Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
GDJ,
Gävle-Dala
Järnväg
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts about GDJ)
Gävle - Dala Järnväg (GDJ), sträckan
Gävle - Falun, öppnades för allmän trafik
1859.
De första idéerna om en järnväg
i det här området framkom 1841 då C J Nordin
på Forsbacka bruk , grosshandlaren H W Eckhoff i Gävle
samt brukspatron T Petre i Hofors uppdrog åt lantmätaren
S P Bergman att göra en undersökning över en järnväg
mellan Gävle och Forsbacka bruk.
Utifrån bland annat detta framkom tanken
att järnvägen skulle gå ända till Falun.
I januari 1850 sonderades intresset för
en järnväg Gävle - Falun, antingen för hästdrift
eller ångloksdrift.
I mars uppdrogs åt C E Norström
och S P Bergman att utföra en undersökning och att
ta fram ett kostnadsförslag. I november var detta klart
och resultatet visade att en hästbana med spårvidd
4 fot skulle kosta 1 637 600 riksdaler. En bana för lokomotivdrift,
spårvidd 4 fot 10 tum, skulle kosta 2 400 000 riksdaler.
Vid en jämförelse med de båda
alternativen visade det sig att driften av en lokbana skulle
bli mycket billigare. Den kunde trafikeras året runt och
det var även möjligt att transportera passagerare.
Man beslöt att gå vidare och den
14 april 1851 ansökte man om statslån. Detta avstyrktes
i augusti 1851.
Man
gav emellertid inte upp. Till Riksmötet 1853-1854 gjordes
en förnyad framställan om statens stöd.. Vid en
omröstning den 22 november 1854 beslöt man att bevilja
1 600 000 riksdaler i lån till en lokbana mellan Gävle
och Falun.
Gävle - Dala Järnvägsaktiebolag konstituerades
den 5 mars 1855. Bolagets förste ordförande blev A
W Nisser.
Koncession beviljades den 8 maj 1855.
Till chef för järnvägsbygget
utsågs Claes Adelsköld.
Första spadtaget
Den
29 maj 1855 togs det första spadtaget vid Sätraåsen
strax utanför Gävle. Den här dagen gick verkställande
direktören i järnvägsbolaget, grosshandlaren Pehr
Murén, " i spetsen för sex man, vilka var
och en drog sin skottkärra, tågade Nygatan i Gävle
upp från Brobänkshållet norra vägen ut
till Sätraåsen för att taga de första spadtagen
för järnvägsarbetets påbörjande. Dessa
de första skottkärrorna fylldes i Sätraåsen
och utfördes. De små kanonerna vid det strax där
bredvid belägna utvärdshuset Karlsborg dundrade, och
många av stadens innevånare drucko den dagen en välgångsskål
för Gefle - Dala järnvägs framgång".
Efterhand som banbyggnaden blev färdig
öppnades bandelarna för trafik.
- Gävle - Kungsgården 10 augusti 1857.
- Kungsgården - Storvik 7 juni 1858.
- Storvik - Robertsholm 13 augusti 1858.
- Och slutligen Robertsholm - Falun 13 juli 1859.
Gävle - Dala järnväg var därmed
öppen för allmän trafik i hela sin längd.
Det svenska järnvägsnätet hade utökats med
en normalspårig 91,7 kilometer lång järnväg.
Margretehill station omkring år 1893. Stationen är
belägen 16 kilometer väster om Gävle. Från
1895 ändrades namnet till Forsbacka. Godståget som
dras av lok nummer 14 "MERKURIUS" är på
väg mot Gävle. Foto: samling Rune Lundby.
Falun Station och del av bangården omkring år
1925. Till höger syns godsmagasinet och mitt i bild skymtar
stationshuset. Bilden kommer från Svenska Järnvägs-
föreningens 50-års skrift.
Trafikområdet
växer
Det låg i GDJ intresse att utöka sitt
trafikområde varför man aktivt stödde de järnvägsplaner
som fanns i regionen
Man engagerade sig starkt i Falun
- Rättvik - Mora Järnvägsaktiebolag (FRMJ) samt i Falun
- Västerdalarnas Järnvägsaktiebolag ( FVJ). I båda bolagen ägde man 50 % av
aktierna. 1903 köpte man upp resten av aktierna och därmed
kom FRMJ och FVJ att bli helägda dotterbolag till GDJ. Trafikeringen
av de båda banorna sköttes av GDJ med sitt rullande
materiel
När Mora
- Älvdalens Järnvägsaktiebolag (MEJ) gick i konkurs 1906 ropade FRMJ in järnvägen
när den 1908 gick på exekutiv auktion. Trafikeringen
av banan sköttes från början av GDJ med sitt
rullande materiel
Bergslagernas Järnvägar ( BJ) ökade
efterhand sitt aktieinnehav i GDJ. 1908 inköpte BJ så
många aktier att man blev majoritetsägare i GDJ.
Trafikförvaltningarna
GSG och GDG
Den 1 januari 1909 bildades Trafikförvaltningen
Göteborg - Stockholm - Gävle (GSG). GDJ, FRMJ och SVJ
anslöt sig till denna.
Årskiftet 1918/1919 bröt SWB samarbetet
varför GSG ombildades till GDG (Göteborg - Dalarna
- Gävle). GDG kom att vara verksamt fram till GDJ:s förstatligandet
1948.
Gävle
- Dala Järnvägar
Vid Gävle - Dala Järnvägs bolagsstämma
1918 beslöts att GDJ skulle övertaga dotterbolagens
koncessioner samt därefter upplösa FRMJ och FVJ.
Från och med 1 januari 1920 ingick alla Järnvägarna
helt i Gävle - Dala Järnväg och från det
här datumet kom GDJ att benämnas Gävle - Dala
Järnvägar.
För vidare information
om GDJ, gå till Gävle
- Dala Järnvägar.
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
gdj_snabbfakta.htm senast uppdaterad (updated) 14 maj 2003
|