Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Statsbanan
Kilafors - Söderhamn - Stugsund
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta
Statsbanan Kilafors - Söderhamn - Stugsund (Facts about )
När byggandet av stambanan genom Norrland nådde Kilafors
och Bollnäs anlade man 1879 ett två kilometer långt
bispår från Kilafors station till en udde vid sjön
Bergviken. Där anlades en station kallad Kilafors nedre.
Härigenom fick
Söderhamns
järnvägsaktiebolag genom kommunikationsleden Söderhamn
- Kilafors kontakt med statsbanenätet via den båtled
som man då öppnade mellan Bergvik och Kilafors nedre.
Behovet av en järnvägsförbindelse hela vägen
mellan Söderhamn och stambanan växte sig allt starkare.
Både från Söderhamns stad och
Söderhamns
Järnvägsaktiebolag drev man denna fråga mot
framför allt staten.
1883 fick man gehör för sitt önskemål.
Riksdagen beviljade då pengar till en statsbana Kilafors
- Söderhamn - Stugsund.
Totalt beviljades 3 847 000 kronor och för det skulle
man:
- Bygga ny järnväg mellan Kilafors och Bergvik 1 393
000 kr
- Delvis bygga om och delvis bygga nytt på den smalspåriga
järnvägens sträckning 670 000 kr
- Förlängning av järnvägen från den
nya stationen i Söderhamn till Stugsund 934 000 kr.
- Inköp av rullande materiel 300 000kr.
- Kontant betalning för inlösen av den smalspåriga
järnvägen 400 000 kr.
- Inköp av mark inom Söderhamn till de nya anläggningarna
150 000 kr.
I juni 1883
började bygget av den nya statsbanan under ledning av distriktsingenjören
H E Lundborg.
Terrasseringsarbetena var ganska stora.
Flyttade jordmassor uppgick till 35034 kbm och man sprängde
bort 10026 kbm berg.
65 avloppstrummor byggdes tillika som 7 broar.
Den största bron byggdes över Ljusnan vid Landa. Bron
bestod av 3 spann på vardera 59,38 meter. Hela järnkonstruktionen
på 500 ton hopnitades på ena älvstranden och
drogs sedan i färdigt skick ut på bropelarna.
En ny station, bangård och lokstation
anlades i Söderhamn på den södra sidan av Söderhamnsån.
Den första järnvägsbron över Ljusnan vid
Landa. Den bytte senare till en bro med större bärighet.
Foto: Statens Järnvägars 50-års historik.
För järnvägens ingång till Söderhamn
byggdes två viadukter. Den ena av dessa gick över
en öppen plats och blev hela 285,3 meter lång. Den
bestod av 44 spann och ligger i en lutning på 10
och 1500 meters kurvradie.
Banans maximala lutning är 10 och
minsta kurvradie 450 meter. Stålrälsen som lades in
hade en vikt på 27,27 kilo per meter.
Banans hela längd blev 36,3 kilometer.
Förutom viadukten i Söderhamn fanns 5 vägportar,
3 vägbroar och 119 vägövergångar i banans
plan.
Utsikt över Söderhamn. Året ät omkring
1886. I förgrunden syns den långa nybyggda järnvägsviadukten
för statsbanan Kilafors - Söderhamn - Stugsund. Den
gamla järnvägsstationen med banhall för den smalspåriga
Söderhamns Järnväg skymtar strax nedom kyrkan.
Foto: Samling Rolf Sten.
För banans bevakningspersonal byggdes 1 banmästarstuga,
18 enkla och en dubbel banvaktsstuga.
7 stationer och 2 hållplatser anlades.
Stationerna var: Stugsund, Söderhamn, Kinstaby, Myskje,
Bergvik, Landa och Kilafors. Hållplatser Söderala
och Mobodarne.
Den 15 december 1885 öppnades bandelen Kilafors - Bergvik
för allmän trafik.
17 maj 1886 öppnades Bergvik - Söderhamn
- Stugsund för allmän trafik
2 juli 1886 invigdes banan officiellt i närvaro
av Hans Majestät Konungen.
När banan öppnades för trafik fanns längre
inget behov av stationen Kilafors nedre. Stationen lades ner
och delar av spåret revs upp.
Utsikt över Söderhamn och statsbanans stations-
och bangårdsområde år 1900. Stationshuset syns bortom ånglokets
ångstråle. I bangårdens bortre del, till höger,
syns lokstallet som vid den här tiden bestod av tre lokstallsplatser.
Järnvägen fortsätter bortåt i bild mot Stugsund.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Vill Du se en större bild? Klicka i bilden!
105 år senare, 18 juli 2005 såg Söderhamns gamla bangård ut så här.
Endast ett kort isolerat spår på några 100 meter kvarligger för syns skull.
Foto: Peter Sandström.
Vill Du se en större bild? Klicka i bilden!
Och sedan ?
Inför ostkustbanans inledande på Söderhamns station
byttes och ombyggdes den stora viadukten för att ge plats
även åt Ostkustbanans spår. Dessa arbeten gjordes
i början av 1920-talet. Även söderut, mot Stugsund
byggdes ett nytt spår för Ostkustbanan.
Trafiken på Ostkustbanan öppnades
mellan Söderhamn och Ljusne 2 december 1923. Ostkustbanans
trafik Söderhamn mot Hudiksvall öppnades samtidigt
som Ostkustbanan i sin helhet öppnades för trafik 1
november 1927.
Efterhand som trafiken på statsbanan
har ökat har man bytt till kraftigare räls. Idag ät
den lägsta rälsvikten 43 kilo per meter. Även bron
vid landa har bytts mot en med större bärighet.
I början på 1950-talet elektrifierades Kilafors
- Söderhamn. Eldriften togs i bruk på hela sträckan
23 mars 1953.
1 januari 1971 upphörde persontrafiken mellan Kilafors
och Söderhamn.
Sedan 1 juli 1988 är banan länsjärnväg
för godstrafik.
1997 gjordes en stor omläggning av Ostkustbanan vilket
innebar att en ny station anlades i Söderhamn, någon
kilometer väster om den gamla. Den nya stationen togs i
bruk 9 juni.
Söderhamns nuvarande station. Bortåt i bild går
den "nya" Ostkustbanan. Numera direkt till Ljusne där
den åter ansluter till den gamla banan. Till vänster
syns spåret som leder ned till industriområdet Granskär.
Till höger om detta kan man ana banvallen ned till "gamla" Söderhamns före detta bangård.
Bilden nedan visar nuvarande stationshuset i Söderhamn.
Foton: Augusti 1997 Rolf Sten.
Den gamla stationen i Söderhamn används inte längre
i järnvägssammanhang. Alla spår på bangården
är bortrivna och 2001 återstod bara ett spår
från "nya" Söderhamn över den långa
viadukten förbi det gamla stationshuset och bort till lokstallet.
Numera, 2005, är spåret till "nya" Söderhamn brutet och till större delen
borttaget. Det kvarligger för syns skull framför gamla stationshuset och
bort till lokstallet. Från lokstallet och bort till Stugsund är spåret
också borttaget.
Bilden ovan är tagen i september 2001 och visar den före
detta bangården i Söderhamn. Godsmagasinet syns till
höger. Till vänster om detta och bortåt i bild
syns gamla stationshuset. Till vänster skymtar lokstallet
och en "vattenhäst". Den senare användes
för ånglokens vattentagning. Foto: Rolf Sten
Åter till sidans början
|
Returtåg till
Statsbanan Kilafors -
Söderhamn - Stugsund innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sbshm_snabbf..html senast uppdaterad
2005-12-03 av Rolf
Sten
|