Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
CWJ, CVJ, Karlskrona
- Växjö Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen och
dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876 - 1926 beskrevs järnvägen enligt följande:
Vy över Växjö på 1920-talet.Foto efter
vykort, samling Rolf Sten.
Karlskrona-Växjö järnväg, 114 km.
Från Växjö, föreningsstation med Växjö-Tingsryds
och Växjö - Åseda -
Hultsfreds järnvägar, går banan förbi Växjösjön och sjön Trummen genom
skogstrakter till Åryds station. Här finnes ett nedlagt järnbruk, där
råmaterial utgjordes av myrmalm, som vintertiden upptogs från den invid
bruket belägna Årydsjön. Nuvarande industri är såg och större lådfabrik.
Åryds station omkring 1916. Stationen öppnades för trafik 5 augusti
1874. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Hofmantorp station omkring 1920. Stationen öppnades för trafik 5 augusti
1874. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Därefter fortsätter linjen till Hovmantorp, vackert beläget vid sjön Rottnen,
större stationssamhälle med såg och flera smärre glasbruk, samt genom glest
bebyggda skogstrakter till Lessebo, föreningsstation med
Kosta järnväg och
större industrisamhälle med Lessebo pappersbruk och A.-b. Karlskrona
träexports sågverk.
Tågmöte i Lessebo 1941. Rälsbussen mot Växjö har just anlänt och det
inväntande godståget till Karlskrona har just fått avgångssignal och håller
på att starta. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Flygfoto över Lessebo 1937. Stationen i Lessebo öppnades för trafik 5
augusti 1874. Bortåt i bild är mot Växjö. Strax ovanför bildens mitt kan man
hur Kosta - Lessebo Järnväg svänger ut till höger. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banan passerar därefter genom så gott som fullständig
vildmark Tjugosjö lastplats,
Skruvs station med såg och glasbruk, Moshult
vid större torvströmosse, som bearbetas för andelsförening, och når
Emmaboda. Denna station är föreningsstation med
Kalmar järnvägar och ligger
lika långt från Växjö, Karlskrona och Kalmar, 57 km. Samhället har fått så
stor utveckling, att köpingsrättigheter begärts. De större industrierna äro
fönsterglasbruk, såg och snickerifabrik
Skruv station på 1920-talet. Stationen öppnades för trafik 5 augusti
1874. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum..
Emmaboda station på 1930-talet. Stationshuset ombyggdes
och utökades under senare halvan av 1920-talet. Foto: Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Emmaboda går banan i sydlig riktning genom lövskog och tätare
bebyggda trakter, öster om sjön Törn med Linnefors lastplats, till
Vissefjärda station med såg och bobinfabrik, passerar 4 km. därifrån gränsen
till Blekinge och Saleboda station med det några km. därifrån belägna
Blekinge läns sanatorium Fur, fortsätter till Holmsjö med järnvägsbolagets
torvströfabrik i närheten, går väster om sjöarna Sillhövden och Nävrasjön
förbi Nävragöls station och följer därefter Rödebyån genom en mycket vacker
trakt till Spjutsbygds station.
Spjutbygds station 1934. Stationen öppnades för trafik 5 augusti 1874. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Genom bördiga trakter med utpräglad Blekingenatur, uppnås därefter
Rödeby och Torskors stationer. Nära den sistnämnda ligga den för sin säregna
vegetation kända Vedeby sandgrav och ett 30-tal bautastenar.
Från Torskors går banan till Gullberna hållplats och
föreningsstation (Blekinge kustbanor och
Östra Blekinge järnväg) samt
parallellt med dessa banors spår till Karlskrona, som har många sevärdheter
och vackra omgivningar.
Direkta sovvagnar mellan Karlskrona och Stockholm äro insatta dag!.
under sommaren och vissa dagar i veckan vintertid. Direkta sittvagnar gå i
två tåg dagligen mellan Karlskrona och Göteborg.
Karlskrona station omkring 1930. CWJ lok
nummer 19 med persontåg har just ankommit från Växjö.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till CVJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
cvj_beskrivning.html senast uppdaterad
2008-10-12 |