Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
E. Hyra för rullande materiel.
För järnvägens trafikering enligt utredningsmännens förslag skulle
som ovan förutsatts erfordras
1 st. motorvagn
2 " lokomotiv och
2 " personvagnar samt vid järnvägen befintliga godsvagnar.
Motorvagnen måste nyanskaffas. Priset torde vid normalutförande
uppgå till c:a 60,000 kr. Efter en livstid på själva vagnen av 25 år och en
sådan tid för vagnens motorer och växellådor i 5 år beräknas vid en ränterot
på 5 % ränta och amortering per år uppgår till 5,820 kr. eller i runt tal
6,000 kronor.
Lokomotiven skulle kunna utgöras av vid järnvägen befintliga loken
14 och 15, sedan desamma utrustats med tryckluftbroms. Dessa är emellertid
tendermaskiner, och utgöra ingen idealisk reserv för motorvagnen de tider,
denna icke kan användas. Efter vad utredningsmännen under hand erfarit,
torde det icke möta svårighet att från Statens järnvägar få förhyra ett
lämpligare lokomotiv, exempelvis av W -typ. Genom minskad kolåtgång kulle
hyreskostnaderna härför till en del täckas. Tidvis förhyrande av lokomotiv
kan även eljest i vissa fall bliva erforderligt.
Några personvagnar finnas numera icke vid järnvägen, varför sådana
måste anskaffas eller hyras. Järnvägens f. d. direktör, ingenjör Hallmen
äger en i Åmål uppställd treaxlig personvagn, som torde vara lämplig att
medtagas i godstågen för de resande, som önska medfölja dessa tåg.
Uppgörelse om denna vagns köp eller förhyrning torde kunna ske på lämpliga
villkor. Möjlighet att inköpa eller hyra en för den övriga trafiken lämpad
personvagn torde även för närvarande föreligga. Övriga personvagnar hyras
vid behov.
Som av det följande framgår, avses emellertid ingen rullande materiel
att av blivande trafikbolag inköpas med äganderätt, varför
driftskostnadsposten "Hyra för rullande materiel" här måste belastas med
dessa hyreskostnader, förslagsvis förutom motorvagnen med 6,500 kronor.
F. Personal och avlöningar.
Utom förvaltningspersonalen, trafikchef och kamrer, var tidigare
vid järnvägen anställda 26 ordinarie befattningshavare, 13 extra, 20
tillfälliga och 4 verkstadsarbetare, således tillsammans 65 personer incl.
förvaltningspersonalen. Avlöningen har utgått enligt gällande avtal för
bangrupp IV. Åmål tillhör dyrortsgrupp C, och Årjäng B, medan alla övriga
platser är A-orter. Genom särskilt avtal uppflyttades befattningshavarna
tidigare än efter den normala tiden - 3 år - från anställningen i andra
löneklassen inom respektive personal-grupper, men någon ytterligare ökning i
avlöningen ifrågasattes då iinte för perioden 3-6 års anställningstid.
Årsavlöningen för ordinarie personal uppgick till c:a 66,000 kronor.
Föreliggande driftplan avser att lämna arbete åt 21 ordinarie och
extra befattningshavare, 3 verkstadsarbetare och c:a 20 tillfälliga,
tillsammans 44 personer. Avlöningarna har beräknats utgå för tidigare vid
järnvägen anställd personal enligt samma grunder som förut, således efter
andra löneklassen i respektive personalgrupper för bangrupp IV med gällande
dyrorts- och dyrtidstillägg. För åkande personal har avtalsenliga
resekostnadsersättningar i kostnadsberäkningen medtagits.
Nedanstående sammanställning utvisar avlöningarna för ordinarie och
extra personal såväl i bangrupp IV som i bangrupp V.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_08.html senast uppdaterad
2007-01-19
|