Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan! |
DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Försäljning
av DHdJ till Statens Järnvägar (selling to SJ) (2002-06-19) |
Staten köper DHdJ
Efter drygt halva arrendetiden började bolaget att planera
för den framtida inriktningen. Från år 1924
upphörde man med utdelningen på aktierna. I stället
fonderade man vinsten och man räknade med att ha omkring
330 000 kronor i fonden när arrendet skulle löpa ut
den 1 maj 1927.
Trots detta insåg man att DHdJ :s överlevnad
som enskild järnväg skulle ha mycket små möjligheter
i framtiden. Den enda rimliga vägen var att staten köpte
banan.
I en skrivelse till Kunglig Majestät,
daterad den 18 december 1925, hemställde bolaget om statens
övertagande av bolagets järnväg. Man föreslog
bland annat följande villkor:
1. Bolaget skulle på
järnvägsstyrelsen med tillträde den 1 maj 1927
överlåta ej mindre järnvägen med tillhörigheter
och trafikmateriel, än även bolaget särskilt tillhörig
fast egendom, huvudsakligen en byråfastighet med betjäningshus
i Bollnäs till ett beräknat värde av sammanlagt
100 000 kronor, jämte den del av bangården vid Säversta,
som av bolaget förvärvats annorledes än genom
exprporiation, allt med den rätt bolaget därtill ägde.
2. Järnvägsstyrelsen övertoge
eller gäldade bolagets intecknade skuld till ett belopp
av 1 500 000 kronor och utbetalade vid tillträdet till bolaget
ett belopp av 250 000 kronor.
3. Järnvägsstyrelsen som genom
överlåtelse blev ägare jämväl till
de anläggningar, styrelsen i enlighet med § 6 i arrendekontraktet
utfört, skulle avstå från all rätt till
ersättning eller lösen, som styrelsen enligt kontraktet
ägt bekomma, och inträda i förhållande till
tredje man helt i bolagets ställning.
4. Järnvägsstyrelsen skulle
förbinda sig att respektera den ställning järnvägens
personal i enlighet med rätt och billighet intoge i förhållande
till bolaget.
Kunglig Majestät lät denna skrivelse gå vidare
till Kommunikationsdepartementet för handläggning.
Departementet skickade förslaget till
järnvägsstyrelsen för yttrande och den 4 februari
1926 lämnade styrelsen sin syn på förslaget om
att staten skulle köpa DHdJ.
Man skrev bland annat: ..." De indirekta fördelar,
statens järnvägar hava av banans bibehållande
i statsdrift, äro alltså numera ej särdeles stora.
Funnes därför säkerhet att trafikeringen kunde
på ett tillfredställande sätt besörjas av
ägaren, skulle statens järnvägars affärsintressen
obetingat bäst tillgodoses genom avvisande av såväl
försäljnings- som eventuella arrendeanbud. I det hela
taget torde läget vara sådant, att om frågan
kunde särskådas endast ur statens järnvägars
privatekonmomiska synpunkt, ett bestämt avstyrkande från
järnvägsstyrelsens sida av det ifrågasatta statsförvärvet
skulle vara det naturliga och givna ..."
Bolaget hade även påpekat om sina
svårigheter att ordna DHdJ:s trafikering på grund
av den dåliga likviditeten samt den osäkerhet som
fanns i det stora inteckningslånet. Järnvägsstyrelsen
påpekade att detta till stor del var självförvållat
eftersom bolaget under arrendetiden hade gett utdelning på
aktierna i stället för att försöka konsolidera
sin ekonomi.
Järnvägsstyrelsen påpekade
vidare: ..." Även frånsett bolagets trångmål
kunna för övrigt vägande skäl anföras
för ett statsingripande. En bana på föga mer
än 100 kilometer är under nuvarande tidsförhållanden
väl liten, för att fullständig drift skall kunna
bliva fullt rationell och detta särskilt om trafiken är
svag. Samarbete med andra enskilda järnvägar torde
därför komma att visa sig mer och mer nödvändig
för sådana banor. Dala - Hälsinglands Järnväg
har emellertid icke förbindelse med någon enskild
järnväg, utan är därvidlag helt hänvisad
till statens järnvägar.
Att densamma utgör en förbindelselänk
mellan norra stambanan och inlandsbanan är redan berört,
och är det givetvis icke uteslutet, att denna järnväg
i framtiden kan komma att bliva av en större betydelse än
för närvarande, - Det bör också erkännas,
att statens järnvägar hava ett visst intresse, att
järnvägsnätet i berörda bygder enhetliggöres.
En ej ringa vikt synes slutligen böra tillmätas den
omständigheten, att i Dala - Hälsinglands järnväg
intresserade kommuner offrat högst betydande summor å
sin järnväg. - Trots de förluster å affären,
som åtminstone under de närmaste åren torde
vara oundvikliga för statsverket, finner sig järnvägsstyrelsen
följaktligen av allmänna hänsyn icke böra
ställa sig helt avvisande mot tanken på statsförvärv,
men denna sin ställning vill styrelsen dock intaga endast
under den bestämda förtutsättningen beträffande
skydd för statens järnvägars del, att ett eventuellt
förvärv icke får medföra någon ökning
av statsbanans i första hand räntepliktiga kapital
av lånemedel, utan att för likviden avses andra statsinkomster..."
Järnvägsstyrelsen ansåg också att de
föreslagana försäljningsvillkoren var alltför
gynnsamma för säljaren. Man anförde därför:
..." Det ursprungliga järnvägsbolagethade aldrig
lämnat någon utdelning på aktierna. Därest
det nuvarande bolaget skulle självt driva rörelsen
kunde ej heller utdelnbinmg förväntas de närmaste
åren. Följaktligen kunde aktierna betecknas som praktiskt
taget värdelösa.
Bolagets försäljningsförslag
innebure däremot, att vid arrendetidens utgång de
nuvarande aktierna skulle inlösas till sitt nominella värde
jämte 5,5 procent ränta räknat från och
med början av år 1924.
Antagandet av ett sådant anbud måste
anses innebära en direkt subvention åt de i banan
intresserade kommunerna, men ville styrelsen icke yttra sig därom,
huruvida några bärande skäl för en sådan
kunde anses föreligga. "
Järnvägsstyrelsen föreslog också
att departementet borde inleda förhandlingar om en gynsammare
överenskommelse.."
Köpeavtal
Departementet inledde förhandlingar med representanter för
Dala - Hälsinglands nya järnvägsaktiebolag och
i slutet av år 1926 förelåg ett avtalsförslag.
På en extra bolagsstämma den 28 december 1926 godkändes
förslaget. DHdJ skulle säljas till staten för
1 500 000 kronor.
I departementschefens kommentarer till avtalet
står det bland annat: ..."Det är uppenbart
att den avtalade köpeskillingen , 1,500,000 kronor, är
låg i förhållande till järnvägens
tekniska värde.
Oavsett järnvägsanläggningen och däri
intecknad gäld uppgingo bolagets disponinbla tillgångar
vid 1925 års utgång till omkring 280,000 kronor och
kunna desamma vid arrendetidens utgång den 1 maj 1927 beräknas
uppgfå till omkring 330,000 kronor. Sedan härav erlagts
enligt den § 4 i avtalsförslaget till statrens järnvägar
utgående ersättningen om 230,000 kronor, skulle för
bestridande av kostnaderna för bolagets likvidation och
till fördelning mellan bolagets aktieägare återstå
omkring 100,000 kronor jämte det från försäljningen
undantagna Ore broskogsområde och inventarierna i kontorsfastigheten
i Bollnäs, vilka tillgångar dock icke torde vara av
större värde.
Genom järnvägsstyrelsens utredningar
kan asnses ådagalagt, att under nuvarande konjunkturer
och med en omedelbar övergång till statens järnvägars
taxor man åtminstone under den närmaste framtiden
icke kan hoppas erhålla tillfredställande förräntning
av den ifrågasatta köpeskillingen; under de första
åren torde till och med en viss driftförlust vara
oundviklig.
Å andra sidan äro emellertid
de indirekta fördelar, som statens järnvägar vinna,
obestridiga, även om desamma svårligen kunna värderas
i penningar. Först och främst är det givetvis
förmånligt att kunna fritt disponera över någon
förbindelseled mellan den långa inlandsbanesträckan
Brunflo - Kristinehamn å ena sidan samt nortra stambanan
å den andra, och synes det ingalunda uteslutet, att nyttan
av en sådan led i framtiden bvliva mera framträdande
än nu. Vidare erhålla statens järnvägar
enligt ifågavarande avtalsförslag gottgörelse
för förenämnda förskotterade anläggningskostnader
med belopp, som med hänsyn till arrendekontraktets bestämmelser
i förevarande avseende och föreliggande omständigheter
övrigt måste anses tillfredställande, varjämte
vissa av bolaget bebådade anspråk på ersättning
komma att förfalla. Slutligen är det ingalunda otänkbart,
att de ändringar i tidtabells- och tariffpolitik, som som
en enskild järnvägsledning eventuellt kunde göra,
skulle hava en oförmånlig inverkan å anslutande
statsbanelinjers trafik, en möjlighet som genom statsförvärvet
skulle uteslutas...."
Köpeavtalet gick i stort ut på följande:
- Staten betalar 1,500,000 kronor för DHdJ ,
- bolaget betalar till statens järnväger 230,000 kronor
för de investeringar som gjorts under arrendetiden,
- alla kontrakt och skyldigheter som bolaget haft övertas
av statens järnvägar,
- de anställda vid DHdJ som så önskade fick rätt
att övergå till motsvarande anställning vid statens
järnvägar,
- från och med 1928 skulle statens järnvägars
taxa tillämpas,
- DHdJ skulle övertagas från och med den 1 maj 1927.
Avslutningsvis skrev departementschefen följande:
...." Under åberopande av vad sålunda anförts
får jag hemställa att Kungl. Maj:t måtte föreslå
riksdagen att
Dels bemyndiga Kungl. Maj:t att med Dala - Hälsinglands
nya järnvägsaktiebolag träffa avtal om inköp
av den nämnda bolag tillhöriga järnvägen
mellan Orsa och Bollnäs med bibanan Göringen - Dalfors
i huvudsaklig överensstämmelse med ovan omförmälda
förslag till köpeavtal,
dels för gäldande av köpeskillingen för nämnda
järnväg för budgetåret 1927-1928 anvisa
ett reservationsanslag av .....kronor 1,500,000, att utgå
av lånemedel...."
Kungl. Maj:ts proposition nummer 161 förelades riksdagen
den 18 februari 1927. Den godkändes och från den första
maj 1927 övergick DHdJ från att vara en enskild bana
till en del av det svenska statsbanenätet. Fjärde distriktet,
sextonde trafiksektionen, bandelen Bollnäs - Orsa.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckningen |
© Rolf Sten
dhdj_forsaljning.htm senast uppdaterad
2007-08-20
|