frovi_orebro..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|