Åter till föregående sida?
Klicka i bilden! |
Näs
- Morshyttans Järnväg, NMJ
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Näs - Morshyttans
Järnväg, NMJ (2005-11-23) |
Leveransfoto NMJ lok nummer 2 "Horndal" levererat
1881 från Nydqvist & Holm i Trollhättan, NOHAB.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Näs
- Morshyttans Järnväg, NMJ
Vid Näs anlades ett
bruk och en masugn. Verksamheten startade 1875. 1881 utökades
anläggningarna
med ett valsverk. Anledningen till att bruket anlades just i
Näs var att forsarna i Dalälven gav vattenkraft till
bruket. Ägare till anläggningarna var Horndals Jernverks
AB.
Samtidigt som man började anläggningen
av bruket i Näs undersökte man olika alternativ för
hur kommunikationerna med bruket skulle lösas. Brukspatronen
F Bergendal (bilden till vänster) på Horndals
bruk uppdrog till dåvarande trafikchefen vid Uppsala -
Gävle Järnväg, ingenjören J A Söderlind
(bilden nedan till vänster), att undersöka två
alternativa lösningar. Den ena lösningen skulle vara
en kombinerad båt- och spårförbindelse till
Krylbo. Den andra lösningen skulle vara en järnväg
från Näs till Fors eller till Morshyttan. Söderlinds
undersökningar
skedde 1873 och resulterade i att han förordade en smalspårig
järnväg mellan Näs bruk och Morshyttan alternativt
till Fors. Det som talade för en järnväg till
Morshyttan var att sträckan bara var 12 kilometer lång
och var mycket lätt att bygga då den gick genom en
terräng som skulle vara lätt att terrassera. Dessutom
gick sträckningen genom mestadels, så kallad, utmark,
varför inköp av mark skulle bli ganska billigt. Vidare
gick den här sträckningen, till skillnad mot Fors-alternativet,
genom en folkrikare trakt varför man kunde räkna med
extra inkomster från persontrafik.
På basis av undersökningens rekommendation
söktes koncession av brukspatronen F.
Bergendal,
grosshandlarna L. Holm, N. M. Höglund, J. Michaeli, A. Frestadius,
K. Ljunglöf, C. F. Weber, E. Wollert, bankiren L. R. Weylandt
och apotekaren W. Sebardt. Samtidigt inbjöds till aktieteckning
i Näs - Morshyttans järnvägsaktiebolag.
Koncessionen beviljades 3 juli 1874 och 27 september 1873
konstituerades järnvägsaktiebolaget. Aktiekapitalet
uppgick till 200 000 kronor. Styrelsens förste ordförande
blev J. Michaeli.
Banbyggnadet började i juli 1873 och bedrevs
i bolagets egen regi och 1 oktober 1876 kunde Näs - Morshyttans
Järnväg, NMJ, öppnas för allmän trafik.
Samtidigt kunde man konstatera att järnvägen inklusive
rullande materiel hade kostat 318 000 kronor.
I Svensk järnvägsstatistik
beskrevs den nya banan på följande sätt: "Vid
stationen Morshyttan å Norra stambanan, 1.6 mil ofvanför
Krylbo, utgår i sydöstlig riktning en smalspårig
sidogren till Näs masugn vid Dalelfven. Från Morshyttan
räknadt förekomma stationerna Vestanhede (0,4 mil),
Bredgrind 0,8 mil) och Näs (1,1 mil). Jernvägens benämning
är Näs - Morshyttan. Concessionen beviljades den 3 Juli
1874 åt Horndals brukssegare, men jernvägen har numera
öfvergått i ett sjelfständigt bolags ego. Trafiken
öppnades den 1 Oktober 1876."
Stationen
i Morshyttan bekostades helt av NMJ och överlämnades
till Statens Järnvägar i och med att den togs i drift.
Vidstående bild visar Morshyttans station omkring 1900.
År 1907 byggdes stationshuset ut med en våning. Stationshuset
revs 1971.
Morshyttans station i slutet av 1800-talet. Ett tunt lager med
nysnö täcker marken. Från vänster syns omlastningsmagasinet
i vilket omlastningen mellan smal- och normalspåriga vagnar
gjordes. Därefter syns ett NMJ-tåg med ett backgående
lok. Loket är nummer 1 eller 2. Därefter skymtar en
normalspårig, täckt, godsvagn. Sedan syns de sista
vagnarna på ett södergående SJ persontåg.
Längst till höger syns stationshuset i sitt äldsta
utförande. Bortåt i bild är i riktning mot Krylbo.
Foto: Sture Bylén.
Banans spårvidd var 891 mm och
rälsen som lades in vid banans byggande vägde 11,5
kilo per meter. 1896 byttes den klena rälsen till stålräls
som vägde 17,2 kilo per meter.
Huvudspåret var 12 kilometer långt
och sidospårens längd uppgick till 2420 meter. Största
lutning var 16 och snävaste kurvradien var 207 meter.
Största tillåtna hastighet var 30 km/t .
Som dragkraft köptes två ånglok
från Nydqvist & Holm i Trollhättan. Loken var
tanklok med axelföljden C1, det vill säga 3 drivande
axlar följda av en löpaxel. Det första loket fick
namnet "Näs" och det levererades 1875. Det här
loket kom även att användas vid rälsläggningen
av banan.
Det andra loket levererades 1881 och fick namnet "Horndal".
Den första vagnparken kom att bestå av två tvåaxliga
personvagnar samt 28 godsvagnar.
1909 skaffades ett nytt lok som ersättning
för det äldsta loket "Näs". Även
det här loket var ett tanklok från Nydqvist &
Holm. Axelföljden var 1 C. Loket numrerades vid NMJ som
nummer 3 och övertog namnet "Näs".
1914 var det dags att ersätta det andra loket, "Horndal".
Även detta var ett nytt tanklok från Nydqvist &
Holm, även det med axelföljd 1C. Loket numrerades som
nummer 4 och fick överta namnet "Horndal".
Den smalspåriga stationen i Näs med lok nummer
3 "Näs" (tvåan). Fotot taget någon
gång under åren omkring 1915. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
1918 beslutade ägarna att
järnvägen skulle läggas ned mellan Västanhede
och Morshyttan. Breddas till normalspår mellan Näs
och Västanhede samt anslutas till en nybyggd normalspårig
bana mellan Västanhede och Horndals bruk.
Den 1 oktober 1921 lades trafiken ned på
NMJ och i stället startade den normalspåriga
trafiken mellan Näs och Horndal. Det rullande smalspårsmaterielet
såldes till andra smalspåriga banor. När det
gäller de båda ångloken nummer 3 och 4 "Näs"
respektive "Horndal" gick de följande öden
till mötes. Efter nedläggningen såldes de till
Östra Värends Järnväg, ÖVJ, där
de numrerades som lok nummer 3 och 4. 1935 införlivades
ÖVJ med Växjö - Åsheda - Hultsfreds Järnväg,
VÅHJ, varvid loken numrerades om till nummer 13 respektive
14. 1947 förstatligades VÅHJ och därmed kom loken
att åter omnumreras. Den här gången blev det
följande littera och nummer: SJ S4p 3009 respektive 3010.
loken slopades 1953 och skrotades 1956.
Bilden ovan är tagen strax efter det att spåren på Näs Bruks station
omlagts till normalspår. Delar av smalspåren är ännu ej borttagna. Det gamla
stationshuset syns till vänster. Det ersattes i samband med omläggningen av
ett nybyggt beläget något uppåt i bild.
Bilden bör vara tagen hösten 1921 eller våren 1922. Foto efter gammalt
vykort, samling Rolf Sten.
Morshyttan 2002-03-26. Jämför med bilden från
Morshyttan lite längre upp på denna sida. Idag är
den forna stationen "bara" en mötesplats längs
den fjärrstyrda norra stambanan. Det som skvallrar om att
det är Morshyttan är stationsnamnet som sitter på
relähuset. Till vänster, på platsen för
forna stationshuset, finns en minnestavla med lite historisk
text om Morsyttans station. Tåget är ett norrgående
godståg med ett RC-lok som dragkraft. Foto: Rolf Sten.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till NMJ & NsHJ
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
nshj_snabbf..html senast uppdaterad
2008-10-16
|