|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Statsbanan - Boden - Morjärv
Den 32 kilometer långa sträckan Boden - Niemisel öppnades för provisorisk
godstrafik vintern 1899/1900. För allmän trafik öppnade sträckan 1 oktober
1900.
Den 41 kilometer långa sträckan Niemisel - Morjärv öppnades för allmän
trafik 1 augusti 1902.
Statsbanan Morjärv Karungi öppnades i etapper.
De 46 kilometrarna Morjärv - Lappträsk öppnades för allmän godstrafik 1
december 1910 och ett par dagar senare, 15 december öppnades sträckan även
för persontrafik.
den 21 kilometer långa sträckan Lappträsk - Karungi öppnades för allmän
trafik 1 juli 1913.
Sträckan Karungi - Jylhäkoski, 12 kilometer, öppnades för
provisorisk godstrafik 27 april 1915.
Den 4 kilometer långa sträckan Jylhäkoski - Vojakkala
öppnades för provisorisk godstrafik 5 maj 1915. Vojakkala namnändrades till
Bäverbäck.
Den 10 kilometer långa sträckan Vojakkala - Haparanda öppnades för
provisorisk godstrafik 17 maj 1915.
18 juni 1915 Öppnades hela sträckan, Karungi - Haparanda,25
kilometer, samt hamnspåret Haparanda - Haparanda hamn 1 kilometer, för
provisorisk gods- och persontrafik. Hamnspåret hade dock bara provisorisk
godstrafik.
Trafiken sköttes av Statens Järnvägsbyggnader, SJB, fram till den 5
december 1915 varefter den togs över av SJ.
Hamnspåret Haparanda - Haparanda hamn som från starten bara hade
provisorisk godstrafik öppnades även för provisorisk persontrafik från 21
januari 1916.
1 december 1918 öppnades hela sträckan Karungi - Haparanda för
allmän trafik.
Haparanda - Torneå
1 april 1919 öppnades sträckan Haparanda - gränsen - Torneå för provisorisk
godstrafik.
7 oktober samma år öppnades sträckan för allmän trafik.
Nedläggningar
Sedan trafiken Haparanda - Torneå hade startat fanns inget behov av
hamnspåret Haparanda - Haparanda hamn och all trafik
upphörde därför under 1919.
29 maj 1988 upphörde Finska Statsbanorna, VR, med persontrafiken
mellan Torneå - Haparanda.
17 augusti 1992 lade SJ ned persontrafiken Boden - Karungi -
Haparanda - Torneå.
Statsbanan - Karungi - Övertorneå
(Matarengi)
Den 47 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 15 december 1914
Under perioden 1914 - 31 december 1915 fanns det i Karungi ett
triangelspår som möjliggjorde direkt trafik mellan Boden och Övertorneå.
Spåret utgick från "Bodenbanan" vid en provisorisk station 2 kilometer
väster om Karungi station.
Nedläggningar
20 augusti 1984 upphörde persontrafiken vid banan.
Från den 31 maj 1981 minskades officiellt godstrafiken vid
banan till ett ordinarie godståg, en dag i veckan. I praktiken hade man
redan sedan 23 maj 1971 kört godståg endast vid behov. Från den 1 juni
1986 upphörde all godstrafik.
Upprivning
Under 1992 revs järnvägen upp mellan Övertorneå och Karungi.
Statsbanan Morjärv - Kalix
Den 39 kilometer långa järnvägen mellan Morjärv och Kalix öppnades för
allmän godstrafik 21 november 1961.
Samma år öppnades mellan Kalix och Karlsborgsbruk en 9 kilometer
lång godsbana som byggdes och ägdes av skogsbolaget Assi Domän.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_bd_hp_snabbf.html senast uppdaterad
2010-01-09
|