Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Skövde - Karlsborg
The state
railway Skövde - Karlsborg
av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Snabbfakta Statsbanan
Skövde - Karlsborg del 1/2 |
Skövde station 1890. Utgångspunkt för statsbanan till
Karlsborg. Kanske är det ett tåg från Karlsborg som står närmast stationen?
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Förhistoria
Anledningen till att statsbanan Skövde – Karlsborg byggdes
var för att i första hand åstadkomma en förbindelse mellan det svenska
järnvägnätet och fästningen i Karlsborg.Innan vi går
vidare är det kanske på sin plats att beskriva fästningen.
I Allers illustrerade konversationslexikon från 1903 beskrivs Karlsborgs
fästning enligt följande:
”Karlsborg, en på Vätterns västra strand
belägen fästning, vid Göta kanals utlopp. På förslag af den krigserfarne
Karl XIV Johan börjades uppförandet af denna fästning år 1819 på den s. k.
Vanäs udde, till en början enligt * bastionsystemet.
Efter 1835 fortsattes arbetet enligt det då allt mera tillämpade
** kaponjärsystemet, men är ännu icke till alla sina
delar fullbordadt. I främsta rummet afser fästningen att vara en tryggad
upplagsplats för såväl härens reservförråd, som ock för de dyrbarheter,
hvilka ägas af staten och riksbanken, och den är därför inrättad som
hufvudförrådsplats. Både sjö- och landtfronterna utgöras af jord- och
stenvallar samt omsluta en areal af 40 har, på hvilken finnas uppförda
kanon- och bonings-kassematter såväl som förrådshvalf. Dessutom rymmer
fästningen stora förråd af gevär, ammunition, proviant, persedlar m. m.,
reparationsverkstäder, stall, ridhus o. s. v. Medelst järnväg står
fästningen i förbindelse med Sköfde, och sjöledes uppehållas
kommunikationerna af Vätterns och Göta kanals ångare. Sedan början af år
1885 bildar fästningsområdet jämte närliggande delar af Mölltorps och
Undenäs socknar en egen socken i Skaraborgs län.”
(* Bastion: en framskjuten del av fästningsvallen på
äldre befästningar. ** Kaponjär: kasematt (värn), som skjuter ut från
eskarpen, avsedd för försvar av en fästningsgrav.)
Fästningen som var färdigbyggd 1909 hade sin roll i det så
kallade ”centralförsvaret” och avsikten var bland annat att Sveriges
statsledning skulle flytta hit i fall av ofredstid.
I takt med utvecklingen, inte minst flygets utveckling, blev
fästningen, nästan innan den var färdigbyggd, omodern och redan1925 lades
den ned.
Militärt kom den dock att användas även i fortsättningen som en del i
Karlsborgs militära garnison. I slutet av 1930-talet tillkom flygflottiljen
F6 vilken var i bruk till 1994. Fästningen är idag till större delen ett
museum.
Banan byggs och invigs
Riksdagen
beslutade att banan skulle byggas. Den var kostnadsberäknad till 3,05
miljoner kronor ett belopp som fördelades på tre år.
Under ledning av kaptenen i flottans mekaniska kår A T Roos (bild
till vänster) började
banbygget 1 juli 1874.
Banbyggnaden mötte inga större svårigheter och banan kunde öppnas
för allmän gods- och persontrafik 27 juli 1876.
”Från Sköfde lutar banan 10 ‰ mot Ösaån och är därefter framdragen förbi
Igelstorp och öfver Tidaån till Tibro. Sedan följer den sydöstra stranden av
sjön Örlen, går vidare förbi Fagersanna, utefter Ulfvamossen och Kyrksjön
till Mölltorp och Karlsborgs station. Härifrån är den utsträckt dels till
Rödesund, där anslutning finnes till Göta kanalled, dels in till Karlsborgs
fästning.”
Avsnitt ur karta från 1904. Utvisande statsbanan Skövde - Karlsborg -
Rödesund.
Vid banbygget flyttade man för banvallens bildande om
316,506 kbm jord och sprängde
bort
2,696 kbm berg.
För passerandet av större och mindre vattendrag anlades 6 broar och
86 avloppstrummor. Bland broarna kan två av de större nämnas. Bron över
Ösaån bestod av ett spann på 29,69 meter och över Tidaån bestod bron av 3
spann på 14,86 meter vardera.
Banans längd mellan stationerna i Skövde och Karlsborg är 43,9
kilometer. Räknar min in spåren till Rödesund och Fästningen blir längden
47,76 kilometer. Rälsen som lades in var av järn och hade en vikt på 32,35
kg/meter. Största lutning är 10 ‰ och minsta kurvradie 600 meter.
Karlsborg station 1900. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Karlsborgs station fortsatte banan 1 kilometer fram till
Rödesund där man fick anslutning till Göta kanal. Person- och godstrafik
till och från Rödesund förekom bara under den tid på året då trafiken på
Göta kanal var igång.
Karlsborg hette från början Rödesund och Rödesund benämndes Rödesunds hamn
detta ändrades 30 december 1876 till Karlsborg respektive Rödesund.
Från Karlsborgs station anlades även ett cirka 3 kilometer långt
stickspår till Karlsborgs fästning. Spåret användes för godstrafik och i
viss mån även för trupptransporter.
Längs banan fanns 97 plankorsningar med vägar samt två
stycken vägportar
För banvakterna uppfördes 19 stycken banvaktsstugor.
Vid trafikstarten fanns det följande stationer, Igelstorp, Tibro,
Fagersanna, Mölltorp samt lastplatsen Rödesund
Igelstorp station 1902. Tåget dras av SJ Da2 347 och är på väg mot
Skövde. Foto: Den Nybergska samlingen.
Tibro station 1902. loket är SJ Aa 128 "HALFDAN SNÄLLE" och tåget är på
väg mot Skövde. Foto: Den Nybergska samlingen.
Fagersanna station 1902. loket är SJ Aa 128 "HALFDAN SNÄLLE" och tåget är
på väg mot Skövde. Foto: Den Nybergska samlingen.
För drift och underhåll av loken uppfördes i Karlsborg
1876 ett så kallat rundstall bestående av en stallplats. Förenat med stallet
byggdes ett vattentorn och framför stallporten lade man ned en 12 meters
vändskiva. Stallet var beläget i bangårdens södra ände.
I Skövde uppfördes i samband med öppnandet av banan till Karlsborg
ett rundstall med två platser i bangårdens västra del. En vändskiva på 12
meter nedlades och i anslutning till stallet anlades ett kolbås. Efter några
år utbyggdes stallet med två platser. 1913 byggdes ett stall med ett spår
avsett för en snöplog.
Mölltorp station 1902. Persontåg draget av lok SJ Aa 128 "HALFDAN SNÄLLE"
ankommer från Karlsborg. Foto: Den Nybergska samlingen.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_skovde_karlsborg_snabbf.html senast uppdaterad
2006-10-05
|