Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
VIII. Driftskostnadsberäkningar.
I. ALLMÄN ÖVERSIKT.
A. Administrativa avdelningen.
Styrelseledamöternas antal föreslås till fem med ett sammanlagt
arvode på 900 kr. För verkställande direktören föreslås ett särskilt arvode
på 350 kr. För två revisorer beräknas åt vardera 50 kr. och till
siffergranskare dessutom särskilt 100 kronor.
Järnvägens direkta ledning bör uppdras åt en trafikchef, som
tillika är föreståndare för ban -, maskin- ,och trafikavdelningarna. Vi anse
såsom lämpligt att trafikchefen vid denna järnväg, där kostnaderna för ban-
och maskinavdelningen dominera, innehar jämväl erforderlig teknisk kompetens
för tillsyn och kontroll av arbetet vid dessa avdelningar. Av kostnadsskäl
förutsätts, att trafikchefen dessutom är föreståndare för Åmål Ö. station.
Den till trafikchefen utgående avlöningen, 7,000 kr., har sålunda fördelats
på administrativa och trafikavdelningen med 1,500 kr. vardera och på ban-
och maskinavdelningen 2,000 kr. vardera. Med föreståndareskapet för Åmål Ö.
följer dessutom fri bostad (i stationshuset).
För biträde åt trafikchefen beräknas dels ett på
trafikchefsexpeditionen placerat kontorsbiträde och dels arbetshjälp från
det på Åmål Ö. planerade förste kontorsbiträdet, på vilka tjänstehavare
sålunda fördelas de på kamrer och kassör fallande göromålen ävensom kontroll
i banans lokaltrafik och eventuellt tvåbanesamtrafik.
Som biträde och reserv för trafikavdelningen placeras vidare i Åmål
Ö. en stationskarl med huvudsakligen innertjänstgöring.
B. Banavdelningen.
För banarbetet beräknas att linjen fördelas på 8 banvakter med en
banförman, som även sköter den dagliga inspektionen och därför utrustas med
motordressin. Banvakter åläggs endast undantagsvis inspektionsskyldighet
såsom sön- och helgdagar, då de få inspektera två banvaktsträckor vardera.
Till hjälp får varje banvakt vid syllutbyte, justering, kilning,
snöskottning m.m. en á två banarbetare vissa tider på året.
Banförmannen har tänkts placerad i Sillerud och erhåller utöver
banvaktsavlöning i förmanspengar 600 kr. pr år. Bostadshyra för två rum och
kök har avdragits såväl för honom som för banvakterna, vilka senare placeras
på efter arbetssträckan lämpade driftsplatser.
Grindvakternas avlöning beräknas efter 2 kr. 50 öre pr tåg och
månad till 15 kr. pr månad.
Kostnaden för banunderhållet blir til1 sin huvudpart beroende på
erforderligt syllutbyte. Då detta utbyte, som ovan under avd. III nämnts,
möjligen icke under den gångna sommaren eller tidigare vidtagits i för
järnvägens trafikering med persontåg nödig omfattning, har fråga uppstått,
om järnvägens nuvarande tillstånd i detta avseende skulle kunna komma att
utgöra hinder för ett återupptagande av persontrafiken med en tåghastighet
av 60 km./tim., innan erforderligt banunderhåll, enkanerligen syllutbyte,
vidtagits i av kontrollmyndigheterna påfordrad utsträckning, varigenom
tidpunkten för sådan trafik skulle komma att framflyttas till sommaren 1934.
Undertecknad Ehrlin har i denna fråga underhand konfererat dels med
vederbörande i Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, och dels med
baninspektören, Överstelöjtnant Asplund i Göteborg. Det torde på grundval av
därvid välvilligt gjorda uttalanden finnas berättigad anledning förutsätta,
att syllarnas tillstånd på delar av banan icke får bliva avgörande vid
bestämmande av huvudfrågan, utan endast eventuellt komma att föranleda viss
temporär hastighetsnedsättning över sträckor, där syllarnas tillstånd icke
kan anses fullgott, i avvaktan på kommande sommars utbyten därstädes,
Vid beräknandet av underhållskostnaderna har hänsyn tagits till att
banan är relativt ny och välbyggd varför den icke torde kräva några mera
dyrbara kostnader utöver de arbeten, banvakterna kunna nedlägga under
sakkunnig ledning. Med banans stigande ålder ökas dock underhållskostnaderna
och efterföljande kostnadsberäkningar får därför endast beräknas ha
giltighet som medeltal för en kommande femårsperiod.
Med hänsyn härtill har det erforderliga syllutbytet beräknats till
c:a 7500 syllar pr år, motsvarande en medelanvändningstid för banans syllar
på 14 år, vilket även för en äldre bana bör kunna anses betryggande ur
trafiksäkerhetssynpunkt. På varje banvaktssträcka utgör detta antal c:a 950
syllar.
Priset på syllarna har beräknats till ett genomsnittspris på 2 kr.
pr st. för 8 fots längd. Det bör måhända dock tagas i övervägande om icke
åtminstone i kurvor 9 fots syllar bör inläggas till motverkande av
utspjälkningen genom klotsarna, ävensom för ernående av bättre kärna i
syllen. Upphandlingspriset får därvid bli utslagsgivande i förhållande till
kärnvillkoren.
Som förut nämnts erhåller banvakt hjälp av banarbetare vid bl. a.
syll utbytet, men deltager själv i arbetet. Vid en timlön för banarbetare på
70 öre bör minst 14 syllar inläggas pr dag såväl av banarbetare som banvakt.
Arbetskostnaden för syllutbytet har, därför beräknats till 30 öre pr st., då
banvaktens lön icke där medräknats.
Övriga underhållskostnader har beräknats under förutsättning av
fullt utnyttjande av banvakterna.
C. Trafikavdelningen.
Med hänsyn till den jämförelsevis enkla persontrafiken förutsätts
att biljettförsäljning i lokaltrafik sker på tågen, för vilket ändamål
inrättas härför lämpliga biljetter (dylika biljetter användas redan vid
statens och flera enskilda järnvägar). Vid de platser, där manlig
föreståndare förutsättes, eventuellt även vid Sillerud, bör dock biljetter i
såväl lokal som samtrafik kunna försäljas.
Expediering av gods förutsätts ske vid samtliga trafikplatser, och
sålunda även vid hållplatserna i den mån detta kan vara erforderligt.
Följande anordningar förutsätts:
1) Vid Åsebyfors, Sillerud, Norane, Kättilsbyn, Kroppan, Finntorp
och Jakobsbyn anställs kvinnlig hållplatsvakt vilken vid Finntorp och
Jakobsbyn även är bomvakt. Avlöning till båda sistnämnda hållplatsvakter
upptages på banavdelningen.
2) Vid övriga håll- och lastplatser, nämligen Leverhögen,
Sandaholm, Kyrkudden och Ömmeln samt vid de hållplatser, där så befinnes
lämpligt, omhänderhavs expedieringen av godset av godsombud, som beräknas
kunna utgöras av familjemedlem till där placerad banvakt. Vid hållplatser,
där banvakt saknas, torde vid behov kunna ordnas med annat godsombud.
3) Vid Hallanda, Svanskog och Åmål Ö. förutsättes manlig
stationsföreståndare finnas; vid Hallanda huvudsakligen på grund av det med
bispåret till Kättilsbyn följande arbetet därstädes. Dessa trafikplatser ska
även fungera som huvudstationer för de under 1 och 2 nämnda trafikplatserna
enligt trafikföreståndarens bestämmande.
Som ovan omförmälts anses lämpligt att trafikchefen jämväl
upprätthåller föreståndarskapet för Åmål Östra station, samt beräknas
personaluppsättningen därstädes i övrigt för stationstjänst utgöras av ett
förste kontorsbiträde och en stationskarl (i ytter- och innertjänst),
För tågtjänst har upptagits en stationskarl, som beräknas i regel
åtfölja godstågen för utförande av växling på stationerna, och vilken
stationskarl beräknas jämväl vid behov tjänstgöra på Åmål Ö. samt i övrigt
som reserv.
Föreningsstationskostnaderna vid Årjäng uppgick år 1931 till
omkring 3,500 kr. Med hänsyn till dels att antalet försålda biljetter kan
komma att minskas tack vare den planerade biljettförsäljningen på tågen och
dels att tågantalet beräknas minskas på grund av reducering av godstågen har
ett något lägre belopp beräknats för Årjäng.
D. Maskinavdelningen och förrådet.
Persontågen avses som tidigare nämnts att framföras av motorvagn,
stationerad i Årjäng. Vid föreslagen tidtabell utgör
persontågkilometrarna 312,8 pr dag och pr, år c:a 114,000. På grund av
revisioner kan motorvagnen beräknas kunna hållas i trafik högst 300 dagar om
året, d, v. s. genomlöpa c:a 90,000 km. pr år, Den bör då underkastas
revision två gånger om året efter genomlupna c:a 45 á 50,000 km. De dagar,
motorvagnen icke är användbar, måste trafiken uppehållas med ånglok.
Inklusive godstågen måste sålunda c:a 50,000 tågkilometer framföras med
ånglok.
Motorvagnen skall kunna medföra en släpvagn (godsfinka eller
personvagn), men bemannas endast med motorförare (eldare), som tillika får
tjänstgöra som konduktör (tågbefälhavare). Då motorvagnen ersätts av
loktågen bemannas endast med förare och eldare på loket, med föraren tillika
tågbefälhavare. Konduktörsarbetet utförs av eldaren vid tågens uppehåll.
Godstågen bemannas med förare och eldare samt åkande stationskarl
rör växlingen på driftplatserna,
Normalt är motorvagnen i tjänst varje dag samt ett lokomotiv varje
söckendag. Personaluppsättningen på maskinavdelningen beräknas på grundval
härav till
1 lokförare
l eldare
2 motorförare (eldare)
1 putsare (ex. eldare).
Bensinförbrukningen för motorvagnen har beräknats till en
medelförbrukning av ungefär 0,02 kg. pr tonkilometer tågvikt, vilket för,
ensam motorvagn utgör c:a 0,55 och för ett 30 tons tåg incl. motorvagn utgör
c:a 0,85 liter pr tågkilometer. Bensinpriset efter avdrag för
järnvägsanvändning restitutionsvis återburen skatt c:a 9,5 Öre har beräknats
till 13,5 öre pr liter. Bensinpriset har på senaste lid varit fluktuerande.
Så har i Kalmar tidigare endast betalts l0,5 och i Ystad 9,9 öre pr liter
för järnvägsdrift.
Konsumtionspriset för stenkol beräknas till 21 kronor pr ton.
Var den erforderliga "macken" för motorvagnens förseende med bensin
bör placeras, får göras beroende på bensinpriserna i Åmål respektive Årjäng.
Förmodligen kommer därvid placering i Åmål att visa sig ekonomiskt
fördelaktigare och hinder för regelbunden bensintagning där torde icke
föreligga.
I Årjäng skulle i sådant fall bensin endast tas i nödfall.
Kostnaderna för "macken" torde kunna fördelas mellan bensinleverantören och
järnvägen på så sätt, att järnvägen endast ställer erforderlig plats till
förfogande och möjligen betalar viss del av kostnaderna för "mackens"
uppsättande.
Den rullande materiel, som järnvägen skulle få underhålla, utgörs
av:
1 st. motorvagn
2 " lokomotiv
2 " personvagnar
15 " läckta godsvagnar
20 " öppna godsvagnar samt eventuellt
24 " uthyrningsvagnar,
(För revision av de senare torde ersättning erhållas, beroende på
hyresavtalet.)
För detta underhåll avses att i Åmål anställa högst tre
verkstadsarbetare, därav en fullt yrkeskunnig. Utom det dagliga underhållet
och vagnsrevideringen får verkstadspersonalen ombesörja lokens spolning,
vagnssyning, smörjning m. m., tillsyn av förrådet samt därjämte utgöra
reserv för den åkande personalen. För större revisioner såväl av motorvagnen
som av lokomotiven förutsättes ett avtal träffas med lämplig
reparationsverkstad, helst B. J, om sådana arbetens utförande. Den
kostnadsökning, som därigenom uppkommer, återvinns genom arbetets bättre och
snabbare utförande. Avlöningarna till personal på verkstaden ingår i
underhållskostnaderna för rullande materielen.
Underhållskostnaderna för motorvagnen har beräknats till c:a 6 Öre
pr km. Liknande vagnar har visat sig kunna underhållas för c:a 4 öre pr km.,
men då i detta fall en stor del underhållsarbete måste ske utom järnvägens
egen regi, har hänsyn tagits till detta förhållande. För övrigt underhåll ha
även priser med hänsyn härtill lagts till grund.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_07.html senast uppdaterad
2007-01-19
|