Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
GSJ, Göteborg
- Särö Järnväg
Nedanstående artikel är hämtad
från en osignerad artikel i tidningen Signalen nummer 5 1954 |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Sista
ångloksparet ut på Säröbanan
Sällsamt möte vid Särö mellan nya motorvagnen och den snart pensionerade
Femman. T. v. lokförare A. Karlen som omskolas för motorvagn. T. h. kollegan
Nilsson. Snabbare förbindelser inleder den nya epoken på Säröbanan.
Med januari månad har också det sista ångloket på
Säröbanan tjänat ut. De vackert kolorerade motorvagnarna Yc06 började redan
efter jul pila fram utefter den korta men dock ganska unika lilla banan.
Icke väckte de väl allmogens skräck likt en gång Stenbocks kurir men väl
dess förväntningar. Kanske mest på billigare biljettpriser och
returbiljetter. Deras snabbhet betyder inte så mycket på en sträcka, där man
inte får hålla högre fart än 60. Ja med ångloken hann man aldrig upp i den
hastigheten. Ty man må betänka, att det finns 17 hållplatser och stationer
mellan de båda ytterpunkterna Göteborg och Särö eller Särö Västergård som
den numera kallas. Det är också troligt att någon kommer att sakna ångloken.
Sakna deras glada ångvisslebudskap i ljumma vårkvällar eller deras väckande
rop till sommarstugeägarna ute i Billdal och Heden att nu var det tid att
tänka på jobbet i stan.
Ja, troget har de gamla ångloken dragit de tunglastade tågen med
sommargäster och badbarn ut till Askim och troget har de släpat ut socker
och mjöl till bygdens lanthandlare. Det äldsta är jämnårigt med banan. 50
år
kunde de båda fira i fjol. Gjorde det utan någon pompa, ty man väntade på de
nya fina motorvagnarna, som hör till det allra modernaste på området.
Signalens medarbetare har som en sista honnör gjort en
resa med Femman, ett av de mindre ångloken och med födelseåret 1911. Vi tog
in vatten och bunkrade, det går åt 12 a 14 korgar kol på en tur och
returresa Göteborg - Särö. Nu skryter man med att oljan till motorvagnarna
bara kostar 4 kronor för en enkel resa.
Lokförare Helge Nilssons profil står sig bra mot
västkustlandskapet när han sammanbitet lättar på vakuumbromsens grepp.
Stämningen i förarhytten är inte så hög som ångtrycket
i Femmans panna, som pendlar mot 12-strecket, när vi väntar på att kontorist
Holger Börjesson ska vifta med skivan till avgång. Lokförare Helge Nilsson
med 20 års loktjänst känner det litet konstigt att övergå till motorvagn nu.
Och lokbiträdet, men annars lokförare, Helmer Berntsson känner det ännu
tristare för han är utrationaliserad. Efter sexton års tjänst. Han visste
intet om lok, när han började. Hade aldrig närt några pojkdrömmar om
expresslokens färd över den amerikanska kontinenten. Men nu har han lärt sig
allt om Säröbanans ånglok och nu får han gå sin väg. Kanske till ett jobb"
på Renhållningsverket i Göteborg. Järnvägen är ju stans.
Och så drar Nilsson i pådraget, lägger in "ettans växel", får man
kanske säga och så dundrar vi iväg ut genom de nybyggda områdena vid
Järnbrott. Stationshuset ser övergivet ut med höghusen som bakgrund och de
färgsprakande villorna som närmaste grannar. Ett stationshus som degraderats
till hållplats, när de stora husen byggdes.
En säregen bana är det. Man märker det ute vid Amundön,
där vi plötsligt får in de friska havsvindarna och ser svanarna i viken
guppa i rytm med havets tunga andhämtning. - Banan smyger nästan. smeksamt
efter strandkanten. Så nog kan det bli hårda tag i snörika vintrar, men
vilka vyer!
- En trodde en hade sett det vackraste på tavlor men så kan man stå här en
sommarkväll i sin trånga hytt och få de sällsammaste färgspel i
solnedgångarna upprullade för sig, säger lokförare Nilsson.
Vi är blandat tåg på den här turen. En finka och en boggievagn. 20
passagerare ungefär, rapporterar konduktör Albert Johansson (sedan 1920 hos
Säröbanan). Vid Malevik blir vi ryckta ur naturskådandet, där dyker vardagen
upp och tar formen av ett godsmagasin. Varligt in till bryggan. Sakta
framåt. Stopp! Konduktör Johansson och biträdande Einar Pettersson lämnar av
en säck vetemjöl och några dunkar målarfärg. Kanske något för vårputsen på
sommarvillan.
Konduktör Albert Johansson (t. h.) lossar med hjälp av biträdande
konduktör Einar Pettersson två säckar potatis. Styckegodstrafiken är inte
stor just ..
Men
det är långt till våren och när den kommer ska inte längre Femman töffa
genom landskapet. Hon har väl inte varit med om att dra den kungliga vagnen,
på den tiden, gamle kungen gästade Särö, men ,hon har varit med om att
forsla ut både generalkonsuler och redare och "vanligt" folk till
sommarboställena. Särö sover vintersömnen. Särö som inte är obekant för
Sveriges järnvägare. Det är trist med övernattning där, ty sådan har man
haft nu, när man kört med ånglok. Med de snabbhjulade motorvagnarna blir,
det väl inte så.
Lokbiträdet Helmer Berntsson tar sina sista skyffeltag för Säröbanan –
utrationaliserad!
Och så drar vi hemåt. Fyrluckorna kommer med värmande
pustar. Trafiken har blivit livligare nu. Stopp vid varje hållplats.
Berntsson sysslar med Sotaren och vattenkranar, med vana, varsamma nästan
kärleksfulla händer i avskedets vemod.
Vid Amundön står en liten tös och huttrar i väntan på
oss. Vi är välkomna. Femman bromsar beredvilligt in sina 24 ton, Nilsson
fäller pådraget, drar spaken i nolläget, lättar på vakuumbromsens handtag.
Det är mycket besvär för en liten tös i Amundön, som kanske bara ska in till
Göteborg och permanenta lockarna. Men järnvägen är till för människorna och
inte tvärtom. Och därför pensioneras nu Säröbanans ånglok och levande
människor: får också gå från jobbet. Det är tragiskt sådant och vemodigt.
När man talar om ånglok kan en hustru säga: - Ja, ni blir aldrig vuxna ni
karlar, när det gäller sådant.
Gudskelov för det!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till GSJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
gsj_sign..html senast uppdaterad
2006-10-05
|