Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan! |
DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Rallare vid
DHdJ berättar (navvys at DHdJ) (2002-06-19) |
Ja, många var dom som byggde banan och vad kan inte
bättre beskriva lite om deras vardag än följande
artikel.
Den var skriven av signaturen H. N. och införd
i tidningen Signalen år 1948 i samband med att banan firade
50-års jubileum
GAMLA RALLARE I BERÄTTARTAGEN
1896 började man staka för Dala-Hälsinglands järnväg
och på sommaren 1897 utplacerades första de rallarlagen.
Det var ett nytt och rörligt arbetsliv, som därmed
kom in i de lugna skogsbygderna i Dalarnas och Hälsinglands
gränsbygder. Livligast var det år 1898, då den
största delen mark bröts för banan.
Då det nu är 50 år sedan Dala-Hälsingebanan
byggdes, kan det ha sitt intresse att höra något berättas
om den tiden, och signaturen har med anledning därav vänt
sig till några gubbar i Ore, som var med och byggde banan,
och bett dem berätta sina minnen från den tiden. Jag
anser att detta rentav som en angelägen uppgift, innan alla
de gamla rallarna- som i hårt arbete bröt denna viktiga
förbindelseled mellan bygderna - faller undan.
78-årige Gustaf Uhlin sitter vid köksbordet
och berättar, att första året var med i banbygget,
alltså 1897, var han med i ett lag som uteslutande höll
på med jordschaktning. Då skulle det egentligen vara
11 timmars arbetsdag och dagpenningen var 2:50 om dagen. Det
var mycket på den tiden i förhållande till den
lön, som jordbruket och skogsarbetet gav. Året därpå
blev Uhlin med i ett stenarbetarlag, som kom upp i en dagpenning
på hela 3 kronor, som de tyckte var storslaget. Innan banan
var färdig sjönk arbetstiden till 9 timmar om dagen
och en avlöningsperiod tjänade Uhlins lag - ty han
vart lagbas med tiden - hela 6 kronor om dagen.
När arbetet vid D.H.D.J. var färdigt
kom Uhlin in på smalspårsbygget mellan Woxna och
Lobonäs och därifrån till Wallvik - Hå.
Då hade åren hunnit ända till 1909.
- Det var det året storstrejken bröt
ut, säger han, och jag glömmer aldrig när arbetsgivarna
kom och tog av oss sprängämnena, som dom inte längre
tordes låta oss ha hand om.
I fråga om rallarnas levnadsvanor berättar
Uhlin, att det också fanns rallare, som arbetade för
nykterhetssaken. Collins lag, som gjorde skärningen nedanför
Östanviksvägen, var ett aktat nyktert lag. Och det
var rallarbasen och smålänningen C.O. Collin, som
bildade nykterhetslogen "Stå Fast" i Östanvik,
som består än i dag och har firat 50-årsjubileum
i år. Collin hade dock god hjälp i O.H. Flink och
C.V. Carlsson, som var med i samma lag.
Rallare i trakten av Östanvik 1898. Rallarbasen Collins
lag bestod mest av Östanviksbor. C W Karlsson kör hästen.
Till vänster om hästen O H Flink. Av de fem i mitten
kan den mellersta eventuellt vara Collin. Foto ur tidningen Signalen.
- Jo det var nånting annat än nu det i fråga
om folk och liv på den tiden, säger Hed Mats Karlsson,
eller Bäck-Mas som han dagligen kallas, och går in
i kammaren efter två stora kort, som han satt inom glas
och ram med motiv från banbygget.
Det var Värmlänningar och skåningar
och blekingar och masar och hallänningar och fan vet allt
vad dom var ifrån, som knogade i rallarlagen. Men mest
var det smålänningar. Dom såg man överallt.
Snåla som satan var dom men tarva på sprit. Men annars
var rallarna inte knussliga.
Själv var jag med i gruslastarlaget vid
Nordvik, där vi var 44 man. Vi lastade 8 grussätt om
dagen och varje sätt tog dom 22 vagnar. I betalning fick
vi 1:10 per vagn, och varje man lastade 4 vagnar i skiftet. Det
var alltså en dagsförtjänst på 4:40, som
var en väldigt fin dagpenning på den tiden. Nästan
jämt var det kappkörning i lastningen och smålänningarna
var specialister på att lasta grus. Dom började med
att slänga opp en rygg i mitten på vagnarna och sen
lastade dom, så att gruset fick rasa undan för undan.
På det viset ökade det bättre i vagnarna och
grusknopparna blev liksom stående på kant. Det låter
litet konstigt, men det är ändå så, att
det går an att lasta grus på olika vis. Nåja,
vi lärde oss ju alla knep vi också med tiden, så
smålänningarna vart inte värst för jämnan.
Men till att börja med slet vi ont, vi som var ovana.
Vid grusgropen fanns det två matserveringar,
så ingen av lastarna behövde ha några besvär
med maten. Bull-Mamma från Orsa skötte den ena serveringen,
och en värmländska, som var gift med en rallare, den
andra. Det var fruntimmer med ruter i det, som inte blygdes ta
en sväng med rallarna, nästan vilken tid som helst
på dygnet. Anders Tjäder från Lenåsen
var dragspelare och allt som oftast var det dans på serveringarna.
Ola Persson från Blekinge var bas för
gruslastarlaget. det var en rallare, som hade varit med vid många
järnvägsbyggen och han hade stor respekt med sig.
Samma år jag gjorde rekryten, fortsätter
Bäck-Mas, arbetade jag vid Altsjön. Men där var
det sämre förtjänst och den högsta dagpenningen
vi kom upp till var 3 kronor, annars höll den sig kring
2:25 och 2:50.
Ja, det var trivsamt att vara rallare, säger
han till sist, och det var en trevlig tid hela banbygget. Nog
fanns det ömse sorters figurer bland rallarna, det är
ju klart. Och nog var det fattigt och djävligt och mycket
fylla och elände, men nog var folk mycket nöjdare och
belåtnare än nu - och hade mycket roligare. Dom hade
mera umgänge med varann och var i lag allehopa. På
det viset var det ömse roligheter. Nu bildar dom grupper
och är för sig själva, och den ena villa vara
för mer än den andra. Då dugde det att dansa
i vilken lada som helst. Och tänk vad rallarna dansade och
sjöng. När dom gick till balerna brukade dom komma
sjungande i hela lag med en dragspelare i spetsen.
- Jag började i ett nybyggnadslag mitt
nedom Jogsel, berättar Anders Sandberg, och Lars-Knut-Mats
var bas i laget. Allihopa i laget var vi orekarlar, utom två
värmlänningar. Till börja med var det svårt
för oss, som var infödingar, att få bli med i
samma lag som yrkesrallarna och våra lag kallade dom för
bondlag. Men med tiden vart det annorlunda och när banan
var färdig och många av gammelrallarna flyttade till
Luleå -Ofoten - banan, så var dom envisa att vi också
skulle följa med.
Det var ett jäkla bestyr med pengar många
gånger, fortsätter han, och när dom inte kom
med likviderna, som dom skulle, brukade vi strejka. En gång
låg vi inne för den orsaken och jag minns så
väl när Sandell, som var schaktmästare, till sist
kom med avlöningarna. Då viftade han på håll
med plånboken och ropade: "Här är pengarna,
pojkar."
Men brännvin var det gott om. Det kostade
1:10 litern och utlämningsstället var i Ovanmyra. Där
fick man köpa så mycket som helst. Jag minns särskilt
en gång under tiden vi bodde i Jogsel att en sörlänning
var iväg till Ovanmyra och köpte brännvin, så
mycket han kunde frakta. Sen han kom hem vart det förstås
festa av och på natten blev det osämja och slagsmål
mellan yrkesrallarna. En stor och stark sörlänning
vart vildsint och slog för runt med vad han fick tag i och
jag minns att på morgonen, när vi vaknade, så
hängde ett fyrbent säte till hälften ute genom
ett sönderslaget fönster i Svär-Lars-Eriks stuga.
Sörlänningen begrep naturligtvis att länsman skulle
komma, och tidigt på morgonen stack stack han iväg
från Jogsel. Men innan han stack iväg skramlade rallarna
ihop 60 kronor åt honom, och i den skramlingen var alla
med. Nåt "tjur" fick det aldrig vara mellan rallarna,
hur osams dom än kunde vara i fyllan. I alla fall hann sörlännigen
inte mer än ge sig iväg förrän länsmannen
var där och skulle tá han. Men då var han ju
borta.
Det största missödet under
järnvägens byggnad inträffade på våren
1900 vid Prästtjärn i närheten av Furudal. Axel
Persson var med i tipparlaget och han berättar om händelsen:
- Det var så att ett lok hade gått
ut med 4 lastade vagnar på tippen, och vi var 11 man som
arbetade på varje vagn. Just när vagnarna befann sig
på banken över tjärnen märkte vi hur spåret
började sjunka - litet sakta. Men ingen fäste sig nå´
särskilt vid det. Så med ens sjönk hela banken
med vagnar och spår och rallare och alltihop, ned i tjärnen.
Loket blev dock kvar på det torra, tack vare att kopplet
sprang av. Själv trodde jag säkert att min sista stund
var kommen, och än idag kan jag inte fatta hur alla 44 mannarna
kunde klara sig med livet. När jag kom upp till vattenytan
flöt det hattar och mössor och träskor och rallare
om vartannat i det lortbruna vattnet. Men när alla kravlat
sig opp, såg vi ju att ingen fattades, men vagnarna och
banvallen var försvunna.
En del rallare vart sjuka efter det hastiga
kallbadet, och det var bara olustigt i tipparlaget efter den
otrevliga händelsen, så ett tag såg det ut att
hela laget skulle spricka, slutar han.
Men rallarna var en rörlig skara, och
när Dala - Hälsingebanan var färdig drog nästan
allihopa sina färde. Det var många och blandade minnen
de efterlämnade och själva var de blandade människor.
Men främst var de arbetskarlar, som kunde bygga järnväg..
Signaturen H. N.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckningen |
© Rolf Sten
dhdj_rallare.htm senast uppdaterad
2007-08-20
|