Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
GDJ,
Gävle - Dala
Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts about GDJ)
Vid
Gävle - Dala Järnvägs bolagsstämma 1918 beslöts
att GDJ skulle övertaga dotterbolagens koncessioner samt
därefter upplösa FRMJ och FVJ.
Från och med 1 januari 1920 ingick alla Järnvägarna
helt i Gävle - Dala Järnväg. Från det här
datumet kom GDJ att benämnas Gävle - Dala Järnvägar.
Bilden
ovan visar ett GDJ malmtåg på väg upp mot Ryggen
på linjen mellan Falun och Gävle. Tåget dras
av dubbla ånglok. Längst bak skymtar ännu ett
ånglok som hjälper till med påskjut i den långa,
16 promille starka lutningen. Bilden är tagen omkring 1925
och kommer från Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift.
Och sedan
I samband med Sala - Gysinge
- Gävle Järnvägs (SGGJ) tillkomst byggdes dubbelspår
mellan Hagaström och Gävle. Det andra spåret
togs i drift 21 mars 1905.
Elektrifiering
1943 elektrifierades sträckan
Gävle - Falun. Den elektriska driften startade den 1 oktober.
1978 elektrifierades sträckan Rättvik - Mora. Den elektriska
driften startade den 28 maj. Linjen Rättvik - Mora är
numera en del av sträckan Borlänge - Rättvik -
Mora. GDJ: s bandel Falun - Rättvik , sträckan Grycksbo
- Rättvik revs upp 1966-1967.
Förstatligandet
Den 1 juli 1947 hade staten
skaffat sig aktiemajoritet i GDJ och exakt ett år senare
överfördes GDJ till Statens Järnvägar.
Fjärrblockering
(fjb)
1962 blev Mora Noret station
fjärrstyrd från Mora station
1 februari 1968 togs fjärrblockering i drift mellan Gävle
och Storvik.
26 juni 1975 togs fjärrblockering i drift mellan Storvik
och Korsnäs.
13 november 1975 togs fjärrblockering i drift mellan Korsnäs
och Falun.
20 september 1976 införlivades även Falun station i
fjärrblockeringen.
All fjärrblockering mellan Gävle och Falun station
styrs från tågledningscentralen i Gävle.
Nedläggningar
29 maj 1960 lades persontrafiken
ned på sträckan Falun - Repbäcken.
29 maj 1960 lades godstrafiken ned på sträckan Källviken
- Repbäcken.
1 september 1961 lades persontrafiken ned på sträckan
Mora - Älvdalen
1 december 1965 lades persontrafiken ned på sträckan
Falun - Grycksbo
1 december 1965 lades all trafik ned på sträckan Grycksbo
- Rättvik.
1 september 1987 lades godstrafiken ned mellan Falun Norra och
Grycksbo.
1 juni 1990 lades godstrafiken ned mellan Falun Central och Falun
Norra.
Återöppnande
8 september 2003 återöppnades, den 12 kilometer långa, sträckan Falun C -
Grycksbo för godstrafik. Banans upprustning gick på drygt 50 miljoner och
bekostades gemensamt av Banverket, Stora Enso och Grycksbo pappersbruk.
Rivning av spår
Mellan Källviken och Kvarnsveden
revs spåren upp 1960.
Mellan Grycksbo och Rättvik revs spåren upp 1966-1967.
Mellan Tisken och Källviken revs spåren upp 1979.
Gävle Central år 1940. Ett GDJ-tåg är
på ingående på det högra spåret.
Ännu är inte GDJ förstatligat, Det skedde inte
förrän 1947/1948. Gatan i förgrunden är Nygatan
och bilden är tagen från dåvarande ställverkshuset.
Foto: Rune Lundby
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
gdj_ar_snabbfakta.htm senast uppdaterad
2008-01-18
|