Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Skövde - Karlsborg
The state
railway Skövde - Karlsborg
av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Snabbfakta Statsbanan
Skövde - Karlsborg del 2/2 |
Vad kostade banbygget
När man 1888 kunde summera kostnaderna visade det sig att statsbanan Skövde
- Karlsborg inklusive rullande materiel hade kostat 2 790 803 kronor och 42
öre. Den kalkylerade kostnaden var 3 050 000 kronor. Banan byggdes 259 196
kronor och 58 öre billigare än beräknat. Inte helt vanligt på den tiden och
inte nu för tiden heller!
E 1458 i Karlsborg 20 juli 1920 med Militärtåg Karlsborg - Östersund.
Loket är nylevererat från Motala Verkstad och var vid leveransen försett med
utrustning för tryckluftsbroms. I tåget syns nylevererade träkolsvagnar L6
utrustade med tryckluftsbroms.
Notabelt är att några veckor senare, 9-13 augusti, företogs på linjen Ånge -
Bräcke de första proven med tryckluftsbromsade godståg. Foto genom Bengt
Dahlberg.
Och sedan
Ganska snabbt insåg man att järnrälsen var för vek och slets
hårt. På större delen av banan ersattes järnrälsen av stålräls med en vikt
på 31,23 kg/meter. I samband med elektrifieringen byttes den gamla rälsen ut
mot räls med en vikt på 41 respektive 43 kg/meter.
1937 rustades banan och försågs med kontaktledning för elektrisk
drift vilken togs i bruk 13 november 1937.
En tid efter flygflottiljen F6 tillkomst anlades ett 300 meter långt
stickspår till flottiljens drivmedelsdepå.
1 juli 1988 upphöjdes linjen Skövde – Karlsborg till Länsjärnväg
Tibro 24 april 1975. Du2 427 med blandat tåg B 8747. Tågklareraren
utväxlar ordergivning med lokföraren. Foto. Peter Lidskog
Trafiken på 1970-talet
Peter Lidskog har egna minnen och anteckningar från 1972 och framåt. Han
berättar att:
"det blandade tåget Skövde - Karlsborg - Skövde gick till Karlsborg tidigt
på morgonen, normalt
bestående av Hg/Hg2, FV5, B6 och godsvagnar. Efter ett växlingsuppehåll i
Tibro gick tåget vidare till Karlsborg. Tåget var listat i Kommunickan från
Tibro till Karlsborg. Loket plus B6, FV5 vände som ordinarie persontåg
tillbaka till Skövde. Omkring 13:15 gick Hg/Hg2, FV5, B6 tillbaka som
ordinarie persontåg till Karlsborg.
Under mina år på gymnasiet i Skövde, tog jag allt ibland detta tidigare tåg
hem till Tibro. Det normala skoltåget, som avgick omkring 15:30, bestod av
Y6, UBF6Y, Y6. Hg/Hg2, B6, FV5 vände i Karlsborg och gick tillbaka som
blandat tåg till Skövde med tågmöte i Tibro med skoltåget. Det blandade
tåget gjorde växlingsuppehåll i Tibro på ungefär 45 minuter och var inte
listat i Kommunickan, däremot på lokala tidtabellen på Tibro station. Detta
tåg hade väldigt sällan några resande. En ganska unik upplevelse att sitta i
B6:an som följde med i alla växlingsrörelserna under uppehållet. Vid några
enstaka tillfällen ersattes Hg/Hg2 av Du/Du2. Detta förfarande verkar ha
pågått fram till sommaren 1978.
Övriga persontåg var som redan nämnts Y6, senare ersatta av fler och fler
Y7. Sista persontåget gick 31:a Maj 1986."
Slutet för persontrafiken närmar sig. Karlsborg 5 maj 1986. Motorvagnståg
klart för avgång mot Skövde med Y7 1250 främst. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Trafiken minskar och upphör
På spåret mellan Karlsborg station och Rödesund upphörde
persontrafiken 13 november 1937. För övrigt sanna dag som elektriska driften
startade mellan Skövde och Karlsborg.
När godstrafiken upphörde på detta spår är obekant.
Spåret mellan Karlsborg och Rödesund revs upp under 1979
Trafiken på spåret mellan Karlsborg station och fästningen upphörde
31 mars 1987
Från den 1 juni 1986 upphörde persontrafiken mellan Skövde och
Karlsborg.
1 april 1993 lades även godstrafiken ned. Då hade godstrafik endast
körts vid behov sedan 10 januari.
Karlsborg 23 juli 1974, ordinarie persontåg från Karlsborg till Skövde
draget av Hg 755. Foto: Stig Mohlin.
Några år senare än ovanstående bild. Karlsborg 1 juli 1977. Hg 761 med
blandat tåg väntar på avgång mot Skövde. Foto: Peter Lidskog.
I dag
Banan låg nu i träda fram till den 14 augusti 1995 då
godstrafiken återupptogs av tågoperatören Skövde- Karlsborgs Järnvägs AB.
Från juni 2003 upphörde godstrafiken mellan Tibro och Karlsborg eftersom
banan är i för dåligt skick. Kvar är nu bara sträckan Skövde – Tibro. För
närvarande, 2006, ligger godstrafiken nere även på denna sträcka.
Förhandlingar pågår mellan tågoperatören och tilltänkta godskunder.
Mer att läsa om banan finner Du på
Järnväg.net
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_skovde_karlsborg_snabbf._2.html senast uppdaterad
2006-10-12
|