Åter till föregående sida?
Klicka i bilden! |
Näs
- Horndals Järnväg, NsHJ
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Näs - Horndals
Järnväg, NsHJ (2008-10-16) |
För att komma i kontakt med
det svenska järnvägsnätet anlade Horndals Jernverk,
1885, ett järnvägsspår mellan järnverket
och Horndals station vid norra stambanan. Spåret hade normal
spårvidd (1435 mm) och var 1 kilometer långt. Som
dragkraft köpte man, 1886, ett nytt ånglok från
Nydqvist & Holm i Trollhättan. Loket var ett tanklok
med axelföljden B. Som brukligt på den här tiden
fick loken olika namn, det här loket fick namnet "DALARNE".
Mer om de olika loken vid Horndals jernverk finner du i slutet
av denna artikel.
Horndals bruk, senare Hordals Jerverks AB,
hade sina anor ända från 1652. Bolaget var även
ägare av Näs bruk.
Mellan de båda bruken Horndal och Näs
gick det åtskilligt med gods i båda riktningarna.
Godset transporterades på smalspårstågen mellan
Näs och Morshyttan. Lastades om i Morshyttan till normalspåriga
SJ-vagnar och transporterades vidare med SJ till Horndal. Och
naturligtvis
var det samma sak i andra riktningen. Det här blev med tiden
alldeles ohållbart då det var både dyrt och
tidsödande.
1918 begärde dåvarande styrelseordföranden
Knut Boman (bilden till vänster) koncessioner på
en normalspårig järnväg mellan Västanhede
och Horndal samt ombyggnad till normalspår på den
smalspåriga delen mellan Näs - Västanhede. Den
resterande smalspåriga delen av NMJ, Västanhede -
Morshyttan, skulle läggas ned.
Planen till den nya järnvägsdelen
och ombyggnaden av den smalspåriga delen var uppgjord av
ingenjörsfirman Unander & Jonson.
NsHJ normalspårståg på By Kyrkby station
. Tåget är på väg mot Horndal. Loket
på bilden är ursprungligen från Malmö -
Limhamns Järnväg, nummer 4 "HYLLIE". Bilden
ar tagen på sent 1920-tal. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Koncession på den nya järnvägsdelen beviljades
20 september 1918 och koncession på ombyggnaden av bandelen
Näs - Västanhede beviljades 30 juni 1920. Järnvägsbolaget
behöll sitt namn, Näs - Morshyttans Järnvägsaktiebolag.
Ny- och ombyggnadsarbetena påbörjades
och bedrevs i bolagets egen regi. Den nya normalspåriga
järnvägen Näs - Horndals Järnväg, NsHJ,
öppnades för allmän trafik 1 oktober 1921 och
samtidigt upphörde den smalspåriga trafiken Näs
- Västanhede - Morshyttan. ( På den nybyggda delen
Västanhede - Horndal, 8 kilometer, hade provisorisk godstrafik
bedrivits sedan 1920.)
NsHJ var 15 kilometer lång och banan
var belagd med räls vägande 31 kilo per meter. Största
lutning var 16 och snävaste kurvradie 300 meter.
Största tillåtna hastighet var 40 km/t.
Som dragkraft användes två
stycken begagnade tanklokomotiv från Horndals Järnverk.
Vagnparken bestod av två personvagnar, en postvagn, två
resgodsvagnar samt 11 godsvagnar. Samtliga vagnar var tvåaxliga.
Bilden visar den nya stationen i Näs Bruk. Den ersatte den gamla
i samband med att den smalspåriga banan breddades till
normalspår 1921. Fotot är taget omkring 1923. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
I Svenska Järnvägsföreningens 50-årsskrift
från 1926 beskrevs Näs - Horndals järnväg
på detta sätt: "Näs - Horndals järnväg,
15 km. Från Näs bruk, som äger masugn, valsverk
och kraftstation vid Dalälven, går banan genom en
mycket vacker natur och bebyggda trakter med ett flertal mindre
industriella verk bland vilka må nämnas sågverk
och träullsfabrik i Västanhede, mek. verkstad för
tillverkning av vagnar och jordbruksredskap samt träullsfabrik
i Rossberga, sågverk och hyvleri samt manufaktursmedja
för tillverkning av jordbruksredskap i Tyskbo utmed den
till större delen jämsides med järnvägen
gående Horndalsån till Horndals bruk. Här finnas
masugn, valsverk, martinugnar, gjuteri, mek. verkstad och lancashireverk.
Från bruket fortsätter banan 1 km. till Horndals station
å norra stambanan. "
Horndals bruks station och bangård. Våghuset till vänster finns
kvar än idag. Tåget på
bilden är vänt i riktning mot Näs bruk. Fotot
är taget omkring 1924. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
1 juli 1933 upphörde den allmänna trafiken
på banan och koncessionen upphävdes. I fortsättningen kom det ägande bolaget
att köra enbart egen godstrafik på banan. 1953, i samband med nedläggningen
av valsverket i Näs, lade man ned godstrafiken på delen Näs - Horndals bruk
och 1976 upphörde man med godstrafiken på den återstående 1 kilometer långa
delen mellan Horndal och Horndals bruk.
Banan revs efterhand upp. Delen Näs (utom stationsområdet) till 300
m nordväst om Västanhede station revs våren 1957. Vidare rivning till Tyskbo
skedde under senhösten samma år
Spåren på stationsområdet i Näs samt lastrampen för malm revs
efterhand under åren 1964 - 1966. Detta som reservarbete då det
tillfälligtvis var dåligt med sysselsättning på bruket.
Bandelen Tyskbo - Horndals Bruk skedde under 1969. På vissa
svåråtkomliga sträckor inne i skogarna låg rälsen kvar till 1978 då den togs
bort på grund av att ett timmervägsbygge.
S pårområdet från Horndal till Horndals Bruk station samt inne
på bruket finns idag kvar till cirka 75% dock ej sammanhängande.
Lokstallet finns också kvar, i privat ägo som ved/pelletsfabrik.
Tack Staffan Granath för dessa kompletterande uppgifter om
järnvägens rivning.!
Bilden är tagen 1953 och visar sista tåget från
Näs när det passerar vägkorsningen några
kilometer söder om Horndals bruk. Loket är före
detta SJ Ke 1076. Byggt i Falun 1910 och inköpt 1937. Foto:
Samling S-E Sunesson.
Bilden är tagen 1953 och visar ett
lastat NsHJ godståg på väg från Näs
till Horndal. Tåget är vid Ingeborgbo med Tyskbo i
bakgrunden. Foto: Martin Englund.
Loken vid Horndals Jernverk
Ångloken
Efter anläggandet av anslutningsspåret mellan Horndals
Jernverk och Horndals station vid norra stambanan köptes,
1886, ett nytt tanklok från Nydqvist & Holm i Trollhättan
(NOHAB). Loket hade axelföljden B (två drivande axlar)
och fick namnet "DALARNE". Det här var det enda
nya loket som anskaffades av bolaget.
Växlingsarbetet vid bruket var ganska
omfattande och snart räckte det inte med ett lok.
1907 köptes ett begagnat lok från Högfors bruk
Det var ett lok byggt i England 1871 av Sharp, Stewart i Manchester.
Loket hade namnet "PER SEVERANDO". Loket gjorde tjänst
vid Horndal till 1929 då det slopades.
1912 köptes ännu ett begagnat lok.
Den här gången blev det ett före detta SJ-lok,
Pb 375 byggt av NOHAB 1889. Loket gjorde tjänst vid Horndal
som lok nummer 3 till 1931 varefter det skrotades.
I och med att Näs - Horndals Järnväg
byggdes om till normalspår och förlängdes till
Horndals bruk behövde man anskaffa ytterligare dragkraft.
Av bland annat denna anledning köptes 1917 ett begagnat
tanklok från Malmö - Limhamns Järnväg, MLJ.
Loket var tillverkat av NOHAB 1903 för MLJ där det
som nummer 4 och med namnet "HYLLIE" tjänstgjorde
fram till försäljningen till Horndals Jernverk. Vid
Horndal tjänstgjorde loket fram till 1934 varefter det skrotades.
Anledningen till skrotningen sägs bero på att loket
skadades så svårt vid en kollision med en skenande
godsvagn att det inte ansågs reparabelt.
1919 köptes ytterligare två begagnade
lok från Högfors bruk. Det var två engelsktillverkade
lok, Högfors 1 och Högfors 2, tillverkade vid Manning
Wardle 1902 respektive Sharp, Stewart 1874. Loken gjorde tjänst
vid Horndal fram till skrotningen 1930 respektive 1932.
1931 köptes ännu ett begagnat tanklok.
Den här gången från Markaryd - Veinge Järnväg.
. Loket hade axelföljden 1C och var byggt av NOHAB 1898.
Vid Horndal tjänstgjorde loket som "HORNDAL 2"
fram till 1960 då det togs ur drift. Loket såldes
vidare som reservdelslok till Nynäshamns järnvägsmuseum.
1932 var det dags för ännu ett begagnat
lok. Det var ett lok tillverkat av Robert Stephenson 1873. Vid
Horndal tjänstgjorde loket till 1944 varefter det slopades.
1935 köptes ännu ett begagnat tanklok
från SJ. Loket var före detta tenderloket Kd 624,
ombyggt 1917 till tanklok med nytt littera, Kf. Vid Horndal tjänstgjorde
loket som "HORNDAL 1" fram till 1962 då det slopades.
Skrotning skedde 1972. Det här loket blev det sista ångloket
vid Horndals Jernverk.
1937 köptes ännu ett begagnat ånglok
från SJ. tankloket var före detta Ke 1076, byggt vid
Falun 1910. Vid Horndal tjänstgjorde loket fram till 1954
då det slopades och skrotades. Det var för övrigt
det här loket som drog det sista tåget från
Näs 1953.
1947 skedde det sista köpet av ånglok
till Horndals Jernverk. Det var ett begagnat tanklok från
SJ med littera Å 1626. Loket hade ett brokigt förflutet.
Det tillverkades av NOHAB 1902 för Uddevalla - Vänersborg
- Herrljunga Järnväg där det som nummer 15. Vid
denna banans förstatligande övertogs loket av SJ där
det 1942 fick littera Å. Vid Horndal var loket i tjänst
till 1948 varefter det överfördes till Fagersta bruk
där det tjänstgjorde fram till 1955 då det skrotades.
Dieselloken
I början av 1960-talet började man se sig om efter
nya lok. På öppet köp provades ett koppelstångslok
från Krupp i Tyskland. Provet utföll inte bra eftersom
loket var för tungt för den klena räls som låg
i banan. Loket skickades tillbaka till Tyskland
1962 köptes ett begagnat diesellok, Z49
192 från SJ. Loket var tillverkat i Västervik 1949,
tillverkningsnummer 277. Loket var ganska slitet och man hade
ofta driftproblem, framför allt med kopplingen. På
grund av dessa problem hade man ångloket "HORNDAL
1" kvar i drift fram till 1968. Z49 193 skrotades tillsammans
med ångloket "HORNDAL 1" 1972.
Bilden ovan visar Z49 193 och ångloket "HORNDAL
1" i väntan på att bli skrotade. Bilden är
tagen sent 1970 i Horndals bruk. Foto: Samling S-E Sunesson
1968 köptes ett begagnat diesellok från
Forsbackaverken. Det var före detta Z49 192 vilket var i
betydligt bättre skick. Det användes fram till 1972.
1972 köptes det sista dieselloket. Det
var före detta SJ V1 4 tillverkat 1949 i England av English
Electric Co. 1982 såldes loket till Dannemora gruvor där
det blev reservlok till systerloket, före detta, SJ V1 3.
SJ V1 4 finns numera på Sveriges Järnvägsmuseum.
Z49 192 köptes av Nynäshamns Järnvägsförening.
Där finns den kvar i upprustat skick.
Det sista tjänstgörande ångloket vid Horndals
Jernverk blev "HORNDAL 1". Loket var inköpt begagnat
från SJ 1935. Se ytterligare data i texten ovan. Foto:
Samling S-E Sunesson.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till NMJ & NsHJ
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
nshj_snabbf_del2..html senast uppdaterad
2012-04-15
|