Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
BJ, Borås
Järnväg
BHJ, Borås - Herrljunga Järnväg
Av Rolf
Sten |
I Svenska Järnvägsföreningens
Minnesskrift från 1926, avsnittet om BHJ beskrivs järnvägens
sträckning och dess omgivningar med dessa ord (Description
of the line and its surrorundings):
"Borås - Herrljunga järnväg, 42
km.
Från Borås Övre, föreningsstation med Varberg-Borås
järnväg, går banan, sedan den lämnat det
egentliga stadsområdet, huvudsakligen genom skogsmark,
norrut förbi Sjöbo och Öresjö anhalter till
Skogsryds anhalt, vid vilken en sommarrestaurant är belägen.
Strax före ankomsten till denna passeras den s. k. Rävsrydsbanken,
den enda större järnvägsbanken på hela linjen.
Utsikt från linjen vid Skogsryd Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Banan går från Skogsryd helt nära Öresjö.
Över sjön, som i väster begränsas av ett
skogklätt berg av imponerande höjd och brant stupande
ned i vattnet, har man från järnvägen en särdeles
betagande utsikt. Här ligger Öreberg med "Gyltas
grotta", bekant genom Herman Bjurstens roman med samma namn.
Efter att ha passerat Sparsörs anhalt går banan en
sträcka helt nära sjön och huvudsakligen genom
skog till Fristads station. Litet varstädes på vägen
mellan Borås och Fristad ligga sommarvillor tillhöriga
familjer i Borås.
Utsikt från linjen över Öresjön. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Å den f.d. lägerplatsen för
Älvsborgs regemente är nu en folkhögskola förlagd.
Platsen har en del industrier, bland vilka må nämnas
Borås spetsfabrik.
De vackraste partierna av banan ligga mellan
Borås och Fristad. Genom en tämligen glest bebyggd
trakt går järnvägen därefter över eller
förbi sanka ängsmarker och hagar ända till Borgstena
station och därifrån genom blandad furu- och lövskog
till Mollaryds anhalt. Sedan denna lämnats, sträcker
sig på högra sidan den vackra Mollasjön, vars
strand banan ett stycke följer. Terrängen, som genomlöpes,
är mycket stenbunden och glest bevuxen. Banan fortsätter
förbi Torpåkra anhalt över de s.k. Långmaderna
fram till Ljungs station, går därifrån vidare
över ljunghedar och moras i en utkant av de ur natursynpunkt
föga tilltalande Svältorna. Anhalten Brobacken passeras.
Genom ett flackt men dock något gästvänligare
landskap når banan fram till Herrljunga station, föreningsstation
med västra stambanan och Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga
järnväg. Det första stationshuset, en helt liten
stuga, finnes ännu kvar och har uppställts i närheten."
BHJ första stationshus i Herrljunga. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
bhj_beskrivning..html senast uppdaterad 2004-03-14
|