Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
NrSlJ, Norra
Södermanlands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs NrSlJ
enligt följande: |
Norra Södermanlands järnväg, 118 km.
Godståg på väg till Södertälje uthamn 1906. tåget består av två lok och
46 godsvagnar och lasten är lokomobiler som ska levereras till Ryssland. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Järnvägen utgöres av den 94,3 km. långa huvudlinjen Mälarbadens hamn -
Eskilstuna - Södertälje södra med bibanor Eskilstuna södra - Eskilstuna
norra, 2 km., Åkers styckebruk - Strängnäs 14,9 km., och Läggesta -
Mariefred, 3,2 km. En särskild, 2,0 km. lång linje går från Södertälje till
Södertälje uthamn vid Igelstaviken av Saltsjön och har, 0,8 km. från
sistnämnda station, genom ett 1,0 km. långt sammanbindningsspår direkt
anknytning med huvudlinjen vid Södertälje södra station.
Terrängen är i allmänhet småkuperad. Genom den rika
omväxlingen på skogbeväxta höjder mellan sänkor av lövängar, bördiga
åkerfält eller här och var sjö med skogbeväxta stränder och holmar,
framträder flerstädes den typiska Sörmlandsnaturen. Synnerligen idyllisk är
tavlan, där järnvägen mellan Läggesta och Taxinge-Näsby tangerar Mälaren. De
viktigaste stationerna, håll- och lastplatserna äro följande.
Mälarbadens hamn, håll- och lastplats, ligger på en i Mälaren utskjutande
skogig halvö vid Väsbyviken, badort och vackert villasamhälle. Hamnen, som
anlades i samband med järnvägens framdragande dit och sedermera utökats,
väntas få större betydelse för transporter däröver till och från Eskilstuna,
sedan Mälarens vattenstånd reglerats och farlederna upprensats. Därefter
följer Mälarbaden vid Väsbyholms herrgård, som 1899 köptes av A.-b.
Mälarbaden för utstyckning till villatomter. Nyby lastplats är belägen vid
Nyby bruks stora industriella anläggningar, med martinugnar och valsverk,
klippspiks fabrik m. m. och Nybybruk är station såväl för det moderna
fabrikssamhället med samma namn som staden Torshälla. Nästa station är
Hällbybrunn vid bad- och brunnsorten Hällby, där vattenkuranstalt, järnkälla
och ett vackert beläget skogssanatorium finnas; stort villasamhälle.
Hällbybrunn 1915. Persontåg på väg mot Mälarbaden står inne på stationen.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Därefter når banan Eskilstuna, Södermanlands största industristad
och känd långt utom landet för de berömda Eskilstunasmidena.
Eskilstuna Central är gemensam station för Norra Södermanlands och
Oxelösund – Flen - Västmanlands järnvägar.
Från Eskilstuna centralstation går järnvägen på en 111
m. lång bro över Eskilstunaån till Eskilstuna Södra station, varifrån utgår
den 2 km. långa sidolinjen till Eskilstuna Norra station, där järnvägens
reparationsverkstad med lokomotivstallar äro förlagda.
Eskilstuna Södra station. det ursprungliga stationshuset ersattes på
SJ-tiden (1930-talet) av ett mindre. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Eklången station 1915. Tåget dras av lok nummer 9 och är på väg mot
Södertälje Södra. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Byringe station 1898. Loket är nummer 3 och är vänt mot Eskilstunahållet.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Efter tre mindre stationer följer Stålboga station, från vilken
Mellersta Södermanlands järnväg utgår. Stålboga har vackert läge vid sjön Eklången och är livligt frekventerat som vistelseort under sommarmånaderna.
I närheten ligger Holmens bruks träullsfabrik.
Stålboga station 1922. Föreningsstation med Mellersta Södermanlands
Järnväg, MlSlJ. På bilden ankommer ett MlSlJ persontåg, från Skebokvarn,
Malmköping, med lok MlSlJ lok nummer 2 som dragkraft. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Nästa större station är Åkers
styckebruk vid bruket med samma namn. Bruket består av masugn, gjuteri, mek.
verkstad, sågverk, lådfabrik m. m. Genom en 14 km. lång, smalspårig järnväg
står bruket i förbindelse med gruvor på dess ägor. Ej långt från stationen
ligger det staten tillhöriga Åkers krutbruk.
Från Åkers styckebruks station utgår bibanan till Strängnäs, och
från Strängnäs station leder ett 0,8 km. långt spår till lastageplatsen
Visholmen. Som stifts- och skolstad utgör Strängnäs sedan gammalt ett
kulturellt centrum för stora områden.
Mariefred våren 1925. Snösmältningen har satt delar av bangården under
vatten. Lokaltåget från Läggesta forcerar försiktigt vattenmassorna. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum.
Vid den därefter följande Läggesta station utgår bibanan till
Mariefred. Stadens mäktiga granne, Gripsholms slott, utgör framför allt den
stora dragningskraft, som åtminstone sommartiden förser staden med en jämn
ström av främlingar. Övriga viktigare stationer äro Taxinge-Näsby nära
Taxinge-Näsby egendoms ståtliga corps-de-logi och Nykvarn i närheten av
Nykvarns betydande pappersbruk samt Nykvarns gods.
Södertälje Södra station är gemensam för statsbanan och
Norra Södermanlands järnväg och sistnämnda järnvägs ändpunkt.
Före denna stations tillkomst gick banan från Ström i rak linje till den nu
nedlagda Saltskogs station, varifrån gemensamt med Statens järnvägar
trafikerades den likaledes nu nedlagda linjen Saltskog - Södertälje.
Från Södertälje centralstation utgår en 3 km. lång bilinje förbi de
stora industriella anläggningarna A.-b .Scania- Vabis och Nya a.-b. Svenska
maskinverken, vilka ha egna fabriksspår i förbindelse med denna linje,
vidare under statsbanan vid näset till Södertälje Uthamns station vid
Igelstaviken i kanalmynningens närhet.
Genom sjökommunikationerna tillsammans med invid hamnen belägna
stora industriella och andra anläggningar, är järnvägens godstrafik här icke
obetydlig.
Den gamla uthamnen i Södertälje omkring 1920. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Den nya uthamnen i Södertälje i början av 1920-talet. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Tre dagliga tåglägenheter finnas i vardera riktningen
Mälarbaden - Eskilstuna – Strängnäs – Mariefred - Södertälje Södra med
genomgående personvagnar mellan Stockholm och Eskilstuna.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
nrslj_beskrivning..html senast uppdaterad
2022-10-26
|